ראש המוסד דוד (דדי) ברנע, ראש השב"כ רונן בר והאלוף במיל' ניצן אלון ייצאו היום (ראשון) לשיחות בקהיר בירת מצרים. כך הוחלט בקבינט המלחמה, שגם הרחיב "משמעותית" את המנדט שניתן לצוות - בהתאם לדרישת נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. בפתח ישיבת הממשלה, שנערכה ביום שבו מציינים חצי שנה למתקפת חמאס ולפרוץ המלחמה, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אנחנו כפסע מהניצחון, אבל המחיר שנגבה מאיתנו כואב וקורע לב".

בישיבה הוסיף נתניהו: "ההישגים שלנו גדולים. חיסלנו 19 מתוך 24 גדודי חמאס, לרבות מפקדים בכירים. הרגנו, פצענו או שבינו חלק ניכר ממחבלי חמאס, טיהרנו את שיפא ומפקדות טרור רבות. הרסנו מפעלי ייצור של רקטות, חמ"לים, מאגרי נשק ותחמושת. נשלים את חיסול חמאס בכל הרצועה, לרבות ברפיח. נבטיח שעזה לא תהווה איום על ישראל".
על 133 החטופים המוחזקים עדיין בשבי, אמר ראש הממשלה: "לא נשכח את הפשעים הנוראיים של מפלצות חמאס, שעדיין מחזיק באחינו ובאחיותינו החטופים. עד היום החזרנו 123 חטופים, ואנחנו מחויבים להחזיר את כולם הביתה. הבהרתי לקהילה הבינלאומית כי לא תהיה הפסקת אש בלי החזרת חטופים. זה פשוט לא יקרה, ואני מברך על כך שממשל ביידן הבהיר שלשום שזו עדיין עמדתו".
הוא הוסיף כי "ישראל היא לא זאת שמונעת עסקה, חמאס מונע עסקה. דרישותיו הקיצוניות נועדו להביא להפסקת המלחמה והשארתו על כנו. להבטיח את הישרדותו, את שיקומו. כניעה לדרישות חמאס תאפשר לו לנסות לחזור על פשעי 7 באוקטובר שוב ושוב".
3 צפייה בגלריה
 בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה ביום ב-184 למלחמה
 בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה ביום ב-184 למלחמה
בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה, היום
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
הוא הדגיש: "חמאס מקווה שהלחץ מבפנים ומבחוץ יגרום לישראל להיכנע. זה לא יקרה. ישראל לא מוכנה לכניעה. המלחמה שלנו חשפה לעולם את מה שישראל ידעה תמיד - איראן היא זו שעומדת מאחורי המתקפה נגדנו. מאז 7 באוקטובר אנחנו מותקפים בחזיתות רבות על ידי שלוחותיה של איראן. חמאס, חיזבאללה, חות'ים, מיליציות בעיראק ובסוריה וגם התקפות אחרות. כל מי שפוגע בנו או מתכנן לפגוע בנו - אנחנו נפגע בו. ישראל ערוכה לכל ניסיון, מכל מקום שהוא".
כאמור, הקבינט אישר את הרחבת המנדט לצוות המשא ומתן שימריא כעת לקהיר. גורם ישראלי אמר כי הצוות קיבל "מנדט משמעותי". בערב תתקיים פגישת פסגה של ברנע, שר המודיעין המצרי עבאס כאמל, ראש ה-CIA וויליאם ברנס וראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני. מנהיג אירופי בכיר ציין כי "מי שמנהל כיום את המו"מ לעסקת חטופים הוא שר המודיעין המצרי, חשיבותה של קטאר ירדה משמעותית. הסיבה לכך: קטאר חזקה רק מול הזרוע הפוליטית של חמאס, המנותקת מהזרוע הצבאי שלהם". לקהיר תגיע גם משלחת חמאס, כך שיתנהל מסע דילוגים של המתווכות בין המשלחות.
בקבינט המלחמה נאמר כי צפויה הצעה נוספת של המתווכות. צוות המו"מ הונחה לבחון באילו תנאים אפשר להגיע לעסקה עם חמאס, ולהביא אותה אל קבינט המלחמה שיאשר או שידחה. בתוך כך, קבינט ניהול המלחמה יתכנס הערב שוב - בפעם השנייה באותו יום - אך הכינוס השני יעסוק בעניינים מבצעיים שקשורים בעיקר בהיערכות לנקמה איראנית ולחזית הצפון.
3 צפייה בגלריה
ראש ה-CIA וויל בארנס מבקר בקהיר
ראש ה-CIA וויל בארנס מבקר בקהיר
ראש ה-CIA בקהיר
(צילום: AFP/HO/EGYPTIAN PRESIDENCY)
3 צפייה בגלריה
ראש ה-CIA וויל בארנס מבקר בקהיר
ראש ה-CIA וויל בארנס מבקר בקהיר
(צילום: AFP/HO/EGYPTIAN PRESIDENCY)
בעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" דווח מפי מקורות מצריים כי ישנם סיכויים להסכם הפסקת אש זמנית בעזה בימי חג העיד אל-פיטר, שיחול ביום שלישי ויימשך עד ליום שישי השבוע.
הצהרתו הארוכה של נתניהו כאמור מגיעה חצי שנה בדיוק אחרי פרוץ המלחמה, ושעות לאחר שצה"ל הוציא הלילה את רוב הכוחות המעטים ממילא שנותרו ברצועת עזה - כולל כל כוחות אוגדה 98, שפעלה בחודשים האחרונים באזור חאן יונס שבדרום הרצועה.
שעות לאחר עזיבת צה"ל, מעט לפני השעה 13:00 שוגרו חמש רקטות מאזור חאן יונס לעוטף עזה - ומערכת כיפת ברזל הופעלה ויירטה שתיים מהן. ברצועה נותרה רק חטיבה אחת, חטיבת הנח"ל, המחזיקה את פרוזדור נצרים המבתר את הרצועה במרכזה - וממנו יוצאים לוחמים לפשיטות ממוקדות באזורים אחרים. כעת יש ברצועה כמה מאות לוחמים, כאשר בשיא התמרון הקרקעי עמד המספר על בין 30 ל-40 אלף (סדר גודל של קצת יותר מ-20 חטיבות).
נסיגת הכוחות הלילה מגיעה אחרי שבינואר ערך צה"ל דילול משמעותי שלהם, והוציא מהרצועה את אוגדה 36 שכוללת את חטיבת גולני. היה זה המהלך שסימן יותר מכל את המעבר לשלב השלישי והעצים-פחות של הלחימה, אליו עבר צה"ל בתחילה בצפון הרצועה - ובהמשך גם בדרום.
השתתפו בהכנת הכתבה: עינב חלבי וליאור בן ארי