שר העבודה יואב בן צור התייחס הבוקר (שני) לתחקיר הקופאיות של ynet, ואמר בוועידה הלאומית לנדל"ן ולבטיחות בבנייה של ynet ו"ידיעות אחרונות": "כנראה שמישהו באגף לא שם את עינו לדברים הללו. נחדד את הנושאים, התופעה הזו תיפסק".
סדרת התחקירים חשפה כיצד רשתות מזון, תחנות דלק וחנויות בקניונים דורשות מקופאיות ומקופאים לשלם מכספם הפרטי על חוסרים שהתגלו בספירה. יותר מחודש אחרי פרסום העדויות ב-ynet, מפקחי משרד העבודה יצאו למבצע אכיפה ב-70 חנויות של 27 רשתות מזון, בהן גם אלה שהוזכרו בתחקיר. הנתון המדאיג, לאחר שנגבו יותר מ-200 עדויות מעובדים ומנהלי סניפים: בלפחות 60% מהרשתות שנבדקו עלה חשד להפרות של ניכויי שכר שלא כדין מעובדים, בשל חוסרים בקופה, בניגוד לחוק הגנת השכר.
3 צפייה בגלריה
ועידת הנדל"ן
ועידת הנדל"ן
"נאכוף את דיני העבודה". בן צור
(צילום: עוז מועלם)
"אני מודה ל-ynet שעשו את התחקיר הזה", אמר בן צור, "זה האיר את עינינו. עשינו מבצע מאוד גדול, היינו בהרבה אתרים, ברשתות מכל הסוגים. אנחנו עושים חקירות, ממשיכים לבדוק. נאכוף את דיני העבודה. לחלקם יהיו כתבי אישום, לעיתים גם פליליים. חלקם יקבלו עיצומים מאוד כבדים. התופעה הזו תיפסק, נעמוד על כך בביקורות תכופות יותר".
איך הגיוני שהחוק הברור לא נאכף, מתחת לאף של משרד העבודה? "אגף האכיפה במשרד העבודה פועל בהמון תחומים ובהרבה גופים. כנראה שמישהו באגף לא שם את עינו לדברים הללו, אבל אנחנו נמצאים בכל המקומות. נחדד את הנושאים. אני יודע שבודקים באולמות את הנושא של עבודת בני נוער, שלא ינצלו אותם. אנחנו נעשה את הכול כדי למלא במקסימום את זכויותיהם של העובדים ולתת להם רווחה. נעמוד על זכויות האוכלוסיות המוחלשות כדי שיוכלו לפרנס את עצמן בכבוד".
3 צפייה בגלריה
שופרסל
שופרסל
"התופעה הזו תיפסק, נעמוד על כך בביקורות תכופות יותר"
(צילום: עמית שעל)
בן צור התייחס בנוסף למגפת התאונות באתרי בנייה, וציין: "מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה פועל בהנחייתי לפיקוח חסר פשרות ומסיבי על 15 אלף אתרי בנייה, 70 אלף מפעלים ו-5,000 משקים חקלאיים. עשרות מפקחים מבקרים מדי יום ומצילים עובדים רבים שנמצאים במצבי סיכון שונים, בעיקר באתרי הבנייה. רק בשנה האחרונה המנהל סגר יותר מאלף אתרי בנייה עד שיתוקנו כל הליקויים".
לדבריו, "במדינת ה-OECD יש מפקח ל-10 אלף פועלים. לצערנו אנחנו עוד לא במקום הזה, רחוקים אפילו. אנחנו מדברים על 300 אלף. יש לנו כ-70 מפקחי בנייה. נוספו לנו 10 תקנים. רוב תאונות הבנייה, אגב, נגרמו לא פעם באשמתם של העובדים שהיו צריכים להיזהר יותר".
הוא הוסיף: "בא קבלן אחד ואמר לי שיש לו עובדים בני דודים, ויש לכולם אפודים וקסדות, וכשבא איזה מפקח בנייה הם בכוונה הורידו אותם כדי שהוא יקבל קנס. אז אם אנחנו ניקח עובדים כאלה, בפעם הראשונה הקבלן יקבל אזהרה, בפעם השנייה הוא יקבל קנס ובפעם השלישית הוא לא יוכל לעבוד יותר באתר בנייה. אני לא מאשים את העובדים. אל תשכחו שבונים עכשיו בישראל לגובה, והסיכונים בגובה הם הרבה יותר גבוהים. בכל העולם נהרגים פועלים באתרי בנייה. אנחנו מנסים למצוא את הפטנטים".