נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר הערב (יום ג') שארה"ב ובעלות בריתה התעלמו מהדרישות הביטחוניות המרכזיות של ארצו, שאותן היא הציבה כתנאי להפגת המתיחות בגבול אוקראינה. עם זאת אמר נשיא רוסיה שמוסקבה עדיין מוכנה לנהל עם המערב שיחות על רגיעה במזרח אירופה.
לפי פוטין ארה"ב מנסה "לגרור" את רוסיה למלחמה - כדי שתוכל להטיל עליה סנקציות. "נראה לי שארה"ב לא מודאגת במיוחד מביטחונה של אוקראינה. המטרה המרכזית שלה היא לבלום את ההתפתחות של רוסיה, ובמובן הזה אוקראינה היא בסך הכול כלי להשגת המטרה הזאת", הוא אמר.
10 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתייחס למצב ב אוקראינה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתייחס למצב ב אוקראינה
פוטין הערב, במסיבת העיתונאים המשותפת עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתייחס למצב ב אוקראינה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתייחס למצב ב אוקראינה
(צילום: EPA )
פוטין לא מרבה להתייחס למתיחות בגבול אוקראינה, ולפי רויטרס זו הייתה הצהרתו הראשונה בנושא מזה קרוב לשישה שבועות. פוטין אמר היום שהמערב התעלם מהתביעות המרכזיות של רוסיה – הפסקת ההתרחבות של כוחות נאט"ו במזרח אירופה, התחייבות לא לצרף את אוקראינה לברית הצבאית ודרישה שכוחות נאט"ו יפסיקו להציב מערכות נשק סמוך לגבול הרוסי.
בשבוע שעבר הגישו ארה"ב ונאט"ו לרוסיה את "מסמך התשובות" לדרישות הביטחוניות שלה, ולאחר מכן אמרו במוסקבה שהתביעות המרכזיות לא נענו - ושהדבר לא משאיר מקום לאופטימיות.
מאז תום המלחמה הקרה ב-1991 התרחבה נאט"ו מארגון צבאי בן 16 מדינות לארגון של 30 חברות המשתרע ממש עד לגבולות רוסיה, תוך שהיא מצרפת אליה את רוב מדינות "ברית ורשה" לשעבר, הברית הצבאית המזרחית שהובילה רוסיה מול נאט"ו בימי המלחמה הקרה. רוסיה רואה בנאט"ו את האיום הצבאי הגדול ביותר עליה, ומזהירה שלהצטרפות של אוקראינה לנאט"ו יהיו השלכות קשות.
במסיבת עיתונאים עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, שהגיע לביקור בקרמלין, תיאר פוטין מצב שבו אוקראינה מצטרפת לנאט"ו – ולאחר מכן מנסה לכבוש את חצי האי קרים, שרוסיה סיפחה ממנה ב-2014. "בואו נדמיין שאוקראינה היא חברה בנאט"ו ומתחילה בפעילות הצבאית הזאת. האם אנחנו אמורים לצאת למלחמה נגד נאט"ו? האם מישהו הקדיש לכך מחשבה? כנראה שלא".
פוטין טען שמשגרי טילים של נאט"ו, שמוצבים בבסיסים ברומניה ובפולין, מהווים איום על רוסיה. אתר בלומברג דיווח הערב שארה"ב הציעה לרוסיה למסור מידע שיוכיח לה שבבסיסי נאט"ו ברומניה ובפולין אין טילי טומהוק – בתנאי שהקרמלין ימסור מידע דומה על בסיסים רוסיים מסוימים.
10 צפייה בגלריה
טנקים רוסיים תרגיל צבאי של רוסיה
טנקים רוסיים תרגיל צבאי של רוסיה
טנקים רוסיים. במוסקבה מכחישים שהם מתכננים לחצות את הגבול לאוקראינה
(צילום: רויטרס, AP)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הזהיר את פוטין מסנקציות חסרות תקדים במקרה של פעולה צבאית באוקראינה. הוא איים בסנקציות ישירות על פוטין - מהלך שבמוסקבה אמרו שיהיה שווה ערך לניתוק היחסים. ארה"ב, בריטניה ומדינות נוספות העבירו לאחרונה סיוע צבאי לאוקראינה - כולל טילים נגד טנקים ונגד מטוסים - כדי לעזור לה להיערך למתקפה רוסית.
