2 צפייה בגלריה
איימן עודה מנסור עבאס
איימן עודה מנסור עבאס
איימן עודה ומנסור עבאס
(צילום: AFP, מוטי קמחי)
יו"ר הרשימה המשותפת, אימן עודה, תקף אתמול (שישי) את יו"ר מפלגת רע"מ מנסור עבאס שהיה הראשון להיכנס לקואליציה מכהנת, ואמר כי החליט להתפשר על סוגיות ליבה בשביל תקציבים. "המנטליות (של ישראל) היא לחלק תקציבים", טען עודה בריאיון לערוץ הלבנוני "אל-מיאדין", המקורב לחיזבאללה. "ה-DNA של החשיבה הציונית הוא שברגע שחושבים שהצד השני מאמין שלא ינצח, אז הוא מתחיל להתפשר בבקשותיו. כלומר, תנמיכו את הציפיות ואת הבקשות בשביל שתחיו כרגיל".
עודה הוסיף כי "מדובר בסכנה בסיסית, אנחנו לא נתכופף ונלך עם הראש למטה. נילחם לא רק בשביל הכבוד והעמדות שלנו, אלא בגלל שאנחנו לא רוצים לוותר על הזכויות האזרחיות והכלכליות שלנו".
על חילופי השלטון אמר יו"ר הרשימה המשותפת כי ראש הממשלה נפתלי בנט "נמצא בממשלה שמורכבת מימין קיצוני ועד שמאל קיצוני. זה לא מפתיע שתקציב המדינה מופיעה הצעה לבניית 9,000 יחידות דיור במזרח ירושלים. הוא יודע שכשהוא מתרכז במזרח העיר הוא מונע את פירוק הממשלה, הוא שומר על האידיאולוגיה שלו וגם על הקואליציה".
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו
עודה: "מבחינת ביידן - נתניהו קובע את המדיניות"
(צילום: AP, הדס פרוש)
עודה ציין כי למרות הקשר שהוא מתחזק עם חברי קונגרס ואנשי מפתח בארצות הברית, הוא מבין שהקשר בין וושינגטון לירושלים לא דומה לקשר עם רמאללה. "ביידן לא יזום שום דבר משמעותי בעניין הפלסטיני", אמר עודה. "מבחינתו השחקן המרכזי הוא נתניהו ולא בנט. נתניהו אתגר את אובמה ואת המפלגה הדמוקרטית בארה"ב, והוא זה שקובע את המדיניות למרות שהוא לא ראש הממשלה". לדבריו, "אין מנהיג אמריקני שיצא להגנת העם הפלסטיני או יעבור עבורם. ארה"ב בתכליתה היא נגד זכויות פלסטינים והיא עדיין תומכת בישראל ובכיבוש".
עם זאת, עודה נשאל מדוע פנו חברי רשימתו למזכיר המדינה אנתוני בלינקן וביקשו ממנו לפתוח את הקונסוליה האמריקנית מחדש במזרח ירושלים, והשיב כי בתקופתו של טראמפ היה גיבוי מלא להעברת השגרירות מתל אביב לבירה, וכי ביידן הבטיח להחזיר את הקונסוליה למזרח העיר. מי שמתניע את הרוחות זה העם שמפגין ונאבק, זה מה שיוצר את האפקט הבינלאומי".