8 צפייה בגלריה
סרן א'
סרן א'
עבר יותר מ-50 שעות חקירה תחת אזהרה במצ"ח. סרן א'
אחרי כשנה וחצי ויותר מ-50 שעות חקירה תחת אזהרה במצ"ח, המ"פ סרן א', מאחת מהחטיבות המובחרות בצה"ל, יכול סוף סוף לנשום לרווחה. סרן א', שסומן כקצין מבטיח, עזב את צה"ל בעקבות החשדות נגדו שהחלו בספטמבר 2021 לאחר הירי במוחמד עמאר, חשוד פלסטיני שהתקרב לגדר המערכת בגבול רצועת עזה והתברר שהיה צייד ציפורים. בימים האחרונים, שמו נוקה. כך נודע ל-ynet.
התקרית שחוללה את הפרשה התרחשה חודשים ספורים לאחר מבצע "שומר החומות", וכחודש לאחר האירוע שבו מחבל ירה למוות באותה גזרה בדיוק בלוחם הימ"ס בראל חדריה שמואלי. באותה תקופה התקרבו כמעט מדי יום חמושים של חמאס, המכונים "מגני הספאר", וחשודים נוספים, לרצועת הפרימטר - רצועה מערבית לגדר המערכת באורך 100 מטרים שבה אסורה הנוכחות לפלסטינים.
8 צפייה בגלריה
סרן א'
סרן א'
סרן א'. בסביבתו טוענים כי "מריחת" חקירה עולה ללוחמים במחיר אישי כבד
8 צפייה בגלריה
בראל חדריה שמואלי ז"ל
בראל חדריה שמואלי ז"ל
לוחם הימ"ס בראל חדריה שמואלי ז"ל. התקרית שהובילה לחקירתו של סרן א' התרחשה כחודש לאחר שנהרג באותה גזרה
(צילום: אלבום משפחתי)
באחד הבקרים התקבל דיווח מהתצפיות של החטיבה המרחבית על שלושה חשודים ומגן ספאר חמוש של חמאס, שנכנסו לרצועת הפרימטר. א' היה אז מפקד הגזרה הצפונית בגבול הרצועה מטעם הגדוד שתפס את הגזרה. לאחר שהשתתף בתפעול הכוחות באירוע שבו נהרג בראל חדריה, א' מצא עצמו באירוע מבצעי טעון נוסף.
על רקע ההתרעות הרבות על הכוונה להניח מטעני חבלה ברצועת הפרימטר, א' הגיע יחד עם לוחמיו לנקודה שבה נמצאו החשודים. מאותה נקודה, שטח מסוכן שבין שכונת סג'עייה העזתית לבתי קיבוץ נחל עוז, הושלכו כמה שבועות לפני כן רימוני רסס לעבר א' ולוחמיו.
לפי התחקיר המבצעי של פיקוד הדרום, א' זיהה את ארבעת החשודים במרחק של כ-30 מטרים ממנו, כאשר אחד מהם היה כאמור חמוש. עוד עלה כי א' זיהה לפתע חשוד נוסף שעלה מהקרקע וברשותו תיק שחור גדול וכלי לא מזוהה. בעקבות חשד שהחשוד הנוסף עלה ממנהרות ההתקרבות לגבול שחמאס חפר במטרה להניח מטען חבלה, מפקד הפלוגה ירה לעברו כדור אחד - שהרג אותו. בדיעבד התברר כאמור כי מדובר בצייד ציפורים פלסטיני שהגיע לנקודה כדי להטמין בה מלכודות לציפורים.
8 צפייה בגלריה
צעדת השיבה
צעדת השיבה
באותה תקופה היו התרעות רבות על הכוונה להניח מטעני חבלה. פלסטינים סמוך לגדר המערכת. ארכיון
(צילום: AFP)
התחקיר העלה מספר לקחים לשיפור מבחינת תפקוד הכוח, אך מפקדיו של סרן א', בכל הרמות, גרסו כי במעשיו אין שום רבב פלילי שמצדיק חקירת מצ"ח נגדו. עם זאת, תוך כמה ימים מצא עצמו המ"פ בחדר החקירות, נחקר לגבי טענות כי שיקר בנוגע לתקרית. א' שיתף פעולה בחקירה, אך בפרקליטות הצבאית משכו במשך חודשים ארוכים את סגירת התיק נגדו.
לצד א' עמדו אלוף פיקוד דרום אליעזר טולדנו, מפקד אוגדת עזה דאז תא"ל נמרוד אלוני ומנגנון הבדיקה המטכ"לי המיוחד, שבראשו עומד אלוף. שלושת הקצינים הבכירים תחקרו את האירוע והפצירו בפרקליטה הצבאית הראשית, אלוף יפעת תומר ירושלמי, שלא לפתוח בחקירה פלילית. גם מפקד פיקוד מרכז אלוף יהודה פוקס, שסרן א' שירת בחטיבה הכפופה לו, נפגש איתו מספר פעמים בעקבות הפרשה, תמך בו וגיבה אותו - אך לא תחקר את האירוע ולא הביע עמדה רשמית לגבי סוגיית פתיחת החקירה. בסביבת סרן א' אומרים כי גם פוקס הביע בו תמיכה באשר לנסיבות המקרה והשלכותיו.
