החקלאי רמי רפאל (63) מבקעת הירדן הופתע לגלות במהלך השבת כי הקונטיינר שבו הוא מחזיק את כלי העבודה והציוד החקלאי למטעי התמרים שלו, נפרץ. כלי עבודה וחומרי הדברה נבזזו והמקום הושחת. המנעולים נפרצו, הסורגים עוקמו ונתלשו, ומצלמות האבטחה נהרסו. את הדלת "קישט" צלב קרס אדום.
רפאל, מוותיקי בקעת הירדן שמתגורר משנת 1989 במכורה ומחזיק בלול ובמטעים במושבים תומר ונעמה, מיד התלונן במשטרה שהגיעה יחד עם כוחות הביטחון כדי לבחון את הממצאים. "הגניבות והוונדליזם שאנחנו חווים כאן הם תופעה בלתי נסבלת שקיימת זמן רב", סיפר ל-ynet. "זה מתחיל מתוצרת חקלאית וממשיך בציוד ובחומרי הדברה ומערכות מים להשקיה. כמעט בכל כמה ימים אנחנו שומעים על מקרה כזה או אחר. אם זה לא אצלי, אז זה אצל השכן. ואם זה לא אצלו - אז אצל שכן שלו".
3 צפייה בגלריה
ההרס בעקבות התקרית
ההרס בעקבות התקרית
צלב קרס על הדלת וההרס בקונטיינר
רפאל אמר כי הנזק הפעם נאמד בכמה אלפי שקלים, אך בעבר היו מקרים שבהם החקלאים נפגעו בסכומים גדולים הרבה יותר. "עד המקרה הזה לא נתקלתי בצלבי קרס או בכתובות כל כך מזעזעות ומפחידות", אמר רפאל שהבוקר החל להסיר אותם. "אי אפשר לעבוד ככה, אלה מראות קשים".
ראש המועצה דוד אלחייני אמר כי מדובר ב"טרור חקלאי" שמתרחש גם בצפון ובדרום הארץ, וקרא לעקור את התופעה מהשורש. "מעבר לגניבות, אנו נתקלים במקרים רבים בחורבן כאשר ברור לכל כי בכוונתו של המפגע שטוף השנאה הייתה בהרס מוחלט", אמר אלחייני. "המקרה שאירע בערב שבת, שבו מעבר לגניבה וההרס רוסס גם צלב קרס, הוא עליית מדרגה מדאיגה. אנחנו משתמשים במרב הכלים שיש לנו בכדי לספק הגנה וביטחון לתושבים, ופועלים יחד עם כוחות הביטחון באזור, אולם זקוקים לתגבור וסיוע נוסף של הממשלה".
הדס צור גוזלן, קב"טית המועצה, הוסיפה: "אנו נתקלים במאות מקרים מדווחים במהלך השנה של גניבות, הרס ופשיעה חקלאית, אך מעבר לכך יש עוד אירועים רבים שאינם מדווחים בגלל הקושי במציאת הפושעים. יש לומר כי לאו דווקא מדובר במקרים של גניבה אלא בפעמים רבות אנחנו נתקלים במקרים בהם מבוצעות פעולות של הריסה ופגיעה ברכוש".
3 צפייה בגלריה
ההרס בעקבות התקרית
ההרס בעקבות התקרית
אחד המנעולים שנפרצו
בחודשים האחרונים אירעו לא מעט אירועים שבהם נעשה שימוש בסמלים נאציים ביישובים יהודיים. זה החל בהפגנות של תושבי הכפר ביתא, הסמוך למאחז אביתר, והמשיך לדגלי נאצים בדרך למאחז חומש. הפעם התופעה הגיעה גם לבקעת הירדן, אזור שתמיד היה שקט יותר משאר הגזרות.
מבקשת חופש מידע שהגיש ארגון "לביא" עולה כי בין השנים 2020-2018 עצרה המשטרה 29 חשודים פלסטינים ו-14 יהודים בגין פשיעה חקלאית. באותה התקופה התלוננו 94 יהודים ו-24 פלסטינים על פגיעה ברכוש חקלאי. "קרוב ל-80% מהתקיפות ביהודה ושומרון מתבצעות נגד חקלאים יהודים על ידי תוקפים ערבים", אמר יו"ר הארגון עו"ד אביחי בוארון.