במהלך שנותיו כראש ממשלה, וגם לאחר פרישתו, קיבל מנחם בגין לא מעט מכתבים מאזרחים בארץ ובעולם. חלק ביקשו לברך אותו על הסכם השלום, אחרים בירכו על קבלת פרס נובל והיו גם ששאלו את בגין שאלות של מהות ומחשבה.
5 צפייה בגלריה
 בגין. "היה עונה באופן אישי לכל מי שכתב לו מכתב"
 בגין. "היה עונה באופן אישי לכל מי שכתב לו מכתב"
בגין. "היה עונה באופן אישי לכל מי שכתב לו מכתב"
(צילום: Alon Reininger, Courtesy of Contact Press Images NY)

30 שנה לפטירתו של מנחם בגין - פרויקט מיוחד


"הוא היה עונה באופן אישי לכל מי שכתב לו מכתב, ואם לא היה עונה אז לפחות שולח לו תשובת ביניים, או שאני או קדישאי היינו שולחים תשובת ביניים", סיפרה יונה קלימוביצקי, מזכירתו המיתולוגית של בגין. "הוא הקפיד מאוד לענות, חלילה אם הוא לא היה עונה. גם אנחנו היינו מקפידים כי ידענו את רוח המפקד".
"בגין היה עונה כל הזמן למכתבים, גם בתקופה שהיה ראש ממשלה עסוק הוא מצא זמן לענות לאזרחים על שאלות שונות", סיפר דן מרידור, מזכיר ממשלתו השנייה של בגין. "לחלק מהמכתבים הוא ענה באופן אישי בכתב יד, ולעתים המזכירה הדפיסה את המכתב והוא חתם עליו".
30 שנה אחרי פטירתו של מנחם בגין, חזרנו אל שניים שמכתבי התשובה שקיבלו מראש הממשלה אותרו בארכיון מרכז מורשת בגין.

"כמו ילד בשיחה בין שני מבוגרים"

ב-26 ביוני 1981 שלח ראש הממשלה מנחם בגין מכתב תשובה למוטל'ה שפיגלר, מגדולי הכדורגלנים הישראלים בכל הזמנים.
"דבריך הטובים נגעו לעומק לבי", כתב בגין. "מובן מאליו ששמעתי עליך רבות, ככל אזרח ישראל. הצלח בכל אשר תפנה. אנא מסור את תודתי לאביך הטוב מאוד. אמור לו כי אמנם כך בעזרת השם נוסיף לפעול למען עצמנו וארצנו".
5 צפייה בגלריה
מכתב מנחם בגין ראש הממשלה מוטלה שפיגלר מוטל'ה 1981
מכתב מנחם בגין ראש הממשלה מוטלה שפיגלר מוטל'ה 1981
(באדיבות מרכז מורשת בגין)
כמעט ארבעים שנה אחרי, שפיגלר ניסה להיזכר מה הייתה הסיבה שבגינה שלח מכתב לראש הממשלה בגין ב-13 ביוני 1981. "אני זוכר ששלחתי מכתב בעקבות משהו שבגין עשה, ואבא שלנו ז"ל הפליא להלל את בגין על אודות המעשה שעשה. הוא מאוד התרשם ודיבר בבית בשבחו של בגין, אז אמרתי לו אם אתה רוצה אני אכתוב לו, וזה מה שעשיתי".
אחרי עוד קצת זמן של מחשבה, שפיגלר נזכר מה היה אותו האירוע – מבצע אופרה, שנערך ב-7 ביוני 1981, שבו השמיד חיל האוויר הישראלי את הכור הגרעיני בעיראק. "זה האירוע, יש לי צמרמורת", אמר.
"אבא שלי התעניין מאוד בפוליטיקה והיו לו יכולות להבחין מי עושה דברים נכון, והוא מאוד התפעל מתקיפת הכור", נזכר בפירוט. "שאלתי אם היה הוא רוצה שאשלח מכתב, הוא אמר כן, אז ישבתי וכתבתי בכתב יד, לא הדפסתי".
5 צפייה בגלריה
הבנים של משפחת שפיגלר
הבנים של משפחת שפיגלר
משפחת שפיגלר. "מרגיש כמו ילד שהיה בשיחה בין שני מבוגרים. שני ענקים שהסכימו לשתף את הילד"
(באדיבות המשפחה)
"לא פחדתי לכתוב לראש הממשלה", הוסיף שפיגלר. "אבל כן הצגתי את עצמי במכתב כי רציתי שהוא ידע מי אני. אנשים אמורים להציג את עצמם כשהם כותבים לראש הממשלה".
ממרחק השנים שפיגלר מרגיש געגוע. גם לאביו וגם לראש הממשלה בגין. "אני רוצה להצדיע לאבא שלי, סנדלר שפיגלר, ולמנחם בגין ראש הממשלה לשעבר ז"ל. לשני האנשים האלו. אני מרגיש כאן כמו ילד שהיה בשיחה בין שני מבוגרים. זה שני ענקים שהסכימו לשתף את הילד".