על אף הפצרות המפקדים הבכירים, החקירה הפלילית כאמורה נפתחה בדצמבר 2021, ולאחר עשרה חודשים מפתיחתה, ועם סיום תפקידו, החליט א' לעזוב את הצבא. עם רזומה של שנתיים ניסיון כמ"פ מוערך ומצטיין, ועבר כלוחם ביחידה מובחרת אחרת, א' היה במסלול קידום לסמג"ד ומג"ד, אך הוא איבד את האמון במערכת וניסיונות לשכנעו להישאר עלו בתוהו.
8 צפייה בגלריה
טקס החלפת מפקד אוגדת עזה, (מימין לשמאל) מפקד האוגדה היוצא תא"ל יהודה פוקס, מפקד פיקוד הדרום אלוף הרצי הלוי, תא"ל אליעזר טולדנו מפקד האוגדה הנכנס
טקס החלפת מפקד אוגדת עזה, (מימין לשמאל) מפקד האוגדה היוצא תא"ל יהודה פוקס, מפקד פיקוד הדרום אלוף הרצי הלוי, תא"ל אליעזר טולדנו מפקד האוגדה הנכנס
מפקד פיקוד מרכז יהודה פוקס (ימין) ומפקד פיקוד דרום אליעזר טולדנו (שמאל), יחד עם הרמטכ"ל ב-2018. גיבו את סרן א'
(צילום: יואב זיתון)
8 צפייה בגלריה
יפעת תומר-ירושלמי
יפעת תומר-ירושלמי
הפרקליטה הצבאית הראשית יפעת תומר ירושלמי. התעקשה לפתוח בחקירה פלילית
(צילום: לשכת עורכי הדין )
כעת, מוחים בסביבתו של א' על הקלות שבה נפתחות חקירות נגד לוחמים, לעיתים בניגוד להמלצות נחרצות של מפקדיהם הבכירים שתחקרו לעומק את האירועים - במקרה שלו, מדובר כאמור בשלושה אלופים ותת-אלוף. עוד טענו בסביבתו של הקצין כי "מריחת" חקירה עולה ללוחמים במחיר אישי כבד, וגורמת נזק לצבא - בעקבות עזיבה בטריקת דלת של קצינים מבטיחים במערך הלוחם.
מנגד, בפרקליטות הצבאית הסבירו כי נסיבות האירוע שהתרחש לאור יום, העובדה שהפלסטיני החל ללכת בחזרה לכיוון עזה ואז נורה והיבטים נוספים שעלו, הצדיקו בפירוש חקירה פלילית נגד הקצין. עם זאת, לאחר שנה וחצי של חקירה - הפרקליטות החליטה לא להגיש נגד א' כתב אישום ולא לנקוט נגדו שום צעד משמעתי.
עוד אמרו בפרקליטות הצבאית כי לא מיהרו לפתוח בחקירה נגד א', שהייתה מורכבת וקשה לבירור בשל הקושי להגיע לגופת ההרוג שנותרה בשטח הרצועה - מה שמנע את האפשרות לבדוק גם את הקליע. לדברי הפרקליטות, במהלך החקירה נבחנו עשרות עדויות ונגבו חוות דעת ממומחים למטעני חבלה כדי לבחון את טענת המ"פ בנוגע לחשש שלו כי החשוד השאיר מטען נפץ. אמנם התחקירים הפיקודיים גרסו כי אין לפתוח בחקירה פלילית, אולם בפרקליטות הסבירו כי הם מסתייעים בתחקירים אלו, אבל הם אינם תחליף לשיקול הדעת המשפטי.

"שאלו אותי: 'אתה גאה שהרגת?'"

למפקד הפלוגה שפרש יש האשמות רבות גם כלפי התנהלות החקירה. בשיחה עם ynet טען א', שיוצג על ידי עורכי דינו מהסנגוריה הצבאית - אל"מ במיל' שלמה ציפורי ורס"ן רותם קוגן - כי "החקירה כללה מניפולציות רגשיות בניסיון להוציא ממני אמירה שתגרום לי להישמע אשם, גם על חשבון העובדות". לדבריו, המניפולציות כללו "האשמות מנותקות ושאלות הזויות, כמו 'אתה גאה ומתרברב שהרגת?'".
