1 צפייה בגלריה
בנייה מעבר לקו הירוק
בנייה מעבר לקו הירוק
בנייה מעבר לקו הירוק
(צילום ארכיון: רויטרס)
האם בנייה בהתנחלויות תוביל להעמדה לדין פלילי של ראשי מועצות ביהודה ושומרון? ל-ynet נודע הבוקר (חמישי) שבמסגרת עתירה של תנועת "שלום עכשיו" צפויה הממשלה להודיע לבג"ץ על הקמת יחידת אכיפה פלילית שתפעל נגד בנייה בלתי חוקית בשטחי C.
היחידה תחל את פעילותה כפיילוט. התקנים להקמתה נלקחו מיחידה שמפקחת על הבנייה בשטח C, שהקמתה נכללה בהסכמים הקואליציוניים של תקווה חדשה.
על פניו, היחידה תוכל לפעול באופן פלילי נגד כל ראש מועצה, יישוב או כפר בשטח C שבו תתבצע בנייה באופן בלתי חוקי. אלא שרוב ההתיישבות בשטח C היא יהודית, ולכן נמצאות על הכוונת בעיקר המועצות בהתנחלויות.
על פי הערכות, בשטחי C חיים בחצי מיליון יהודים וכ-200 אלף פלסטינים. כמה שאלות בסוגייה נשארו פתוחות: מי הגוף שיעמיד לדין את הנחקרים? לאיזה פרקליטות הם יהיו כפופים – הצבאית או האזרחית? ומי יהיו הנחקרים: האם התושבים שביצעו את הבנייה או ראשי המועצות?
הפלסטינים בשטחי C מתגוררים בכ-20 כפרים ועוד כמה מקבצים של יישובים, אך שם היכולת של המדינה לפעול באופן פלילי נגד תושב פלסטיני בכל הקשור לבנייה היא מוגבלת. בנוסף, לעיתים ראש העיר או הכפר הפלסטיני חי בפועל בשטח A או B ושם שם אין עליו שליטה ישראלית.
מ"שלום עכשיו" נמסר: "הבנייה הלא חוקית במאחזים ובהתנחלויות היא לא עניין של עבריינות בנייה פה ושם, אלא שיטה מאורגנת. כדי לעצור אותה צריך לחקור ולהעמיד לדין את הגורמים האחראים לה במועצות האזוריות וברשויות הממשלתיות. לשם כך קיימת יחידת 433 במשטרה, למלחמה בעבירות של שחיתות. הקמת יחידה ייעודית במינהל האזרחי היא ניסיון להתחמק מלטפל בבעיה האמיתית, כמו לנסות לרפא סרטן בעזרת פלסטר".
מארגון "עד כאן" מסר בתגובה כי: "זו שעת המבחן של בני גנץ. האם הוא יאכוף רק את הבנייה של ההתיישבות היהודית השומרת על אדמות הלאום, או שיאפשר לפלסטינים להמשיך ולהשתלט על שטחי C כדי להקים את המדינה הפלסטינית?".
"פורום ההתיישבות הצעירה" הגיב: "במקום להסדיר אותנו, כפי שהבטיחו, ממשלת ימינה ותקווה חדשה מנסה להפוך אותנו לעבריינים ולהקים יחידת אכיפה סלקטיבית להתיישבות ביהודה ושומרון. העבריינית היחידה פה היא המדינה והממשלות לאורך השנים שהפקירו את ההתיישבות הצעירה ועצרו את הסדרתה. אנחנו דורשים אישור מיידי לצו החשמל לכל ההתיישבות הצעירה והמשך הליך הסדרה מלא. כל פעולה אחרת היא יריקה בפרצופנו ובערכי הציונות וההתיישבות בארץ ישראל".