צה"ל משלים את היערכותו לקראת יום העצמאות ה-74 של ישראל שיחול השבוע. מטס חיל האוויר ומשט זרוע הים ייערכו בסימן "יד פוגשת יד אחות", במקביל ייפתחו בסיסי צה"ל לציבור הרחב - לראשונה מאז פרוץ הקורונה.
  • רוצים לדעת מתי המטס יחלוף מעליכם? לחצו כאן
מטס חיל האוויר ייערך ביום חמישי בין השעות 10:30 ל-13:30, ויחלוף מעל עשרות ערים ונקודות מרכזיות ברחבי הארץ.
במטס ייקחו חלק מטוסי קרב, מסוקי קרב, מסוקי סער, מטוסי התדלוק והתובלה וכלי טיס מאוישים מרחוק (כטמ"ם). לראשונה ישתתף במטס יום העצמאות המסורתי גם כלי טיס מאויש מרחוק מסוג "איתן" (Heron TP), שיטוס בגובה של 2,000 רגל. מדובר במל"ט האסטרטגי והגדול ביותר של ישראל. הוא מופעל מעל כלל הזירות ובכללן מדינות אויב.
3 צפייה בגלריה
חזרות למטס חיל האוויר
חזרות למטס חיל האוויר
חזרות למטס חיל האוויר
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
חזרות למטס חיל האוויר
חזרות למטס חיל האוויר
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
חזרות למטס חיל האוויר
חזרות למטס חיל האוויר
(צילום: מוטי קמחי)
במטס ייקחו חלק גם מסוקי משטרת ישראל כביטוי לשיתוף הפעולה בין זרועות הביטחון. בשעה 08:45 ביום העצמאות יתקיים מטס הצדעה ל-120 החיילים המצטיינים בטקס החגיגי מעל בית הנשיא בירושלים.
הצוות האווירובטי של חיל האוויר יבצע שמונה מופעים אוויריים מרהיבים עם מטוסי ה"עפרוני" בין 09:00 ל-15:00 מעל הערים והבסיסים הבאים: ירושלים, בסיס חיל האוויר ע"ש עזר ויצמן ברמת דוד, טבריה, חופי חיפה, חופי תל אביב, בסיס חיל האוויר בתל נוף, חופי אשדוד ומוזיאון חיל האוויר בבסיס חצרים.

לנוחיות האזרחים, אפליקציית המטס שפיתחו אנשי יחידת אופק 324 של חיל האוויר תעניק גם השנה חוויית צפייה מיטבית במטס באמצעות סימון נתיביו ומיקום המטוסים בזמן אמת על גבי מפה. באפליקציה ניתן למצוא חידון ידע וכן אופציה של מציאות מדומה המאפשרת חווית צפייה תלת-ממדית בדגמי מטוסי החיל.
בחיל האוויר הבהירו כי חל איסור על הטסת רחפנים וטיסנים באזור המטס. "הדבר מהווה סכנה לכלי הטיס המשתתפים במטס ולציבור הצופה בו", נמסר מדובר צה"ל.
בנוסף למטס המרכזי של חיל האוויר, ייערך השנה ביום העצמאות מטס נוסף אזרחי שבו ישתתפו כל חברות התעופה בישראל. הפעם לראשונה ייקחו בו חלק גם חברות התעופה הפחות מוכרות.
במטס האזרחי ישתתפו מטוסים של חברת אל על, ארקיע, חברת המטענים ק.א.ל וחברת התעופה עיט. ילוו אותם שני מטוסים צילום שיתעדו את המטס. המטס יכלול גם טיסת מבנה מטוסי אמברייר של חברת ארקיע וחברת עיט תעופה שיטוסו בצורת ראש חץ.
המטס האזרחי, שמאורגן על ידי איגוד הטייסים הישראלי, צפוי להמריא מנתב"ג ומשדות נוספים באזור המרכז בסביבות השעה 11:30, והוא יחלוף בגובה נמוך (1,000 רגל שהם כ-300 מטר) מול קו החוף של ישראל החל מחופי עכו ועד אשדוד, ולאחר מכן מזרחה באזור נתניה. המטס צפוי להגיע לחוף עכו בסביבות השעה 12:00.

המשט והבסיסים

ביום העצמאות יתקיים משט מיוחד שבמסגרתו יפליגו לאורך חופי העיר אילת כלי השיט של זרוע הים בזירת ים סוף וכלי השיטור הימי.
בתום שנתיים שבהן לא נפתחו בסיסי צה"ל לציבור הרחב בשל מגפת הקורונה, שבים בסיס צה"ל לפתוח את שעריהם ביום העצמאות. הקהל הרחב מוזמן לבסיס החטיבה המרחבית שומרון, בסיס חיל הים באילת, בסיס חיל האוויר ע"ש עזר ויצמן ברמת דוד, בסיס חיל האוויר בתל נוף ומוזיאון חיל האוויר בחצרים.