3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
לוין יודיע לבהרב-מיארה: לוקח ייצוג פרטי
(צילום: EPA/GIL COHEN-MAGEN/Pool, נחום סגל)
שר המשפטים יריב לוין הודיע הבוקר (ראשון) ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה כי הוא מבקש ייצוג פרטי ונפרד בעתירות הנוגעות להחלטתו שלא לכנס את הוועדה לבחירת שופטים. היועמ"שית, נזכיר, סבורה שללוין אין סמכות שלא לכנס את הוועדה. למכתב המלא לחצו כאן.
לוין כתב לבהרב-מיארה כי "נוכח מצב הדברים שיצרת גם בעניין העתירות שבנדון, בשל עמדותייך הקיצוניות והלעומתיות כדבר שבשגרה לעמדת הממשלה, ובמענה לשאלה שהפנית אליי לעניין אופן ייצוגי בעתירות שבנדון, אני נאלץ להודיעך כי גם הפעם הזו אדרש לייצוג עצמאי".

עוד הוסיף השר כי "כל זאת, מבלי לגרוע מכך שמצב הדברים אותו את יוצרת הוא בלתי תקין, וכי תפקיד היועץ המשפטי לממשלה הוא לייצג את הממשלה ואת חבריה ולא לאלץ אותם להזדקק פעם אחר פעם לייצוג עצמאי". לדבריו, "בלית ברירה, מובן כי במצב שיצרת ראוי להעמיד לרשותי פרק זמן הולם לשם איתור מייצג וכן לשם הכנת תשובה על ידו".
לוין ציין עוד כי "הנני דוחה מכל וכל את האמור במכתבך". זאת לאחר שביום חמישי כתבה לו בהרב-מיארה בין היתר כי "דבריך ביחס לתפקוד הייעוץ המשפטי לממשלה אינם תואמים את העובדות. הם גם סותרים מושכלות יסוד של תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, ובעיקר מתעלמים מחובתו המקצועית של היועץ המשפטי לממשלה להקפיד על כך שפעולות הרשות המבצעת יעלו בקנה אחד עם החוק, לטובת הציבור כולו".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"לוין יעשה הכל כדי לא לכנס את הוועדה לבחירת שופטים". לפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מפלגת יש עתיד הגיבה לדברי לוין, ומסרה כי "שר המשפטים יריב לוין יעשה הכל כדי לא לכנס את הוועדה למינוי שופטים ולמלא את אחריותו כשר. אלפי תיקים נערמים, האזרחים נפגעים אבל את לוין מעניין רק דבר אחד - להרוס את בית המשפט, להפוך את הכל לפוליטי ולקרוע את החברה הישראלית. אנחנו הגשנו את העתירה ולא נסכים לדחות את הדיון, התרגילים של לוין הם פגיעה אנושה במערכת המשפט ובאזרחי ישראל".
לצד חילופי המכתבים הקשים בין לוין לבין היועמ"שית, ביחס לסמכויותיה של בהרב-מיארה ואחריותה לייצג את הממשלה בעתירות לבג"ץ, המשיך להתקיים בין השניים מו"מ ביחס לייצוג עמדתו של לוין, שאינו מעונין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים עד שלא ישונו בחוק הרכבה ודרכי פעולתה. עתירה לבג"ץ בנושא תידון ביום חמישי הקרוב, 7 בספטמבר - והוא יהיה הדיון הראשון מבין שלושה ב"ספטמבר סוער" במיוחד בבית המשפט העליון.
חילוקי הדעות בין השניים מתמקדים בשאלת השימוש בסמכות לכנס את הוועדה. בהרב-מיארה סבורה שמדובר בסמכות חובה של שר המשפטים, בעיקר לנוכח המחסור הכבד בשופטים. לעומתה לוין סבור שמדובר בסמכות רשות, ולדעתו מדובר בסמכות ייחודית הנתונה לשר.
3 צפייה בגלריה
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
בחמישי: בג"ץ יידון באי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים
(צילום: שלו שלום)
היועמ"שית הציגה בפני לוין נתונים שמקורם בהנהלת בתי המשפט, שמהם עולה ש"קיים עומס חריג במערכת המשפט בישראל". כבר עתה קיים צורך במינוי של כ-20 שופטים במסגרת תקנים שנתפנו ועד לסוף השנה צפויים להיות 55 תקנים פנויים במערכת בתי המשפט. עוד הובהר כי אי-איוש התקנים יגדיל עוד יותר את העומס על המערכת.
כזכור, בחמישי האחרון בהרב-מיארה השיבה למכתב החריף ששלח אליה יום קודם לכן לוין, שבו תקף אותה על התשובה שהגישה לבג"ץ בנוגע לעתירות נגד אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים. "חובתנו להתריע ממהלכים מנוגדים לחוק. זו שמירת סף - והשתקתנו היא פגיעה קשה. איומים בפיטורים לא ירתיעו אותי ואת אנשיי", כתבה בין השאר במכתב התגובה שהעבירה ללוין.
בסביבתו של שר המשפטים הגיבו לדבריה ואמרו כי "לוין אומר שבשום שלב לא איים לפטר אותה. במכתבה לא נתנה מיארה הסבר על ההבדלים ביחס שלה לממשלה הקודמת לבין זו המכהנת. היא מתנגדת לכל חוק של הממשלה. השר לוין ממתין זה שמונה חודשים לתזכיר החוק שביקש אודות הרפורמה המשפטית שיזם. כיצד לא מצאה ולו סעיף אחד שניתן לקדם?".
בהרב-מיארה כתבה ללוין כי "דבריך ביחס לתפקוד הייעוץ המשפטי לממשלה אינם תואמים את העובדות. הם גם סותרים מושכלות יסוד של תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, ובעיקר מתעלמים מחובתו המקצועית של היועץ המשפטי לממשלה להקפיד על כך שפעולות הרשות המבצעת יעלו בקנה אחד עם החוק, לטובת הציבור כולו. חובתו המקצועית של הייעוץ המשפטי לממשלה היא להתריע בפני הממשלה - כל ממשלה - מפני מהלכים המנוגדים לדין".
פורסם לראשונה: 07:27, 03.09.23