3 צפייה בגלריה
רה"מ בפגישתו עם נשיאת הנציבות האירופית
רה"מ בפגישתו עם נשיאת הנציבות האירופית
רה"מ בנט ונשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין
(צילום: גיל יוחנן)
המהומה שמאחורי החיוכים וההצהרות החגיגיות: עיתונאים שהגיעו אמש (שלישי) לסקר את פגישתו של ראש הממשלה נפתלי בנט עם נציבת הנשיאות של האיחוד האירופי אורסולה פון דר ליין, שמבקרת בישראל, התבקשו לעבור בידוק ביטחוני בהיקף חריג, להגדרתם. העיתונאים, ממוצא ערבי, סירבו להיבדק. במקום התחוללה מהומה, עד כדי שפמלייתה של הנציבה איימה לבטל את הפגישה עם רה"מ אם הסוגיה לא תיפתר.
ניסיונות השכנוע, לרבות שיח של היועצת המדינית הטרייה של בנט, קרן הג'יוף, מול גורמים רשמיים באיחוד, נכשלו – והעיתונאים נטשו בכעס את המקום. הצוות של הנציבה הבהיר לגורמים בלשכת רה"מ כי מדובר בתקרית חמורה שהאיחוד ייתן עליה את הדעת.

גורמים במשרד ראש הממשלה אמרו כי בתקרית היו מעורבים ארבעה כתבים שהצטרפו לביקור וסירבו לעבור את הבידוק הביטחוני שהינו מאוד קפדני. העיתונאים, כך לפי אותם גורמים, אמרו שהם רוצים לעזוב ואחרי כעשר דקות אכן עזבו.
מלשכת ראש הממשלה נמסר בעקבות התקרית הזו: "לסיקור פגישת נשיאת הנציבות האירופית עם ראש הממשלה הגיעו מספר עיתונאים אשר סירבו לעבור בידוק כמקובל וכנדרש על פי הנהלים הקבועים של גורמי הביטחון במשרד ומשכך לא הורשו להיכנס. הנושא הוסבר לנציג במשלחת הנציבה והתקבל בהבנה. הביקור התקיים כמתוכנן והנושא לא הועלה במהלכו".
המפגש עצמו בין בנט לפון דר ליין כלל שיחה בארבע עיניים ולאחריה פגישה מורחבת בין הצדדים. מלשכת בנט נמסר כי בפגישה דנו המנהיגים בחיזוק היחסים הבילטרליים בין ישראל ואירופה והסכימו על הצורך להידוק שיתופי הפעולה בתחומי חדשנות, התמודדות עם שינויי האקלים, קיימות ועוד.
3 צפייה בגלריה
רה"מ בפגישתו עם נשיאת הנציבות האירופית
רה"מ בפגישתו עם נשיאת הנציבות האירופית
(צילום: גיל יוחנן)
ראש הממשלה, נמסר עוד, נענה לבקשת נשיאת הנציבות האירופית "לשיתוף פעולה בייצוא גז טבעי דרך מצרים לאירופה" – כשברקע ניסיונן של מדינות אירופה למצוא חלופות לגז הרוסי שאת התלות בו הן מבקשות להפסיק בגלל הפלישה הרוסית לאוקראינה.
בהצהרה המשותפת של השניים לאחר המפגשים התייחס בנט לסוגיית הגז, ואמר: "עם המלחמה המתמשכת וההרסנית באוקראינה מגיעות השלכות גלובליות נרחבות. זה הזמן שהקהילה הבינלאומית תעבוד יחד. אפילו באזורנו אנו רואים פוטנציאל לרעב ומצוקה גדולים שעלולים להשפיע רבות על היציבות ורווחתם של אנשים. זו הסיבה שהיום נדון בדרכים שבהן האיחוד האירופי וישראל יוכלו לשתף פעולה בנושא ביטחון תזונתי, אנרגיה ועוד. בשנים האחרונות, ישראל עברה ממדינה מייבאת גז למדינה מייצאת גז. אנו עובדים כעת כדי להפיק עוד גז טבעי מתוך המים הכלכליים של ישראל".
בלשכת בנט ציינו עוד כי בשיחות עם פון דר ליין ואנשיה "הציג ראש הממשלה את פעולותיה של איראן באזור, והדגיש בפני הנשיאה את קריאתו לקהילה הבינלאומית לפעול ביד קשה כנגד המשטר והתקדמותו המואצת לעבר פיתוח נשק גרעיני". גם לכך התייחס בנט בהצהרה המשותפת עם פון דר ליין, ואמר כי החלטת איראן לנתק את 27 מצלמות מעקב של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בתגובה לגינוי שספגה במועצת הנגידים של הארגון היא צעד מסוכן.
3 צפייה בגלריה
רה"מ בפגישתו עם נשיאת הנציבות האירופית
רה"מ בפגישתו עם נשיאת הנציבות האירופית
(צילום: גיל יוחנן)
בנט הוסיף: "ברצוני לנצל את ההזדמנות ולשבח את המנהיגים הנכבדים של האיחוד האירופי על החלטתם האחרונה לגנות את איראן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. החלטה זו הגיעה בעקבות סירובה של איראן לאפשר לסבא"א הסברים מספקים לשרידי אורניום שנמצאו באתרים שאיראן לא הצהירה עליהם.
לדבריו, "לא רק שהם הסתירו מידע, המשטר האיראני גם איים בפעולת תגמול אם סבא"א תצביע נגדם. כאשר סבא"א הצביעה נגד איראן, איראן הגיבה באמצעות כיבוי 27 מצלמות פיקוח באתרים גרעיניים ברחבי המדינה. למעשה, היא ניתקה את יכולתה של הקהילה הבינלאומית לראות מה איראן עושה. זה צעד מסוכן ביותר".
הוא הוסיף: "פעולותיה התוקפניות של איראן צריכות להוות קריאת השכמה לקהילה הבינלאומית, וצריכות להיות לכך תוצאות ברורות וחזקות – לחץ מוגבר והטלת אחריות על איראן במועצת הביטחון של האו"ם. הדרך היחידה לעצור את איראן היא אם נפעל ונעצור אותם".
פורסם לראשונה: 00:00, 15.06.22