8 צפייה בגלריה
סרן א' וסנגוריו
סרן א' וסנגוריו
סרן א', יחד עם סנגוריו רס"ן רותם קוגן ואל"מ (במיל') שלמה ציפורי, בזירת התקרית. בצבא אמרו: "מתבצעות התאמות כדי שהחקירה תהיה הוגנת"
א' סיפר גם כי החקירה הובילה ל"החרמה של הטלפון שלי תוך כדי פיקוד על פלוגה ודריסה ברגל גסה של הזכות שלי לפרטיות, ועיכוב דרגה. למרות הכול, בחרתי לנשוך שפתיים, לא שיקפתי את החוויה הבלתי אפשרית הזו ללוחמים שלי והמשכתי לפקד על הפלוגה שלי". הוא הוסיף כי הוא קיבל "גיבוי מלא ממפקדיי - מהמג"ד ועד אלוף הפיקוד. נערך תחקיר מעמיק על ידי מפקד האוגדה שהוצג לאלוף הפיקוד ולרמטכ"ל, ובו נמצא שפעלתי כמצופה ממני - על אף שהתוצאה היא לא כזו שכיוונו אליה".
מנגד, בצבא אמרו כי "חוקרי האירועים המבצעיים יודעים היטב שיושב מולם לוחם וקצין, פועלים מולו ברגישות והם מיומנים לכך. כל ההתאמות הנדרשות מתבצעות כדי שהחקירה תהיה הוגנת ומתחשבת". עוד נמסר כי "ועדות בדיקה שונות לאורך השנים, בהן של צ'חנובר וטירקל, צידדו בחקירות מצ"ח של אירועים מבצעיים חריגים שהצדיקו זאת, ואף ציינו כי שנה של חקירה ועוד שנה של קבלת החלטה נחשבות לפרק זמן סביר".
גורמים צבאיים הוסיפו כי "הטיפול הכולל בתיק, משלב החקירה המורכבת במצ"ח, טיפול הפרקליטות הצבאית בבחינת ממצאי החקירה, ועד קבלת ההחלטה בדבר הטיפול בתיק, נעשה באופן מקצועי ויסודי".
8 צפייה בגלריה
סרן א'
סרן א'
"ערכי צה"ל הנחו אותי, על פיהם גדלתי וחינכתי את החיילים שלי". סרן א' יחד עם לוחמים נוספים
הקצין המוערך, שהחליט כאמור לפרוש מהצבא ולא להמשיך לשירות קבע ארוך, ציין כי "באתי בראש ובראשונה כדי לקחת חלק ולהגן על המדינה שלי". לדבריו, "ערכי צה"ל הנחו אותי, על פיהם גדלתי וחינכתי את החיילים שלי, כבר מהיום הראשון בטירונות. כל אובדן של חיים הוא אסון, אבל קיבלתי החלטה מבצעית בשטח כשהשיקול היחיד שעמד לנגד עיניי הוא שמירה על האזרחים בגזרתי ולוחמיי".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לאחר בחינת מותו של מחמד עמאר, נמצא כי קיים חשד לביצוע עבירה פלילית המצדיק פתיחת חקירת מצ"ח. במסגרת החקירה נערכו פעולות חקירה מגוונות ומורכבות, ובכלל זאת נגבו עשרות עדויות, ביניהן גם עדויות מומחים. על פי ממצאי החקירה, בחודש ספטמבר 2021, הוקפץ כוח צה"ל לאזור גדר המערכת, בגבול רצועת עזה, בעקבות התקרבות של מספר אנשים למקום. הכוח זיהה אדם שרכן לעבר הקרקע, התעסק בחפץ מתכתי ולאחר מכן החל להתרחק מהגדר לכיוון הרצועה. הקצין סבר בטעות כי מדובר במי שהטמין מטען בקרקע וירה לעברו מיד לאחר שהסתובב. בדיעבד התברר לכוח שההרוג הוא צייד ציפורים בלתי מעורב, אשר הטמין מלכודת ציפורים סמוך לגדר המערכת".
עוד נמסר כי "לאחר בחינת הממצאים, נמצא כי לנוכח הנסיבות המבצעיות באירוע, אין מקום לנקוט צעדים משפטיים נגד הקצין, חרף העובדה שזיהה באופן שגוי את ההרוג כמי שהניח מטען. הקצין נחקר בהתאם להתפתחות בחקירה. במהלך חקירותיו ניתנו לו שעות מנוחה והוענקו לו כלל זכויותיו, לרבות זכות ההיוועצות בעורך דין, והקצין היה מיוצג לאורך כל ההליך. צה"ל מחויב לתחקר ולחקור כל חשד לעבירה פלילית במסגרת פעילות מבצעית, ולעשות כל מאמץ כדי להגיע לחקר האמת. זאת, מתוך מחויבות עמוקה לשלטון החוק ולטוהר הנשק, ותוך עמידה בחובותיו לפי כללי המשפט הבין-לאומי. הקצין המדובר שירת תקופה ממושכת בחטיבה המדוברת. מפקדיו תמכו בו לאורך כל התהליך ובדרכו בחטיבה בכלל".