הוועדה לבחירת שופטים תתכנס השבוע לראשונה, כשבינתיים לא החל מו"מ ולא הושגו הסכמות בין שר המשפטים יריב לוין לבין מ"מ נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, על בחירת שני שופטים לעליון ובחירת נשיא קבוע. שר המשפטים מתכוון להניע בינתיים רק מהלך למילוי שורות השופטים החסרים כדי לשפר את השירות לציבור.
2 צפייה בגלריה
עוזי פוגלמן, יריב לוין
עוזי פוגלמן, יריב לוין
עוזי פוגלמן ויריב לוין. אין הסכמות לגבי העליון
(צילום: מתוך אתר הרשות השופטת, שלו שלום)
במערכת המשפטית הובעה הערכה שהמשך המהלכים לבחירת שופטים ונשיא לעליון, תלוי במידה רבה בהתפתחות המלחמה ובמעמדו הציבורי של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "נתניהו הצהיר שאינו עוסק כלל בהמשך המהפכה המשפטית וכן בכך שהוא מתמקד אך ורק בניהול המלחמה. כמו כן שותפיו המרכזיים לניהול המלחמה הם אנשי 'המחנה הממלכתי' –גנץ, אייזנקוט וסער ממתנגדיה החריפים של הרפורמה המשפטית. נתניהו אינו מחפש הסחות דעת וקטטות בימים אלה. יריב לוין לא זנח את תוכניתו שלא למנות נשיא עליון על פי שיטת הסניוריטי ולהוסיף לעליון שני שופטים שמרנים. אבל מבין שאין זה הזמן להתעמת בנושא", מסביר גורם המקורב לנושא.
בכיר במפלגות הימין הסביר כי במקביל פוגלמן מבקש לבחור שני שופטים לעליון, רק על פי קריטריון של מקצוענות והצטיינות ואינו עוסק בשאלה "אקטיביסט" או "שמרן" שהיא אפיון בעל נימה פוליטית. כינוס הוועדה יתקיים לראשונה מאז הקמת הממשלה. בשלב זה חסר נציג אחד בוועדה – שר נוסף של הממשלה. עם זאת, לשם בחירת שופטים של שלום או מחוזי ניתן לכנס את הוועדה גם בהרכב חסר.
בישיבה יתחילו בהליכים מקדמיים לבחירת עשרות שופטים לבתי המשפט המחוזי והשלום החסרים היום עקב יציאתם לגימלאות ואי-מילוי השורות. בישיבה ימונו ועדות המשנה שמראיינות את המועמדים. כמו כן יוצע לחברי הוועדה להעלות את שמות המועמדים. אלו יפורסמו לידיעת הציבור כדי שיוכל להביע את הסתייגותו במקרים מתאימים.

מינוי השופטים ייקח עוד זמן

בהודעת השר לוין לבג"ץ בראשית השבוע נאמר: "שר המשפטים סבור שבעת מלחמה אין מקום לעסוק בנושאים שבמחלוקת לרבות בנושאי הליכי מינוי שופטים. השר יכנס את הוועדה בתוך 15 יום וכמתחייב בעת הזו, יביא בפני הוועדה החלטות שיש לגביהן הסכמה רחבה", מסר.
2 צפייה בגלריה
מחאה נגד הרפורמה המשפטית מול בית המשפט העליון
מחאה נגד הרפורמה המשפטית מול בית המשפט העליון
הפגנות מול בית המשפט העליון בתקופת המחאה נגד הרפורמה
(צילום: EPA)
בכל מקרה, גם עם כינוס הוועדה שתיוחד על פי הצפוי לקביעת סדרי עבודתה, לא ימונה אף שופט. זאת מכיון שעל פי החוק יש לפרסם מועמדות שופט 45 יום בטרם מועמדותו תידון על מנת למצות הגשת התנגדויות הציבור למועמדים. לכן, על פי הנהלים הרגילים בחירת שופטים בפועל תתאפשר רק לקראת סוף חודש דצמבר.
לשם בחירת שופט שלום או מחוזי ניתן להסתפק ברוב רגיל של 5 מתוך 9 חברי הוועדה לבחירת שופטים. לעומת זאת, בחירת שופט העליון דורשת על פי "חוק סער" רוב מיוחס של 7 מתוך 9 שופטים. פירושו של דבר שנדרשות הסכמות על בחירת שני שופטים. בשנים האחרונות היה מקובל שהדיל ישקף בחירת שופט שמרני כדרישת הקואליציה ושופט ליברל כדרישת השופטים והאופוזיציה בוועדה. לצורך בחירת נשיא עליון ניתן להסתפק ברוב רגיל.