2 צפייה בגלריה
כינוס העצרת הכללית של האו"ם דקת דומייה למלכה אליזבת השנייה
כינוס העצרת הכללית של האו"ם דקת דומייה למלכה אליזבת השנייה
העצרת הכללית של האו"ם. גורמים מדיניים מאשימים: "הפלסטינים מנסים לצייר את ישראל כמדינת אפרטהייד"
(צילום: EPA )
העצרת הכללית של האו"ם צפויה בימים הקרובים להצביע על הצעת הפלסטינים לבקש מבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) חוות דעת מייעצת בדבר חוקיות הכיבוש הישראלי. ההצבעה אמורה להתקיים באחד הימים הבאים, החל מסוף השבוע הקרוב ועד 31 בדצמבר. המועד המדויק של ההצבעה תלוי בדיוני ועדת התקציב של האו"ם. משרד החוץ ממשיך לפעול מול 80 עד 100 מדינות בעולם כדי לשכנען להתנגד להצעה או לפחות להימנע או להיעדר.
נשיא המדינה יצחק הרצוג קיים שיחות עם מנהיגים רבים. נודע כי לבקשת שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, גם ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו נכנס לעובי הקורה וקיים שיחות טלפון עם 7-6 מנהיגים, בעיקר מיבשת אפריקה, בניסיון לשכנעם להתנגד או להימנע בהצבעה. ראש הממשלה יאיר לפיד שיגר איגרת ל-60 ראשי מדינות. גורמים מדיניים אומרים כי ארה"ב נרתמה לקמפיין ופועלת לשכנע מדינות וגורמים בינלאומיים שלא לתמוך בהצעה הפלסטינית.
2 צפייה בגלריה
אבו מאזן ובית הדין הבינלאומי בהאג
אבו מאזן ובית הדין הבינלאומי בהאג
אבו מאזן ובית הדין הבינלאומי בהאג
(צילום: AFP, AP)
גורמים מדיניים אמרו, כי יש סיכוי להגדלת מספר המתנגדות להצעה בהצבעה בעצרת בהשוואה להצבעה בוועדה הרביעית של האו"ם בחודש שעבר - תמכו בהצעה 98 מדינות, 17 התנגדו ו-52 נמנעו.
גורמים מדיניים אמרו, כי המהלך הוא חלק מקמפיין פלסטיני יותר רחב של נסיון להביא לפליליזציה של ישראל ולצייר את ישראל כמדינת אפרטהייד. "הפלסטינים מתרכזים במה שרע. מנסים לייצר פעילות בזירה הבינלאומית במקום להתרכז באתגרים המדיניים והבטחוניים שקיימים בשטח והצורך לייצב השטח מול גורמים רדיקליים כמו החמאס והג'יאהד האסלאמי".
לדבריהם, ה-ICJ הוא אתגר משמעותי אבל הוא לא האתגר היחידי והוא לא עומד לבד. "הרבה מדינות מבינות שהצעד הזה לא קונסטרוקטיבי, כולל מדינות שלא מסכימות עם המדיניות שלנו. הם חושבים שזה סותר העקרון של מו"מ ועלול להשפיע על יציבות האזור. אנחנו יודעים שבעצרת יש רוב אוטומטי אך חשוב לנו להשיג ההתנגדות או אי תמיכה של כמה שיותר מדינות בטח המדינות המשפיעות ואחרות".
עוד אמרו גורמים מדיניים, כי מוקדם להעריך מה תהיה ההשפעה של חוות הדעת המייעצת והדבר תלוי באופן האימות שלה על ידי מדינות, ארגונים, דעת קהל והמצב בשטח. מבחינת הפרוצדורה ייקח לבית הדין לפרסם את חוות הדעת בין שנה לשנתיים. חוות הדעת המייעצת אינה מחייבת את הצדדים מבחינה משפטית פורמלית.
בתשובה לשאלה האם ישראל תשתף פעולה עם בית הדין אמרו הגורמים כי "זאת החלטה מדינית אם לשתף פעולה עם בית הדין. אנחנו פועלים לפי החלטות דרג מדיני. נציג המלצות והדרג המדיני יחליט".