מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד חיתנה אמש (שלישי) את בנה אסף, ובין האורחים היו גם בכירים במשרד האוצר, על אף המחלוקות העמוקות בין הצדדים. שעות לפני החתונה הכריזה בן דויד על השבתה כללית היום בגני הילדים ובבתי הספר, לכל היום ובכל הארץ. במוסדות החינוך המיוחד יתקיימו לימודים כרגיל. בהסתדרות המורים הבהירו כי גם מסיבות הסיום ייערכו כמתוכנן.
לחתונה באולמי דוריה בשדה יואב הגיעו שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ומנכ"לית המשרד דלית שטאובר - שהביעו תמיכה מלאה במורים - לצד הממונה על השכר באוצר קובי בר נתן, סגנו משה בכר והשרים לשעבר יואב גלנט, משה כחלון ומירי רגב. שאשא ביטון, שאמרה כי האוצר היה יכול למנוע את השביתה, הודיעה שלא תוציא צווי מניעה נגד המורים השובתים. בהנהגת ההורים שוקלים מנגד פנייה לבית הדין לעבודה.
3 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
יפה בן דויד בחתונת בנה
3 צפייה בגלריה
יפה בן דויד יפעת שאשא ביטון
יפה בן דויד יפעת שאשא ביטון
שרת החינוך שאשא ביטון בחתונה
(צילום: יעקב כהן)
המשא ומתן בין הסתדרות המורים לאוצר נקלע למבוי סתום ולפי הגדרת הסתדרות המורים הסתיים בפיצוץ ביום חמישי שעבר. המורים ללא הסכם שכר זה שנתיים בשל ארבע מערכות בחירות, וכבר לפני כשנה החלה בן דויד בשיחות בלתי רשמיות וסיורים שערכה לאנשי הממונה על השכר באוצר בבתי הספר. אז מה דרישות המורים, ולמה מסכים האוצר? שאלות ותשובות.

מה רוצים המורים?

הסתדרות המורים תובעת העלאת שכר למורים המתחילים, כך שגובה השכר ההתחלתי למורה יעמוד על 10,500 שקלים, העלאת שכר משמעותית לגננות ולמורים ותיקים וכן העלאת שכר לסגנים ולמנהלים.
"אנחנו מנהלים כבר חצי שנה משא ומתן עם פקידי האוצר, אבל טרם קיבלנו אפילו הצעה קונקרטית אחת", אמרה בן דויד. "אני קוראת שוב לשר האוצר, אביגדור ליברמן, להגיע באופן אישי ולשבת עם שרת החינוך, מנכ"לית המשרד, הממונה על השכר ואיתי".

מה מציע האוצר?

באוצר התעקשו עד כה לדון בעקרונות ולא בהצעות קונקרטיות, בטענה שאין עדיין מסגרת תקציבית עקב המצב הפוליטי. באוצר מבקשים להעלות את שכר המורים והגננות המתחילים באופן משמעותי, אך לא נוקבים בסכום ואף הכחישו את דברי הסתדרות המורים לפיהם הסכימו לשכר של 8,200 שקלים.

מהן המחלוקות המרכזיות בין הצדדים?

מעבר לנושא גובה השכר ועמדת האוצר כי התוספת למורים הוותיקים תהיה מתונה, מעוניינים שם בהתאמת ימי החופשה של המורים לימי החופשה במשק. מזכ"לית הסתדרות המורים מתנגדת נחרצות לשינויים בימי חופשת הקיץ, אך בעבר הביעה נכונות ללמידה בימי אסרו חג שיוחזרו למורים בימים אחרים, אותם יבחר כל מורה בהתאם לצרכיו. בהסתדרות המורים טוענים כי סוגיית החופשות כלל לא הועלתה בדיוני המשא ומתן. על סוגיית האסרו חג הגיבה בן דויד: "רק לאחר שייחתם איתנו הסכם, נסכים לשמוע, אבל זה לא אומר שאיעתר לכך".
עיקרון נוסף שמציג האוצר הוא שכר למורים על בסיס מצוינות. בהסתדרות המורים טוענים שסוגיה זו לא הועלתה בפניהם והם מתנגדים לשכר דיפרנציאלי. "בלי התאמת חופשות אין טעם לשום הסכם וגם בלי ביטוי לתגמול על מצוינות, כי בסוף הפרמטר הכי חשוב זה איכות המורה", אמר ליברמן להנהגת ההורים הארצית, איתה נפגש אמש.
3 צפייה בגלריה
בן דויד וליברמן. פערים גדולים
בן דויד וליברמן. פערים גדולים
בן דויד וליברמן. פערים גדולים
(צילום: הדר יואביאן, יואב דדוקביץ')

איפה עומד המשא ומתן כעת?

לטענת הסתדרות המורים, האוצר מעכב וגורר רגליים באופן מכוון והראיה לכך היא שנקבעו פגישות משא ומתן לסוף החודש ובמהלך חודש אוגוסט. באוצר טענו כי באופן מסורתי, ובהתאם לאינטרס של בן דויד, היא מעוניינת למשוך את המשא ומתן עד ל-1 בספטמבר כמנוף לחץ.

איך משפיעות הבחירות על המשבר?

לאחר ההחלטה על הקדמת הבחירות, ומתוך חשש ששוב יידחה ההסכם עד לבחירת ממשלה חדשה, צפויים שינויים בלוח הזמנים.
במפגש שקיים שר האוצר ליברמן עם הנהגת ההורים, שהביעה תמיכה מלאה בעקרונות שהציג, נמסר כי ביום חמישי צפויה פגישה של בן דויד עם הממונה על השכר ואם לא יחול שינוי ייפגש עמה שר האוצר ביום ראשון. ההבנה היא שכדאי לצדדים לנצל את הימים שנותרו עד להצבעה על הקדמת הבחירות כדי לנסות להגיע להסכם.
פורסם לראשונה: 21:58, 21.06.22