שלוש המפלגות שמנהלות מו"מ להקמת קואליציה בגרמניה מעוניינות לסיים את המו"מ עד סוף נובמבר, ולבחור את אולף שולץ לתפקיד הקנצלר בתחילת דצמבר. כך אמרו היום (ה') גורמים במפלגות שמשתתפות במו"מ הקואליציוני, והודו שמדובר במשימה שאפתנית ומורכבת.
היום החל רשמית המו"מ הקואליציוני בין המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SDP), מפלגת הירוקים והמפלגה החופשית הדמוקרטית (FDP). הסוציאל-דמוקרטים, בהנהגתו של שולץ - שמכהן כשר האוצר וכסגן של הקנצלרית היוצאת אנגלה מרקל - סיימו במקום הראשון בבחירות בחודש שעבר.
3 צפייה בגלריה
אולף שולץ. "הפרלמנט יבחר אותו לקנצלר בתחילת דצמבר"
אולף שולץ. "הפרלמנט יבחר אותו לקנצלר בתחילת דצמבר"
אולף שולץ. "הפרלמנט יבחר אותו לקנצלר בתחילת דצמבר"
(צילום: gettyimages)
בבחירות נחלה המפלגה השמרנית של אנגלה מרקל תבוסה. בהנהגתו של ארמין לאשט הגיעו מפלגת השלטון של מרקל, המפלגה הנוצרית-דמוקרטית (CDU), ובעלת בריתה המפלגה הנוצרית-סוציאלית (CSU), למקום השני עם התוצאה הגרועה בתולדותיהן – 24.1% מהקולות.
בניגוד לירוקים ולסוציאל-דמוקרטים, שנתפשות כמפלגות בעלות אידיאולוגיה פרוגרסיבית, המפלגה החופשית הדמוקרטית נחשבת למפלגה שמסורתית קרובה בעמדותיה לשמרנים. למרות זאת, בשיחות המקדימות המפלגה החופשית הדמוקרטית סיכמה עם שתי השותפות שלה למו"מ על מפת דרכים להקמת קואליציה. השיחות המקדימות בין נציגי המפלגות היו מוצלחות, ומהירות מהצפוי.
3 צפייה בגלריה
בחירות קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל כינוס תמיכה ב מועמד מפלגתה ארמין לשט לאשט
בחירות קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל כינוס תמיכה ב מועמד מפלגתה ארמין לשט לאשט
מרקל והמועמד שהובס, ארמין לאשט
(צילום: AFP)
לפי המתווה של שלוש המפלגות, נציגי המו"מ יחולקו ל-22 קבוצות, ואמורים להגיע להסכמות עד 10 בנובמבר. לאחר מכן בכירים במפלגות יידרשו לפתור את המחלוקות שיישארו על הפרק. שלוש המפלגות, שמעולם לא הרכיבו יחד ממשלה פדרלית, אמרו שהן שואפות להשלים את המו"מ עד סוף נובמבר – מה שיאפשר להן להקים את הממשלה בפועל בתחילת דצמבר. תאריך היעד הקודם היה חג המולד - והתאריך המעודכן מראה את האופטימיות לגבי הסיכויים לסיים את המו"מ.
המפלגות המשיכו גם היום לשדר אופטימיות: לארס קלינגבייל, מזכ"ל המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, אמר היום: "מצב הרוח טוב, אבל אנחנו יודעים איזו אחריות יש כעת לשלוש המפלגות שלנו להתחיל בצורה מהירה ומוצלחת את המגעים הקואליציוניים ולהביא אותם לסיום". מיכאל קלנר, מזכ"ל מפלגת הירוקים, אמר שלגרמניה יש סיכוי "להתחלה חדשה, לראשונה מזה 16 שנה".
3 צפייה בגלריה
מרקל וקוהל בתמונה מ-2009
מרקל וקוהל בתמונה מ-2009
מרקל וקוהל בתמונה מ-2009
(צילום: EPA)
וולקר פיסינג, מזכ"ל המפלגה החופשית הדמוקרטית, אמר שהשיחות המקדימות היו מעודדות. "זה שאפתני", אמר פיסינג על תאריכי היעד שהמפלגות קבעו לעצמן. "גרמניה צריכה ממשלה יציבה בהקדם האפשרי". פיסינג אמר שהמטרה היא ששולץ - שכיום מכהן כשר האוצר בממשלת מרקל - ייבחר לקנצלר על-ידי הבית התחתון של הפרלמנט, הבונדסטאג, "בשבוע של ה-6 בדצמבר".
מרקל, קנצלרית גרמניה משנת 2005, תפנה את הכיסא רק כשתוכרז ממשלה. אם ממשלה חדשה אכן תוקם בתחילת דצמבר מרקל לא תעקוף את הקנצלר המנוח הלמוט קוהל - האדם שכיהן הכי הרבה זמן בתפקיד הקנצלר (5,870 ימים). מרקל תשבור את השיא אם הממשלה לא תקום עד 18 בדצמבר.