בית משפט במינכן גזר היום (ב') עשר שנות מאסר על אישה גרמנייה שהצטרפה לדאעש בעיראק, והשאירה ילדה יזידית בת חמש – שאותה לקחה כ"שפחה" – למות בצמא בשמש הקופחת.
גזר הדין שניתן לג'ניפר ווניש, בת 30, הוא אחד הראשונים ברחבי העולם שנוגעים לפשעים שביצעו הג'יהאדיסטים של דאעש נגד המיעוט היזידי. בית המשפט הרשיע את ווניש בשעבוד ובפשעים נגד האנושות. היא הורשעה בחברות בארגון טרור, ובמעורבות במותה של הילדה - מכיוון שלא עזרה לה.
4 צפייה בגלריה
גרמניה מאסר לאישה שהצטרפה ל דאעש והשאירה ילדה למות בצמא ב עיראק
גרמניה מאסר לאישה שהצטרפה ל דאעש והשאירה ילדה למות בצמא ב עיראק
ג'ניפר מכסה את פניה בבית המשפט במינכן. התביעה דרשה מאסר עולם
(צילום: AP)
ווניש התאסלמה ב-2013. שנה לאחר מכן היא נסעה לטורקיה, ומשם המשיכה לסוריה ועיראק. באמצע 2015 הצטרפה ווניש ל"משטרת המוסר" של דאעש בעיראק, וערכה סיורים בערים מוסול ופלוג'ה. היא הייתה חמושה ברובה קלצ'ניקוב, אקדח וחגורת נפץ, ותפקידה היה לוודא שהחוקים שקבע דאעש באזורי הכיבוש נשמרים - בין השאר קוד הלבוש לנשים והאיסור על עישון ושתיית אלכוהול.
ב-2015 ווניש ובעלה, טהא אל-ג'ומאלי (גם הוא איש דאעש), "קנו" אישה יזידית ואת בתה. הן הוחזקו כשפחות בבית הזוג בעיראק, והיו שבויות לכל דבר. במשפטה של ווניש אמרו התובעים: "אחרי שהילדה חלתה והרטיבה את מיטתה, הבעל של הנאשמת קשר אותה מחוץ לבית כעונש. הוא נתן לילדה למוות בייסורים מצמא, בחום כבד. הנאשמת הרשתה לבעלה לעשות זאת ולא עשתה דבר כדי להציל את הילדה". התביעה דרשה לגזור עליה מאסר עולם.
השופט במינכן ציין שג'ניפר הייתה מודעת להשלכות הקטלניות שיהיו לעונש של בעלה על הילדה בת החמש. "את ידעת מההתחלה שילדה שקשורה בשמש הקופחת תהיה בסכנת חיים", אמר לה.
בינואר 2016 ביקרה ווניש בשגרירות הגרמנית באנקרה כדי להנפיק מסמכים מזהים חדשים. כשעזבה את השגרירות נעצרה, וכמה ימים לאחר מכן הוסגרה לגרמניה. המשפט נמשך כשנתיים וחצי, בין השאר בגלל עיכובים שנגרמו ממגפת הקורונה. גם בעלה של ג'ניפר נשפט בגרמניה, ועומד לדין בבית משפט בפרנקפורט. גזר דינו צפוי להתקבל בסוף נובמבר.
4 צפייה בגלריה
פליטים יזידים בעיראק, ארכיון
פליטים יזידים בעיראק, ארכיון
פליטים יזידים בעיראק, ארכיון
(צילום: רויטרס)
נורה, אמה של הילדה היזידית, העידה במשפטים של ג'ניפר ובעלה בגרמניה. ההגנה טענה שעדותה של האם אינה אמינה ושאין לה הוכחה שהילדה, שפונתה לבית החולים אחרי שהתייבשה, אכן מתה. כשג'ניפר נשאלה מדוע לא הצילה את הילדה היא אמרה שפחדה שבעלה "ידחוף או יכלא אותה".
היזידים, מיעוט דובר כורדית שחי בצפון עיראק, נרדפו על ידי דאעש במיוחד בתחילת 2015. עורכת הדין אמאל קלוני – שלוקחת חלק בקמפיין שקורא להכיר בפשעי דאעש נגד היזידים כ"רצח עם" - הייתה חלק מצוות מעורכי הדין שייצגו את האם נורה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
גרמניה העמידה לדין כמה גרמנים ואזרחים זרים שהצטרפו לדאעש על פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. רק לעיתים רחוקות נשפטו בגרמניה נשים שהצטרפו לארגון המדינה האיסלאמית.
בנובמבר 2020 אישה גרמנייה הואשמה בפשעים נגד האנושות שאותם ביצעה כשחיה בסוריה כחברת דאעש. באוקטובר 2020 נידונה גרמנייה ממוצא תוניסאי, שהייתה נשואה לראפר שהפך לג'יהאדיסט, לשלוש שנות מאסר וחצי על חלקה בשעבוד של ילדה יזידית בסוריה.