סלבדור ראמוס רצח את 21 קורבנותיו – 19 ילדים, בני 7 עד 11, ושתי מורות – בכיתה אחת שבה התבצר. הרשויות בטקסס הודיעו שכמה ילדים שהיו בכיתה ונפצעו בירי שרדו את הטבח. "אנחנו יודעים שיש כמה וכמה ילדים שנפצעו ושרדו", אמר כריס אוליברז, דובר המחלקה לשלום הציבור בטקסס, וציין שכרגע המספר המדויק לא ידוע. מספר הפצועים בטבח, כולל שוטרים, עומד על 17.
הטבח בבית הספר היסודי "רוב" בעיירה יובלדי בטקסס הוא אחד ממסעות ההרג המחרידים בהיסטוריה האמריקנית. מסע הטירוף של סלבדור ראמוס החל שלשום (שלישי) ב-11:30 שעון טקסס, בבית של סבתו, שאיתה הוא התגורר. ראמוס ירה בסבתו בת ה-66, מסיבה שאינה ברורה, ופצע אותה קשה. מהבית הוא יצא ברכב שלו, טנדר "פורד" אפור, לעבר בית הספר.

12 צפייה בגלריה
ארה"ב טבח טקסס בית ספר יובלדי הרוצח סלבדור ראמוס ו כלי הנשק שלו
ארה"ב טבח טקסס בית ספר יובלדי הרוצח סלבדור ראמוס ו כלי הנשק שלו
הרוצח, סלבדור ראמוס, והנשק ששימש אותו במסע ההרג
במסיבת עיתונאים אמש אמר מושל טקסס, גרג אבוט, שחצי שעה לפני הטבח הרוצח כתב ברשתות החברתיות שהוא עומד לירות בסבתא שלו. לפי המושל, 15 דקות לאחר אותו פרסום כתב ראמוס בפייסבוק: "יריתי בסבתא שלי" ו"אני הולך לירות בבית ספר יסודי". המושל אמר שראמוס ירה בפרצופה של סבתו, לפני שנסע לבית הספר. ראמוס ברח מהבית כשהסבתא התקשרה למשטרה.
בסוף הנסיעה, ליד בית הספר היסודי, ראמוס הידרדר לתעלה בצד הכביש וריסק את הרכב. הדבר עורר את תשומת הלב של תושבים בשכונה: אישה שעובדת בבית לוויות סמוך סיפרה שכשהיא ואנשים נוספים ניגשו לראמוס, לראות אם הוא זקוק לעזרה, הוא התחיל לירות לעברם. הרשויות בטקסס קיבלו דיווח על רכב שעשה תאונה, ועל אדם חמוש שעושה את דרכו לשטח בית הספר.
12 צפייה בגלריה
אבוט, המושל הרפובליקני של מדינת טקסס, במסיבת העיתונאים אמש
אבוט, המושל הרפובליקני של מדינת טקסס, במסיבת העיתונאים אמש
אבוט, המושל הרפובליקני של מדינת טקסס, במסיבת העיתונאים אמש
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
לטענת הרשויות שוטרים ניסו למנוע מראמוס להיכנס לבית הספר, אך לא הצליחו לעשות זאת. ראמוס, שלבש אפוד צבאי, נכנס לאחת הכיתות, שם התבצר עם הקורבנות ופתח באש. דובר המחלקה לשלום הציבור בטקסס אמר ששוטרים ואנשי משמר הגבול "שמעו יריות מהכיתה וניסו להיכנס, אבל נתקלו באש של היורה. חלק נורו. בשלב הזה הם התחילו לשבור חלונות ברחבי בית הספר, במטרה לפנות ילדים, מורים, כל מי שאפשר, ולנסות להוציא אותם מהבניין, מבית הספר" . כריס אוליברז אמר שגם המורים שברו חלונות כדי להציל ילדים ולפנות אותם מהכיתות.
"היורה נכנס לכיתה, התבצר בה והתחיל לירות בכמה ילדים ובמורות, בלי התחשבות בחיי אדם", דיווח דובר המחלקה לשלום הציבור בטקסס. הוא הוסיף שהשוטרים ואנשי משמר הגבול הצליחו בסופו של דבר להיכנס לכיתה. "הם נתקלו בירי, אבל גם הצליחו לירות בחשוד ולהרוג אותו". מושל טקסס, גרג אבוט, אמר אמש שאיש משמר הגבול חיסל את הרוצח בכיתה שבה התבצר.
12 צפייה בגלריה
בית הספר רוב
בית הספר רוב
בכניסה לבית הספר היסודי ביובלדי
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
זרי פרחים לזכר הנרצחים
זרי פרחים לזכר הנרצחים
זרי פרחים לזכר הנרצחים בבית הספר בטקסס
(צילום: AFP)
לביצוע הטבח השתמש הרוצח בשני רובי סער שקנה ביום הולדתו ה-18 שחל רק לפני כמה ימים, ובמחסניות המסוגלות להכיל מספר גדול מאוד של קליעים. את הנשק הוא קנה כחוק. מושל טקסס ציין שלראמוס אין עבר פלילי, ושאין רישומים שמצביעים על כך שיש לו היסטוריה של בעיות נפשיות. מושל טקסס ציין כי עם זאת, "למי שיורה במישהו אחר יש בעיה נפשית, נקודה".