"הדהימה אותי הנגישות לנערה שלא הכיר"

כשתמר דוידס, בת קיבוץ צובה, הייתה בכיתה י"ב היא הכינה עבודת גמר בבית הספר בנושא "ההדר במשנתו של זאב ז'בוטינסקי. כשביקשה לבחון את ההדר במבחן הזמן, היא פנתה באופן טבעי אל יחיאל קדישאי, יד ימינו של בגין.
"קדישאי קיבל את פניי בצהרי שישי בביתו בשדרות בן ציון בתל אביב לראיון קטן שבמהלכו הציע לי להעביר שאלות בנושא למנחם בגין", סיפרה דוידס. באותן שנים שלאחר פרישתו מתפקיד ראש הממשלה היה בגין ספון בביתו ומיעט להיפגש עם אנשים או להראות בציבור.
5 צפייה בגלריה
דוידס
דוידס
תמר דוידס בנערותה. ככ
(באדיבות המשפחה)
את המפגש עם קדישאי, כמו גם את הפנייה אל בגין, היא תיארה במסגרת העבודה: "נפגשתי עם עוזרו האישי של מר מנחם בגין, מר יחיאל קדישאי, שקיבל את פני ביחס חם ועוזר, ובהערצה רבה טיבל את דבריו בציטטות של זאב ז'בוטינסקי".
"הפניתי דרכו מספר שאלות למר בגין, בהן ביקשתי, שינסה לעמוד על ההדר, כפי שבא לידי ביטוי במשמעת ובטקס, ובכל שאר הנושאים המוצגים בעבודתי – לצבאיות, עבודה עברית, חינוך ושפה עברית, קיבוץ גלויות, דמוקרטיה, היחס לערבים, והיחס לנשים – בזמן כהונתו כנציב בית"ר".
ב-5 בדצמבר 1988 נענתה דוידס במכתב קצר: "הרבה אין לי מה להוסיף, אך בתשובה לשאלותיך, אציין, כי אמנם מושג ההדר, כולל גם טכס, אבל, מעיקרו, הוא קשור ביחסים בין אדם לחברו, איש, אישה, זקן ונער, וגם בינו לבין עצמו".
"המכתב נכתב כחמש שנים לאחר שבגין הסתגר בביתו בדיכאון וכשלוש שנים לפני פטירתו", הסביר ל-ynet ד"ר עפר גרוזברד, פסיכולוג קליני במכבי שירותי בריאות ומחבר הביוגרפיה "מנחם בגין - דיוקנו של מנהיג". "ניכר שראשו צלול לגמרי על אף שלא יצא מביתו במשך שנים והסכים להיפגש עם מעט אנשים".
5 צפייה בגלריה
מכתב מנחם בגין הדר ראש הממשלה 1988
מכתב מנחם בגין הדר ראש הממשלה 1988
(באדיבות מרכז מורשת מנחם בגין)
"החינוך להדר הוא נושא מרכזי במשנתו של ז'בוטינסקי – החינוך לשיפור המידות וההליכות. ז'בוטינסקי מתייחס להדר מהפרט ועד הכלל ומההדר בהליכות האדם ועד להדר המוסרי", הסבירה השבוע דוידס. "בתשובתו של בגין הוא מבקש לחזק את המוסריות של ההדר – יושר, הגינות, רוחב לב וכיו"ב ולא להסתפק בהליכות".
הרושם שקיבלה דוידס מהיחס של השניים, כמו גם מצפייה בהתנהגותו של בגין כפוליטיקאי, בא לידי ביטוי גם בעבודתה: "על פי הופעתו החיצונית של מר מנחם בגין, נראה כי הוא שם דגש על ההדר, כפי שמופיע במשנתו של ז'בוטינסקי וברעיונותיה של בית"ר. מר בגין מתלבש בקפידה ושומר על מראה חיצוני מסודר ומכובד. הוא מתנהג בכבוד רב אל הסובבים אותו ומפגין גינוני נימוסים".
"הייתי בת 17 והדהימה אותי הנגישות לנערה שהם לא הכירו", סיפרה דוידס השבוע. "תשובתו של בגין, על אף שהיא רשמית ואין בה הרבה מעבר, הופתעתי שהוא התייחס אליי והשיב לי במהירות, בשעה שהשמועות אמרו שהוא ספון בביתו. ז'בוטינסקי היה גאה בהם על היחס שנתנו".