העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח היום (ראשון) כי אף שישראל וארה"ב פועלות יחדיו לחנוק את דרכי המימון של חמאס, בין שתי המדינות נתגלעה מחלוקת שמכשילה את המאמץ הזה: ישראל הגישה לפי הדיווח רשימה של שלל "ארגוני צדקה" שלטענתה פועלים בשירות חמאס או בניהולו, אך האמריקנים נמנעים עד כה מלהטיל סנקציות על רבים מהארגונים הללו – כיוון שלא השתכנעו שלא מדובר בארגונים שמבקשים באמת ובתמים להעביר סיוע הומניטרי לפלסטינים ברצועה.
2 צפייה בגלריה
חלוקת המענק הקטארי
חלוקת המענק הקטארי
דולרים מ"המענק הקטארי" שחולק ברצועה בעבר. ארכיון
לפי הדיווח, את כוח המשימה המשותף הקימו ישראל וארה"ב אחרי מתקפת הטרור של 7 באוקטובר – ועבודתו הובילה כבר לסנקציות נגד גורמים שמממנים את חמאס, נגד רשתות חילופי כספים וגם להצעת פרסים בשווי מיליוני דולרים על מידע שיפגע בדרכי המימון של ארגון הטרור.
עם זאת, גורמים מערביים אמרו לעיתון האמריקני כי כעת נתקל המאמץ במכשול בכל הנוגע לשאלה אם ארגוני צדקה שלפי ישראל קשורים לחמאס אכן פועלים בשירותו. לדברי הגורמים, ארה"ב נמנעת כאמור מלפעול נגד רבים מהארגונים הללו. הארגונים, כך מציינים הגורמים, העבירו מתחילת המלחמה עשרות מיליוני דולרים לרצועה, לכאורה כצדקה לפלסטינים שם.
גורם אמריקני בכיר אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי ארה"ב ומדינות אחרות פעלו כבר נגד כמה מ"ארגוני הצדקה" שסומנו כחשודים על ידי ישראל – אבל לדבריו ברבים מהמקרים "בעלות הברית מבקשות הוכחות אמינות כבר זמן רב, ואנחנו עדיין מחכים". הוא הדגיש כי ארה"ב לא תהסס להטיל סנקציות, אם תקבל לידיה "הוכחות אמינות על ארגוני צדקה מזויפים, שהטרוריסטים משתמשים בהם כדי לגייס או להעביר כספים".
2 צפייה בגלריה
ארכיון משאית אונר"א ליד מעבר רפיח
ארכיון משאית אונר"א ליד מעבר רפיח
משאית אונר"א ליד מעבר רפיח. בוושינגטון טרם איששו את ההאשמות שחלק גדול מעובדי אונר"א מקושרים לחמאס
(צילום: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh/File Photo)
בעיתון מדווחים על מה שנראה כנקודת מחלוקת אפשרית נוספת: לפי העיתון, קהילת המודיעין האמריקני מעריכה שסביר שחלק מעובדי אונר"א לקחו חלק במתקפת הטרור של 7 באוקטובר, אך היא טרם איששה את ההאשמות שחלק גדול מעובדי סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים מקושרים לחמאס. בישראל, נזכיר, העבירו לאו"ם ולארה"ב ראיות על מעורבותם של כמה מעובדי אונר"א בטבח, ומעריכים בנוסף שכ-10% מעובדי הסוכנות קשורים בדרך כזו או אחרת לארגוני הטרור ברצועה.
בדיווח מודגשת גם החשיבות עבור חמאס של הכספים שמגויסים באמצעות ארגונים המסווים עצמם כארגוני צדקה: חמאס, כך אמרו הגורמים המערביים, מקבל מדי שנה כ-100 מיליון דולר מאיראן, הפטרונית המרכזית שלו, לצד הכנסות מנכסי השקעות בינלאומיים ותרומות מרחבי העולם. אבל לפי הגורמים המבצע הקרקעי של צה"ל ברצועה שלל ממנו את מקור ההכנסה המרכזי שלו: 600 מיליון דולר מגביית כספי מיסים ברצועה מדי שנה.
כעת, "כספי צדקה" הפכו למקור מימון קריטי מבחינת ארגון הטרור. "אנחנו כבר רואים קמפיינים בשטח של ארגוני צדקה לכאורה שכבר סומנו בעבר, שמנסים לגייס כספים שמוסווים כסיוע הומניטרי", אמר בריאן נלסון, תת-מזכיר שרת האוצר האמריקנית לענייני טרור ומודיעין פיננסי.