המועמד הדמוקרטי התפרץ: "אתם לא עושים כלום"

הטבח בטקסס התרחש 10 ימים אחרי שחמוש שדוגל בעליונות לבנה פתח באש בסופרמרקט בעיר באפלו במדינת ניו יורק, בשכונה שרוב תושביה שחורים. הוא רצח 10 בני אדם. אחרי מסע ההרג בבית הספר היסודי עולה שוב, בפעם המי יודע כמה, שאלת חוקי הנשק בארה"ב.
הוויכוח הציבורי בסוגיית הנשק בארה"ב נמשך כבר עשרות שנים: בעוד הפוליטיקאים הרפובליקנים וחלק גדול מבוחריהם מתעקשים להגן על התיקון השני לחוקה, המעגן את זכותו של כל אזרח אמריקני לשאת נשק, במחנה הדמוקרטי דורשים להחריף דרמטית את ההגבלות על רכישת נשק ונשיאתו, וכך לסלק את רוב התחמושת מהרחובות ולהפחית את הסכנה הנשקפת לאזרחים. במחנה הרפובליקני, שאיגוד הרובאים (NRA) נהנה באופן מסורתי מהשפעה גדולה בו, מתעקשים כי לא תפוצתם של כלי הנשק היא הבעיה, וכי לנוכח ההשתוללות של רוצחים מטורפים ברחובות יהיה נכון דווקא לחמש עוד אנשים "הגונים" – כדי שיוכלו לשמור על הציבור מפני התוקפים.
12 צפייה בגלריה
בטו אורורק קוטע את מסיבת העיתונאים של יריבו הרפובליקני
בטו אורורק קוטע את מסיבת העיתונאים של יריבו הרפובליקני
בטו אורורק קוטע את מסיבת העיתונאים של יריבו הרפובליקני
(צילום: gettyimages)
הפוליטיקאי הדמוקרטי בטו אורורק, שיתמודד בנובמבר מול אבוט הרפובליקני על תפקיד מושל טקסס, התפרץ למסיבת העיתונאים של אבוט ואמר שהטבח היה "צפוי לחלוטין, מכיוון שאתם לא עושים שום דבר". אורורק אמר שהעובדה שבן 18 יכול לרכוש בצורה חוקית רובי סער היא "טירוף". הוא הורחק מהמקום. הנוכחים במסיבת העיתונאים מחו נגד אורורק ואחד מהם אף גידף אותו.
טד קרוז, הסנאטור הרפובליקני מטקסס, כינה את הטבח "פשע בל יתואר", אבל טען שבמקום לקיים רפורמה בתחום הנשק יש "לרדוף את העבריינים והלוקים בנפשם, לעצור אותם ולהעמיד אותם לדין כשהם מנסים לקנות נשק". את הביקורת מהצד הדמוקרטי הוא הדף בבוז: "באופן בלתי נמנע כשמתרחשים מעשי רצח מהסוג הזה אנחנו רואים פוליטיקאים שמנסים לעשות לזה פוליטיזציה, אנחנו רואים דמוקרטים והרבה חבר'ה בתקשורת שהפתרון המיידי שלהם הוא לנסות להגביל את הזכויות החוקתיות של אזרחים שומרי חוק. זה לא עובד. זה לא יעיל. זה לא ימנע פשעים". במקום זאת קרא הסנאטור הרפובליקני להציב עוד שוטרים חמושים במוסדות החינוך.

ביידן והגברת הראשונה יגיעו לטקסס בימים הקרובים

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע אמש שהוא ורעייתו ג'יל יגיעו "בימים הקרובים" לטקסס, וייפגשו עם המשפחות של הקורבנות. "כאומה, אני חושב שכולנו חייבים להיות שם בשבילם", אמר ביידן. אחרי הטבח הורה ביידן להוריד את כל דגלי המולדת לחצי התורן למשך שלושה ימים.
12 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מוסר הצהרה על טבח בית ספר טקסס יובלדי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מוסר הצהרה על טבח בית ספר טקסס יובלדי
ביידן בהצהרה אחרי הטבח בבית הספר בטקסס
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם אחרי הטבח בבית הספר היסודי בטקסס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם אחרי הטבח בבית הספר היסודי בטקסס
(צילום: EPA POOL)
12 צפייה בגלריה
גדלי ארה"ב בחצי התורן בבית הלבן
גדלי ארה"ב בחצי התורן בבית הלבן
דגל ארה"ב בחצי התורן בבית הלבן
(צילום: AP)
ביידן שלח את תנחומיו למשפחות הנרצחים ותקף את התיקון השני לחוקה, זה המגן על זכותם של אזרחי ארה"ב לשאת נשק. "עוד טבח בארה"ב", אמר ביידן. "ילדים יפים ותמימים בכיתות ב' עד ד' נהרגו, ועוד עשרות ילדים קטנים היו עדים למה שקרה וראו את חבריהם מתים, כאילו הם בשדה קרב. מקרי ירי המוני מהסוג הזה מתרחשים לעתים רחוקות במקומות אחרים בעולם, למה? כעם, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו: מתי למען השם אנחנו הולכים לעמוד מול לובי הנשק? מתי למען השם נעשה את מה שכולנו יודעים עמוק בתוכנו שצריך לעשות? אנחנו חייבים לפעול נגד חוקי הנשק הקיימים".
ביידן, שבעצמו איבד את בתו נעמי בתאונת דרכים כשהייתה בת שנה, ולאחר מכן את בנו בּו שמת מסרטן בגיל 46, הוסיף: "כשאתה מאבד ילד, זה כאילו קרעו לך חתיכה מהנשמה".
פורסם לראשונה: 21:00, 25.05.22