ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא זה שיזם מול ממשל ביידן את הקמת הסיוע ההומניטרי הימי לאוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה. כך נודע ל-ynet. פרטים חדשים שנחשפים על המגעים מאחורי הקלעים להקמת ערוץ הסיוע הימי העלו כי כבר בחודש שבו פרצה המלחמה - אוקטובר - העלה נתניהו את הרעיון.
3 צפייה בגלריה
הספינה הלוגיסטית האמריקנית שבדרך להקמת רציף ימי מול חופי עזה
הספינה הלוגיסטית האמריקנית שבדרך להקמת רציף ימי מול חופי עזה
נתניהו. הוא זה שיזם את הסיוע דרך הים
(צילום: יונתן זינדל, צבא ארצות הברית)
גורם מדיני בכיר גילה בשיחה עם ynet כי ב-22 באוקטובר, שבועיים לאחר פרוץ המלחמה, נתניהו העלה בשיחה עם הנשיא ביידן את הרעיון להכניס לעזה סיוע הומניטרי דרך הים לאחר בידוק ישראלי בקפריסין. ב-31 באוקטובר ראש הממשלה נתניהו הציג את המהלך בפני נשיא קפריסין ניקוס כריסטודולידיס.
הנושא עלה שוב, ב-19 בינואר, בשיחה של ראש הממשלה נתניהו עם נשיא ארה"ב. ראש הממשלה אמר: "אני רוצה להציע להקים צוות שיבחן אספקה ימית דרך קפריסין, לאחר שכל הסחורות ייבדקו".
על הקמת הרציף הימי הודיע נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום מצב האומה שנשא בלילה שבין חמישי לשישי. שלשום חשף הפנטגון כי בניית הרציף עשויה להסתיים רק בעוד כמה שבועות. המטרה האמריקנית היא לספק מדי יום 2 מיליון ארוחות לפלסטינים ברצועה.
ההקמה מגיעה בזמן מתיחות בין נשיא ארה"ב לראש הממשלה. בכירים בממשל האמריקני העריכו הערב שבתקופה הקרובה תחול החמרה ברטוריקה של ביידן וסביבתו נגד ראש הממשלה וממשלתו, גם לאחר המתקפה בריאיון ל-MSNBC הלילה מעבר לכך, אמרו, לא יהיו צעדים שיפגעו בביטחון ישראל. נתניהו השיב למתקפה בריאיון לרשת "פוליטיקו" האמריקנית, שישודר הערב: "הוא טועה, מדובר במדיניות שנתמכת על ידי הרוב המכריע של הישראלים".
3 צפייה בגלריה
הספינה הלוגיסטית האמריקנית שבדרך להקמת רציף ימי מול חופי עזה
הספינה הלוגיסטית האמריקנית שבדרך להקמת רציף ימי מול חופי עזה
הספינה האמריקנית שיצאה לכיוון המזרח התיכון
(צילום: US CENTCOM via X/Handout via REUTERS )
ביידן תקף את נתניהו בריאיון ל-MSNBC ואמר כי לדעתו הוא "גורם לישראל יותר נזק מתועלת". עוד קבע נשיא ארה"ב ש"פעולה ברפיח היא קו אדום" מבחינתו - אם כי בהמשך הבהיר כי לעולם לא יפסיק לסייע צבאית לישראל.
הלילה יצאה ספינה אמריקנית לכיוון המזרח התיכון לקראת הקמת הרציף. פיקוד המרכז של צבא ארה"ב (CENTCOM) מסר כי הספינה "גנרל פרנק ס. בסון" של צבא ארה"ב (LSV-1), ספינת תמיכה לוגיסטית, עזבה את הבסיס "לנגלי-אוסטיס" כשהיא "נושאת את הציוד הראשוני להקמת הרציף הזמני שיספק אספקה הומניטרית חיונית".
יחד עם זאת, התוכנית להקים רציף עומדת בפני אתגרים לוגיסטיים משמעותיים - ולהערכת הפנטגון צפויים עוד שבועות ארוכים עד שהרציף אכן יתפקד. שני דיפלומטים מערביים שתודרכו על הפרויקט אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי נאמר להם שהעלות המלאה עשויה להגיע עשרות מיליוני דולרים ולקחת שישה חודשים, אם כי לא ברור אם הדבר מתייחס רק לרציף עצמו, או כולל גם את העלות של משלוחי האספקה המיועדים.
את היוזמה למסדרון הימי להעברת סיוע לעזה דרך קפריסין, מוביל בין השאר מוחמד דחלאן, איש הפתח שהוגלה לאיחוד האמירויות לאחר שאבו מאזן גילה כי הוא זומם להחליפו. מקורות סיפרו ל-ynet כי ישראל אפשרה לאיחוד האמירויות להתחיל מיד בהעברת סיוע הומניטרי דרך קפריסין.
דחלאן, שהוגלה לאיחוד האמירויות, משמש יועצו המיוחד של מוחמד בן זאיד, יורש העצר באבו דאבי. דחלאן תיאם עם חמאס את כל המהלכים, בישיבה שנערכה בקטאר לפני כחודש. איחוד האמירויות ביקשה את שיתוף הפעולה של ארה"ב וחמש מדינות אירופיות נוספות. למעשה, במהלך הזה איחוד האמירויות דוחקת את רגלי קטאר מהרצועה כגורם המסייע לעזתים. קטאר לא שותפה להצנחות הסיוע ברצועה, והיא נתפסת כגורם שמסייע להנהגת חמאס בלבד, שמנותק מהעם במלחמה.
שר הביטחון יואב גלנט שהפליג היום לחופי עזה כדי לבחון את ההכנות להקמת הרציף אמר כי הוא מאמין שהרציף יסייע במיטוט שלטון חמאס בעזה - מאחר שהוא יביא סיוע ישירות לתושבים, בלי צורך בהסתמכות על ארגון הטרור. "אנחנו נגרום לכך שתהיה פה אספקה שתגיע למי שצריך ולא למי שלא צריך", הוסיף גלנט במהלך ההפלגה. "אנחנו נביא את הסיוע דרך נתיב ימי שמתואם עם ארה"ב בצד הביטחוני וההומניטרי, בסיוע של האמירתים בצד האזרחי ובידוק מתאים בקפריסין, נגיע עם סחורות שיובאו על ידי ארגונים בינלאומיים בסיוע אמריקאי", אמר עוד שר הביטחון.