2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נכנס לאולם לקראת הדיון
בנימין נתניהו נכנס לאולם לקראת הדיון
נתניהו עם סנגוריו בן צור (מימין) וחדד (משמאל) בבית המשפט
(צילום: יואב דודקביץ')
בבית המשפט המחוזי בירושלים יתחדש ביום שני משפטו של בנימין נתניהו בתום הפסקה של יותר משבוע, שנבעה מחשיפת פרשת הריגול המשטרתי. הפרקליטות ביקשה שהות לבדוק האם אכן נפרצו מכשירי הטלפון של עדים במשפט, וכעת אחרי שהפרקליטות הגישה את תשובתה - השופטים ידונו בממצאים ויחליטו כיצד להמשיך במשפט.
הפרקליטות פרסמה אתמול (רביעי) את תשובתה בעניין השימוש בתוכנות ריגול בתיקי נתניהו, ולפי ההודעה שנמסרה לשופטים, בבדיקה התברר שהוצאו צווי האזנת סתר לעד המדינה שלמה פילבר ולנאשמת איריס אלוביץ', רעייתו של בעלי בזק לשעבר שאול אלוביץ' שגם הוא נמנה עם הנאשמים. עוד עולה מההודעה כי התוצרים שנשאבו מהאזנת הסתר לפילבר לא הניבו חומרי חקירה רלוונטיים לתיק ולא הגיעו ליחידה החוקרת. ניסיון הפעלת המערכת לאלוביץ' לא צלח.

סנגוריהם של הנאשמים צפויים שלא להסתפק בבדיקת המשטרה אחרי שנמסר כי חרגה מהצו שהתיר לה להאזין לשלמה פילבר, והפרקליטות הודתה כי לא ידעה על כך דבר. בתגובתם אמרו עורכי דינו של נתניהו בעז בן צור ועמית חדד כי "אין ערך ממשי לבדיקה של המשטרה, כשהיא זו שכשלה והפרה את החוק" והוסיפו: "במועד קרוב יוגשו לבית המשפט בקשות לשם גילוי כל הנתונים הרלוונטיים, עד למיצוי העניין".
הסנגורים טרם הגישו את בקשותיהם אבל רמז למה שעתיד להיות ניתן לראות בדברים שאמר עו"ד בן צור לשופטים בדיון האחרון, לפני יותר משבוע: "אני מניח שהבירור לא יכול להיעצר מבחינתנו של ללכת לשוטר ולהגיד שיכתוב מזכר. הבירור חייב להיעשות איפה שנמצאת אותה תוכנה - שם יש ביטוי מלא ומוחלט לכל פעולה שנעשתה ביחס לכל מכשיר ומכשיר". לכן ייתכן מאד שהסנגורים ידרשו לראות את הממצאים עצמם בחברת NS0.
גם עמית חדד אמר אז בדיון: "אנחנו מבקשים שהבדיקה לא תעשה רק על ידי המשטרה והשוטרים שיעידו על עצמם, אלא שהיצרן יבדוק ויביע את עמדתו. לחברה יש יכולת לבדוק אם מישהו מחק מידע מהמערכת".
2 צפייה בגלריה
שלמה פילבר. עבר לאחרונה ריאיונות בפרקליטות לקראת עדותו
שלמה פילבר. עבר לאחרונה ריאיונות בפרקליטות לקראת עדותו
שלמה פילבר. עבר לאחרונה ריאיונות בפרקליטות לקראת עדותו
(צילום: יואב דודקוביץ)
הפרקליטות במענה שלה לבית המשפט ציינה כי "הבדיקות נערכו במערכות המשטרה ובשלב מסוים נעשתה אף בדיקה מצליבה משלימה של נתונים מסוימים מול בסיס נתונים של המערכת של שרת חברת NSO הנמצא בחוות השרתים של משטרת ישראל והונגש לגורמים במשטרת ישראל באמצעות נציגי חברת NSO. בדיקה זו הושלמה ולא העלתה ממצאים נוספים כלשהם מעבר למפורט במסמך זה".
גם עורך הדין ז'ק חן שמייצג את בני הזוג איריס ושאול אלוביץ' אמר בדיון האחרון: "לא ניתן לסמוך עוד על דברים ש'נמסרו' לפרקליטות מהמשטרה, בדבר בדיקה שנערכה על ידיה ובמעורבותה. בכוונתנו לפנות בבקשות מתאימות לבית המשפט לצורך המשך בירור".
בינתיים תצטרך הפרקליטות גם למסור עוד חומרים להגנה. הפרקליטות הודיעה כי הוחלט למסור לנאשמים "רשימה שתכלול פירוט של חומרים נוספים שנוצרו או נאספו במסגרת הבדיקות שנערכו". סביר להניח שגם כאן הסנגורים לא יוותרו וידרשו לראות חומרים נוספים, מודיעיניים. בקשות בעניין הוגשו על ידי הסנגורים בימים האחרונים, עוד בטרם הפרקליטות פרסמה את מסקנות הבדיקה. בפרקליטות כבר הודיעו כי תכתובות פנימיות בין הפרקליטות לחוקרים "אינן בגדר חומר חקירה ולפיכך הן תיכללנה ברשימת החומר שנאסף אך לא תימסרנה לעיון הנאשמים". גם כאן סביר להניח שתהיה מחלוקת בין הצדדים והשופטים יצטרכו להכריע.
הדבר מוביל לעדות שלמה פילבר, עד המדינה, שמועדה קרוב מאוד. פילבר עבר לאחרונה שורת ריאיונות בפרקליטות לקראת עדותו. עד שיגיע תורו לעלות על דוכן העדים נותרה עוד עדות חלקית של היועצת המשפטית של משרד התקשורת לשעבר עו"ד דנה נויפלד שטרם הסתיימה במשפט ועדות קצרה של הדובר הפוליטי של נתניהו לשעבר שי חייק.
סביר להניח שהסגורים יבקשו לעכב את עדותו של פילבר עד למענה על כל הדרישות שלהם. ייתכן מאד שהממצאים אתמול ודרישות הסנגורים יובילו לעיכובים נוספים בעדויות, ואפשרות נוספות היא דחיית עדות פילבר וזימון עדים אחרים לפניו. הפרקליטות הרי הודיעה כי בתיקי 1000 ו-2000 לא היה שימוש ברוגלה, וישנם גם בתיק 4000 עדים רבים נוספים.
פורסם לראשונה: 22:29, 16.02.22