הפנטגון הודיע בחודש שעבר ש-8,500 חיילים אמריקנים נמצאים בכוננות מוגברת, ועשויים להישלח בהתראה קצרה למזרח אירופה כדי לתגבר את כוחות נאט"ו באזור במקרה של פלישה רוסית לאוקראינה. היום הניפו מחוקקים בפרלמנט האוקראיני דגלים של מדינות שהתחייבו לעזור לקייב.
10 צפייה בגלריה
מחוקקים בפרלמנט באוקראינה קייב מניפים דגלים של מדינות המערב
מחוקקים בפרלמנט באוקראינה קייב מניפים דגלים של מדינות המערב
מחוקקים בפרלמנט בקייב עם דגלים של מדינות המערב
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
מחוקקים בפרלמנט באוקראינה קייב מניפים דגלים של מדינות המערב
מחוקקים בפרלמנט באוקראינה קייב מניפים דגלים של מדינות המערב
(צילום: רויטרס)
היום הגיע לביקור בקייב ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, ונפגש עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. במסיבת עיתונאים משותפת הזהיר זלנסקי שאם רוסיה תפלוש לאוקראינה זו לא תהיה מלחמה רק בין שתי המדינות, אלא מלחמה כלל-אירופית. ג'ונסון אמר שפוטין "מצמיד אקדח לראשה של אוקראינה", ומנסה להפחיד אותה במטרה לכפות שינוי במבנה הביטחוני באירופה. ג'ונסון הבטיח שבריטניה תטיל סנקציות על מוסקבה ברגע שרגל של חייל רוסי תחצה את הגבול לאוקראינה.
10 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ב קייב
בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ב קייב
זלנסקי וג'ונסון הערב בקייב
(צילום: AP)
במועצת הביטחון של האו"ם התקיים אמש דיון על החשש מפלישה רוסית וממלחמה במזרח אירופה. השגריר הרוסי באו"ם, וסילי נבנזיה, מחה על כינוס מועצת הביטחון וטען שמדובר בניסיון "להטעות את הקהילה הבינלאומית" ובדוגמה ל"דיפלומטיית המגפון" האמריקנית, שמנסה "לעורר היסטריה". נבנזיה התעמת עם שגרירת ארה"ב, לינדה תומאס-גרינפלד, וטען שארה"ב וארצות המערב הן אלה שמעוניינות במלחמה במזרח אירופה - מלחמה שלדבריו רוסיה כלל לא מתכננת לנהל.
"הדיונים על איום של מלחמה הם פרובוקציה בעצמה"', אמר השגריר הרוסי באו"ם. "אתם כמעט קוראים לזה, אתם רוצים שזה יקרה, אתם מחכים שזה יקרה - כאילו שאתם רוצים שהמילים שלכם יהפכו למציאות, וזאת למרות העובדה שאנחנו דוחים בעקבות את הטענות האלה". השגריר הרוסי ציין במועצת הביטחון שאף פוליטיקאי או איש ציבור רוסי לא איים שארצו תפלוש לאוקראינה.
השגריר הרוסי באו"ם אמר שאין הוכחה לכך שרוסיה מתכננת פעולה צבאית נגד אוקראינה. הוא ציין שבאו"ם מעולם לא אישרו את הדיווחים במערב על ריכוז של כ-100,000 חיילים רוסים בקרבת הגבול עם אוקראינה. לדברי השגריר המשבר במדינה השכנה – שם נלחמים הכוחות האוקראיניים בבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה - הוא סכסוך מקומי שלרוסיה "אין שום קשר אליו".
תומאס-גרינפלד דחתה את דברי השגריר הרוסי. "תדמיינו כמה זה לא היה נוח לכם אם 100,000 חיילים היו בגבול שלכם. זה ריכוז הכוחות הגדול באירופה זה עשרות שנים", אמרה השגרירה, וציינה שמוסקבה ממשיכה לתגבר את הכוחות. "בזמן שאנחנו מדברים, רוסיה שולחת עוד כוחות ונשק". השגרירה אמרה שמועצת הביטחון חייבת להתייחס לסכנות של התוקפנות הרוסית ברחבי העולם.
רוסיה אמנם איימה להשתמש בכוחותיה בגבול אוקראינה רק אם קייב תצא למבצע נגד המורדים הפרו-רוסים בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה, אבל קייב והמערב טוענים כי בפועל מוסקבה מתכננת להשתמש בהם כדי לפלוש לאוקראינה בלי קשר לשום מבצע בחבל הבדלני. לדבריהם, הקרמלין משתמש באוקראינה כקלף מיקוח נגד המערב על מנת לאלץ את נאט"ו להיענות לדרישותיו.
פורסם לראשונה: 19:42, 01.02.22