בית משפט השלום בפתח תקווה האריך היום (ד') את מעצרם של ארבעת עובדי מעון "בני ציון" לבעלי צרכים מיוחדים בראש העין, החשודים במאות מקרים של התעללות בחוסים. מעצרו של החשוד המרכזי לאית סלאמה (23) מקלנסווה הוארך בשמונה ימים. כמו כן האריכה השופטת חגית בולמש בשישה ימים את מעצרם של עאתיאן קשקוש (22) מקלנסווה, אדם קשקוש (20) מקלנסווה, ושל עובדת נוספת, בת 26 מג'ת, ששמה נאסר לפרסום. בקשת התקשורת לצלם את החשודים נדחתה. עובדים נוספים במעון נחקרו באזהרה ושוחררו בתנאים מגבילים.
2 צפייה בגלריה
החשוד בהארכת המעצר
החשוד בהארכת המעצר
החשוד בהארכת המעצר
(צילום: יריב כץ)
המשטרה מייחסת לארבעת החשודים עבירות של התעללות פיזית ונפשית בחסרי ישע, תקיפת חסרי ישר, גרימת חבלה בידי אחראי ואי דיווח. לסלאמה מיוחסות גם עבירות של מעשה מגונה בחוסים. לחשודה ששמה אסור בפרסום מיוחסת גם סימון תנועת שיסוף על צווארה לעיני מטופלים.
בבקשה להארכת המעצר טענה המשטרה כי הם "תקפו פיזית והתעללו בחוסים בעלי מוגבלויות ביחד ולחוד ואף גרמו לחבלות. היו עדים לאירועי אלימות ולא דיווחו לגורמים".
בדיון טען נציג המשטרה שסלאמה "ביצע לפי החשד מעשים מזעזעים בחסרי ישע. מדובר במעשים מיניים, הצמדת מצתים לפני מטופל והדלקתם, השתנה במיטה של מטופל, חניקה ועוד. אני המון שנים במשטרה ולא ראיתי מעשים כאלה. ראינו את הסרטונים והזדעזענו". לדבריו עובדים נוספים נחקרו באזהרה ושוחררו בתנאים מגבילים.

ראשיתה של הפרשה לפני כשלושה שבועות, עם קבלת תלונה בתחנת המשטרה בראש העין מגורמי משרד הרווחה, ולפיה אחד החוסים במקום דיווח למשפחתו כי הותקף על ידי עובד המקום. המעצרים בוצעו אתמול בתום חקירה סמויה.
המשטרה חוקרת גם את התנהלות הנהלת המעון, שלטענתה לא ידעה על מאות אירועי האלימות כלפי החוסים אף שאלה תועדו במצלמות האבטחה. כמו כן ייבדק כיצד התקבל לעבודה אחד החשודים, שכעת טוען שהוא מטופל פסיכיאטרית.
במקביל הגיעו בני משפחות של החוסים לבקר אותם במעון. "זה יום שחור עבורנו", סיפר אב שנכח במקום. "הבן שלי לא מדבר ואין לי דרך לשאול אותו אם הרביצו לו". הוא חושש לחשוף את שמו מחשש שמטפלים החברים של החשודים יעשו משהו רע לבנו. "לפני שנתיים כבר היה פה מקרה אלימות שהתלוננו עליו וכנראה ששום דבר לא נעשה", הוסיף.
גילה בר, שבתה מתגוררת במעון, הוסיפה: "תכתוב כדי שכולם ידעו. אני בהקאות מהבוקר. הבת שלי לא מדברת ואני לא יודעת מה קרה איתה פה. צריך להחליף כאן הכל מלבד העובדות הסוציאליות. השאר חייבים ללכת".
2 צפייה בגלריה
מעון בני ציון בראש העין
מעון בני ציון בראש העין
מעון בני ציון בראש העין. "הצוות מזועזע וכואב"
(צילום: יריב כץ)
אחת האמהות יצאה לכלי התקשורת עם בנה, ולדבריה הוא כבר אמר לה בעבר שמטפל הרביץ לו: "המדינה חייבת להתערב ולהשקיע פה מאמצים וכסף. אני נכחתי פעם במקרה שבו מטפל זרק ילד על הספה. זה היה לפני שנים. הלכתי ליועצת וסיפרתי שהמטפל לא התבייש לעשות את זה מולי. היא פשוט חייכה אליי ואמרה לי שזה לא יכול להיות כי מדובר באח שעובד פה שנים והוא נחמד. אני זוכרת שאמרתי לה שאלו שפה הרבה זמן הם הכי מסוכנים".
יהודית, שבנה חוסה במעון 27 שנה, הוסיפה: "אני מפורקת מהדיווחים. הגעתי לכאן בלילה וראיתי שיש פה עובדות סוציאליות. שאלתי את בני אם מישהו הרביץ לו והוא ענה שלא. אני מקווה שהמקום יצמח ויגדל תחת מנהלת חדשה. אנחנו ההורים נהייה עם היד על הדופק".
הורים אחרים ביקשו לא להכתים את עובדי המוסד כולם בגלל כמה חריגים. "זה מקום מעולה כששמעתי מה שקרה לא האמנתי", סיפר עובד, שבנו שוהה בבני ציון 25 שנה. "הבנתי שזה היה נקודתי ואני מאמין שהמקום הזה יחזור להיות נהדר כבעבר".
ממעון בני ציון נמסר בתגובה: "צוות המעון מזועזע וכואב מאז פרסום המעשים הקשים לכאורה המיוחסים למספר בודד של מדריכים שהטילו צל כבד על מלאכתם המסורה והמקצועית של מאות חברי סגל הנותנים את נשמתם מתוך תחושת שליחות עמוקה לרווחתם וביטחונם של הדיירים. הנהלת המעון היא זו שהגישה וביקשה ממשטרת ישראל לחקור את החשד כנגד אותם מדריכים.
"המעון פועל שנים כדי לצמצם ככל הניתן מקרים מעין אלו ולכן מינה מיוזמתו לפני כמה שנים את השופטת בדימוס עדנה בקשנטיין כדי לבחון תלונות הנוגעות לאלימות ויחס לא הולם. כל המקרים שנבדקו טופלו באופן מקצועי ויסודי על ידי סגל המעון ומתוך גישה מחמירה הרואה את טובת הדיירים כשיקול וערך עליון וכך יהיה גם בעתיד".