נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס אתמול (שישי) לאזהרות שהשמיעה וושינגטון ערב הפלישה הרוסית לאוקראינה, ואמר שנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי "לא רצה לשמוע" את האזהרות האלה.
ביידן אמר את הדברים כשנאם בכנס בלוס אנג'לס, בפני תורמים של המפלגה הדמוקרטית. בנאומו התייחס לניסיונותיו לחזק את התמיכה העולמית באוקראינה, שנלחמת ברוסיה מאז 24 בפברואר.
2 צפייה בגלריה
זלנסקי וביידן
זלנסקי וביידן
זלנסקי וביידן. "הוא לא רצה לשמוע, כמו הרבה אנשים אחרים"
(צילום: רויטרס, AP)
"לא קרה דבר כזה מאז מלחמת העולם השנייה", אמר ביידן על הפלישה הרוסית. "אני יודע שהרבה אנשים חשבו שאולי אני מגזים, אבל אני ידעתי שיש לנו כאן מידע שמאשר שהוא (ולדימיר פוטין) מתכוון לחצות את הגבול. לא היה ספק. וזלנסקי לא רצה לשמוע על זה, כפי שהרבה אנשים לא רצו. אני מבין למה הם לא רצו לשמוע על זה, אבל הוא פלש".
זלנסקי אמנם זוכה לאהדה גדולה ברחבי העולם בחודשים האחרונים, אך התנהלותו לפני המלחמה שנויה במחלוקת. מתנגדיו טוענים שבגלל זלנסקי אוקראינה לא נערכה כראוי לפלישה הרוסית.
בשבועות שלפני המלחמה הביע זלנסקי את מורת רוחו מהאזהרות הממושכות של ממשל ביידן, שהתריע שפלישה רוסית לאוקראינה היא תרחיש סביר ביותר. באותם ימים זלנסקי חשש שהמתיחות הגדולה בגבול רוסיה-אוקראינה, ואותן אזהרות על מלחמה שבפתח, יזיקו לכלכלה האוקראינית.
2 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ביקור ב חרקוב
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ביקור ב חרקוב
נשיא אוקראינה בביקור בחזית בחרקוב
(צילום: EPA )
לא רק זלנסקי פקפק באזהרות של המודיעין האמריקני, אלא גם חלק מבעלות בריתה של ארה"ב באירופה, ונשמעו טענות שארה"ב מעוררת פאניקה. באותם ימים הקרמלין הכחיש שוב ושוב את הדיווחים האמריקניים על פלישה לאוקראינה, וטען שוושינגטון מחרחרת מלחמה.