עודד ערן, שכיהן כשגריר ישראל באיחוד האירופי, כשגריר בירדן וכמנהל מחלקת צפון אמריקה במשרד החוץ, הלך היום (חמישי) לעולמו בגיל 82. ערן היה מבכירי משרד החוץ לאורך כמעט 40 שנה ושירת במגוון תפקידים בארץ ובחו"ל.
בין תפקידיו האחרונים הוא שירת כמנהל מחלקת צפון אמריקה במשרד החוץ, שגריר ישראל בירדן ושגריר ישראל לאיחוד האירופי. קודם לכן היה הציר בשגרירות ישראל בוושינגטון. בנוסף פעל ערן כנציג הקונגרס היהודי העולמי בישראל ועמד בראש המכון למחקרי ביטחון לאומי.
1 צפייה בגלריה
עודד ערן
עודד ערן
עודד ערן
(צילום: רפי קוץ)
"ערן היה ללא ספק מבכירי הדיפלומטים של ישראל, מזרחן מבריק וחריף. מצד אחד הוא היה סיוויל סרוונט קלאסי, אבל מצד שני היה טיפוס לא שגרתי בנוף של משרד החוץ שמורכב ממעגלי פינות וקונפורמיסטים", סיפר רוני לשנו, לשעבר שגריר ישראל באיחוד האירופי. "הוא תמיד אמר את מה שהוא חושב. לא פחד להגיד את דעתו גם אם ידע שזה יסבך אותו".
ואכן ערן התעמת עם לא מעט אנשים במהלך עבודתו הדיפלומטית. "כשגריר בירדן זכור לי שלא היסס להתעמת עם הממונים עליו כשגילה שמנהלים מגעים עם הירדנים מעל לראשו", הוסיף לשנו.
ערן היה ביקורתי מאוד כלפי הממשלה הנוכחית ובמיוחד ראש הממשלה בנימין נתניהו שאותו הכיר היטב, עבד מולו ותחתיו. לא אחת כאשר חשב שנעשו דברים שלא ייעשו – הוא הניח את המפתחות ואמר שאם זה יימשך הוא ילך הביתה.
עודד ערן בריאיון באולפן ynet ב-2014
(אורי דוידוביץ' ויוגב אטיאס)

"בשנים האחרונות דווקא התמחה ביחסי ישראל עם האיחוד האירופי, לאחר ששירת כשגריר בבריסל", הוסיף לשנו. "מבחינת הדיפלומטים הצעירים יותר כמוני הוא תמיד היה מושא הערצה וחיקוי. מה שאהבתי אצלו גם שתמיד התייחס בכבוד לכל אחד ולא זלזל גם בזוטרים. מקצוען אמיתי. הולך ופוחת הדור".
מנכ"ל משרד החוץ רונן לוי (מעוז) ספד: "ערן היה מטובי הדיפלומטים של מדינת ישראל שתרם רבות לחיזוק מעמדה בזירות החשובות ביותר. הוא היווה מודל לדורות רבים של שליחי משרד החוץ בארץ ובעולם ודמותו תמשיך להוות עבורנו דוגמא למשרת ציבור מקצועי, חרוץ ואיכותי בדרגות הגבוהות ביותר. שולח תנחומים עמוקים לבני משפחתו האבלים".
ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי תמיר הימן אמר כי הוא "כואב את לכתו של אחד החוקרים המבריקים של המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, וחבר. איש בעל מחשבה רעננה, חד לשון ודעה. על אף גילו המבוגר, נהגתי לומר שהוא האיש הכי צעיר במכון, שכן תמיד חשב אחרת. היה פתוח לרעיונות חדשים. לעולם לא דבק במשהו רק משום שכך עשו זאת בעבר. החלל שהוא משאיר במכון למחקרי ביטחון לאומי לא יתמלא. הוא היה בעברו ראש המכון, הוביל את תוכנית המחקר הבילאומית, מומחה ענק לירדן. האיש הבקיא ביתר בסוגיית אנרגיה וביטחון לאומי. איש אשכולות. צר לי כל כך על לכתך מורי היקר עודד. יום עצוב במכון למחקרי ביטחון לאומי".
ערן עציון, סגן ראש המל"ל לשעבר, אמר: "עודד ערן היה דיפלומט יוצא דופן. בקי, חריף, דעתן, יצירתי. דוגמה ומופת לאיש מקצוע ומשרת ציבור מעולה. עודד היה איש המפתח במשרד החוץ בנושאי כלכלה בכלל, ושת"פ כלכלי אזורי בפרט, במשך עשרות שנים. הוא טווה רשת קשרים עמוקה ורחבה מוושינגטון דרך אירופה ובכל רחבי המזה"ת. בהמשך דרכו כשגריר בירדן וכשגריר לאיחוד האירופי ולנאט"ו המשיך להטביע חותם משמעותי על מדיניות החוץ הישראלית. עבדתי תחתיו בתפקידי הראשון במשרד החוץ, כצוער. עודד היה סוג של מנטור עבורי בשנותי הראשונות במשרד, שנות השיא של תהליך השלום, הבילטרלי והמולטילטרלי. עודד שהיה אחראי למו"מ עם לבנון היה נושא ונותן קשוח, מתוחכם, והצליח להניח את היסודות למה שרק הרבה שנים אחר כך הבשיל להסכם".