יותר מ-100 חיילים לשעבר בצבא האפגני, ומקורבים לממשל הקודם, הוצאו להורג באפגניסטן מאז עליית הטליבאן לשלטון בחודש אוגוסט. רובם נרצחו על-ידי ארגון הטרור האיסלאמיסטי, שמגייס ילדים לשורותיו ומדכא את זכויות הנשים באפגניסטן. כך עולה מנתונים שהוצגו היום (ג') באו"ם.
נאדה אל-נשיף, סגנית הנציבה העליונה של האו"ם לזכויות אדם, הציגה נתונים עדכניים על שלטון הטליבאן במהלך דיון במועצת זכויות האדם בז'נבה. בדיון, שעסק במצב באפגניסטן, אמרה אל-נשיף שמתוך יותר מ-100 הוצאות להורג מיוחסים לטליבאן לפחות 72 מקרים. היא ציינה שבכמה מקרים גופות הנרצחים "הוצגו בפומבי. זה הגביר את הפחד של חלק לא מבוטל מהאוכלוסייה". אחרי עליית הטליבאן לשלטון תלו אנשיו גופות של "עבריינים" שהוצאו להורג, בין השאר על מנופים בעיר הראת.
9 צפייה בגלריה
ה טליבאן תלה גופות של עבריינים על מנופים ב הראת אפגניסטן
ה טליבאן תלה גופות של עבריינים על מנופים ב הראת אפגניסטן
בספטמבר: הטליבאן תלה גופות של עבריינים על מנופים בעיר הראת
(צילום: AP)
אל-נשיף אמרה שהיא מודאגת מאוד מהעדויות שהזוועות של הטליבאן נמשכות, למרות שהארגון הודיע שהוא מעניק "חנינה כללית" למתנגדיו כשעלה לשלטון. "בין אוגוסט לנובמבר קיבלנו עדויות אמינות על יותר מ-100 רציחות של חיילים לשעבר בכוחות הביטחון הלאומיים של אפגניסטן, ושל גורמים אחרים שהיו מקורבים לממשלה הקודמת", אמרה הבכירה בדיון במועצת זכויות האדם.
בנוסף אמרה אל-נשיף שהטליבאן הוציא להורג בתלייה או בעריפת ראש לפחות 50 חברים בשלוחה האפגנית של דאעש, "המדינה האיסלאמית בחורסאן", שנחשבת ליריבה אידיאולוגית של הטליבאן.
9 צפייה בגלריה
לוחמי טליבאן מאבטחים את נמל ה תעופה ב קאבול
לוחמי טליבאן מאבטחים את נמל ה תעופה ב קאבול
לוחמי טליבאן מאבטחים את נמל התעופה בקאבול
(צילום: רויטרס )
9 צפייה בגלריה
לוחמי טליבאן מאבטחים את נמל ה תעופה ב קאבול
לוחמי טליבאן מאבטחים את נמל ה תעופה ב קאבול
(צילום: רויטרס )
בנאום במועצת זכויות האדם אמרה אל-נשיף שבמהלך שלטון הטליבאן מבצעים אנשיו הוצאות להורג ללא משפט ברחבי המדינה, ומדכאים את הזכויות הבסיסיות של הנשים והילדות.
לפי אל-נשיף משפחות אפגניות סובלות בחורף הזה מ"רעב ומעוני קיצוני" ומתקשות להתקיים. המערכת הבנקאית באפגניסטן קרסה, והגישה לשירותים הציבוריים – ובמיוחד לשירותי הרווחה – מוגבלת. אל-נשיף אמרה שהמצב ההומניטארי הקשה, והעוני הכבד, גורם למשפחות לשלוח את הילדים לעבוד, "לחתן את הילדים כדי להבטיח את הישרדותם ובכמה מקרים אף למכור אותם".
אל-נשיף אמרה שמאז עליית הטליבאן לשלטון בקיץ "שלומם של השופטים, התובעים ועורכי הדין באפגניסטן - במיוחד של הנשים - הוא נושא מדאיג במיוחד". כמו כן, לפחות שמונה פעילות לקידום מעמד האישה ושתי עיתונאיות אפגניות נרצחו מתחילת שלטון הטליבאן. לפי האו"ם 59 בני אדם שפועלים לקידום מעמד האישה באפגניסטן נעצרו ללא הצדקה מאז שארגון הטרור עלה לשלטון.
9 צפייה בגלריה
לוחמי טליבאן מאבטחים הפגנה של נשים נגד הארגון ונגד פקיסטן ב קאבול אפגניסטן
לוחמי טליבאן מאבטחים הפגנה של נשים נגד הארגון ונגד פקיסטן ב קאבול אפגניסטן
אנשי הטליבאן מתעמתים עם נשים בהפגנה נדירה
(צילום: EPA)
נסיר אחמד אנדישה, השליח של הממשלה הקודמת לז'נבה, האשים היום את הטליבאן בחיסולים ובהעלמת מתנגדי משטר. הוא ציין שיש דיווחים אמינים שהטליבאן מבצע טיהור אתני בכמה מחוזות באפגניסטן. לדבריו הטליבאן מבצע פשעים מבלי להיענש, ובמקרים רבים איש לא מדווח על המקרים.
החודש גינו ארה"ב ומדינות אחרות את הטליבאן בעקבות דו"ח שפרסם Human Rights Watch, שבו נכתב על 47 הוצאות להורג שהיו באפגניסטן. בדו"ח נכתב שמי שהוצאו להורג הם חיילים, שוטרים ואנשי מודיעין שנתפסו על-ידי הטליבאן – או הסגירו את עצמם לידי הארגון – מאמצע אוגוסט עד אוקטובר. דובר הטליבאן, קארי סייד חוסטי, אמר שהטענות אינן מבוססות. הוא ציין שאכן היו כמה מקרים של חיילים לשעבר שנרצחו, אך לדבריו הרציחות היו על רקע סכסוכים אישיים.
בילאל כרימי, סגן דובר הטליבאן, אמר שהארגון לא מעניש את מי ששיתף פעולה עם דאעש או עם הממשלה הקודמת ללא פסיקת בית משפט. "כל אנשי הממשלה הקודמת חיים באפגניסטן כרגיל, אף אחד לא פוגע בהם. היחידים שנהרגו הם מי שמנהלים מאבק ישיר עם האמירות האיסלאמית".