נתוני הקורונה עדיין לא פורסמו היום (א'), אבל שיא אחד כן נרשם: ממשרד החינוך נמסר כי כמעט 200 אלף מכלל התלמידים וצוותי החינוך שוהים בבידוד. לפי הנתונים המדויקים, כ-7.2% שהם 196,864 מכלל התלמידים ואנשי הצוות הם מאומתים ומבודדים.
75,993 מהתלמידים הם מאומתים, לצד 13,364 אנשי חינוך. מלבדם, עוד 107,507 נמצאים בבידוד - 103,153 תלמידים ו-4,354 אנשי צוות חינוכי. לפי הנתונים, ב-40% מהכיתות יש לפחות חולה קורונה אחד.
במשרד החינוך אמרו כי יותר מ-40% מתלמידי כיתות א'-ד' פטורי בידוד ומחוסנים בחיסון ראשון - אבל המשמעות היא שיותר מחצי מתלמידי כיתות אלו נדרשים בבידוד של לפחות שבוע אם היו במגע עם חולה בקורונה, כי אינם מחוסנים.
2 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
ארכיון. "פגיעה גדולה ביכולת ללמוד"
(צילום: AFP )
כ-50% מתלמידי כיתות ה'-ו' פטורי בידוד ומחוסנים בחיסון ראשון. בכיתות ז'-י"ב 64% פטורי בידוד ובקרב צוותי החינוך ל-80% פטור מבידוד. הם ציינו כי מתחילת המבצע לחיסון תלמידים בכיתות א'-ו' חוסנו 61,716 תלמידים ובמהלך השבוע האחרון נוספו לפטורי הבידוד בגני הילדים ובכיתות א'-ו' עוד כ-52 אלף פטורי בידוד.
בישיבת הממשלה דרשה שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן לקיים "דיון אמיתי ומעמיק על מתווה החינוך. בפועל יש פגיעה גדולה ביכולת ללמוד. צריכים לבחון איך לנהל זאת".
עם תחילתה אמר ראש הממשלה נפתלי בנט כי "אנחנו נכנסים לעין הסערה, לימים המורכבים ביותר בגל הזה. האומיקרון הגיע כמעט לכל בית ורבים מאיתנו, כולל שרים בממשלה, מאומתים. אנחנו בממשלה נערכנו היטב לרגע הזה. אני שמח לבשר הבוקר שעד סוף השבוע יגיע לארץ עוד משלוח משמעותי של מנות תרופה של פייזר. אני מבקש להודות למנכ"ל פייזר אלברט בורלא על הסיוע. אני יודע שאלה שבועות קשים. אנו נצלח אותם יחד בדיוק כפי שצלחנו את הדלתא - זה לא יימשך לנצח".
בפתח הישיבה בנט פנה לשרים החולים בבית - יאיר לפיד, זאב אלקין, אביגדור ליברמן ועמר בר-לב - ואמר להם: "אתם נראים מבסוטים בבית". בר-לב ענה: "אני סיימתי עכשיו 5 ימים של התרופה ואני מרגיש מצוין". במהלך הישיבה נודע ששר חמישי הצטרף לרשימה ההולכת ומתעבה - שר התרבות חילי טרופר.
2 צפייה בגלריה
עמר בר-לב
עמר בר-לב
השר עמר בר-לב. חמישה ימי תרופה
(צילום: יואב דודקביץ')
טרופר, המחוסן שלוש פעמים, חש בטוב וללא תסמינים. הוא לא השתתף בישיבת הממשלה היום. השרה פרקש הכהן אמרה על העלייה במספר המאומתים בממשלה: "מאחר ואנחנו נמצאים עכשיו בשיא התחלואה ובשיא הגל הקיים, הממשלה צריכה למצוא מנגנון לקיים ישיבת ממשלה בדרך אחרת ולא לקיים ישיבה בחדרים סגורים שעות ארוכות. אם זה מה שאנחנו ממליצים לציבור - צריכים לשמש דוגמה. גם אנחנו לא רוצים חצי ממשלה משותקת".
שר החקלאות עודד פורר הציע בישיבה לקצר את ימי הבידוד ל-5 ימים. "חייבים להפסיק לגרור רגליים ולקבל באופן מיידי החלטות המתאימות את ימי בידוד לזן הנוכחי. צריך להעניק לשרים סמכויות לפטור מבידוד עובדים חיוניים שאין להם תסמינים, אחרת נמצא את עצמנו תוך זמן קצר עם בעיות בשרשרת האספקה".
שרות החינוך והכלכלה, יפעת שאשא ביטון ואורנה ברביבאי, הצטרפו לדברים של פורר. בנט הגיב שאלה דברי טעם ואמר כי "נבחן כל הזמן את קיצור בידודים. אנחנו מציינים שיא של בדיקות. 5% מהאוכלוסייה נבדקים בכל יום וזה המון, ככה אנחנו שולפים מאומתים מהקהילה". עם זאת, רה"מ הזהיר מהזינוק בתחלואה הקשה ואמר שתוך חמישה ימים מספר החולים במצב קשה הוכפל: "האווירה שאין בעיה היא לא נכונה". מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש הוסיף כי בראשית המגפה הגישה הרווחת הייתה שמבוגרים יישארו בבית, ועכשיו בוחרים לאפשר להם לחיות לצד הקורונה.
במהלך הישיבה אושרה התוכנית של השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, ליצירת מרחבים בטוחים לאוכלוסייה המבוגרת כדי לתת מענה לבדידותם. במסגרת התוכנית, שכוללת גם מבצע טלפוני רחב למאות אלפי אזרחים ותיקים כדי לסייע בשינוע תרופות ומזון ולהפיג את הבדידות וכן פעילות הסברה מאומצת לעידוד ההתחסנות, המשרד יקים מרחבים מיוחדים לאוכלוסייה המבוגרת, עם פעילויות ספורט ופנאי תוך הקפדה על ריחוק חברתי וקבוצות קטנות.