רשת "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה האיראנית וזוכה למימון סעודי, דיווחה הערב (שלישי) כי התקיפה המיוחסת לישראל באזור דמשק בסוריה בסוף השבוע האחרון כוונה ללשכת הסיוע לגיס לבנון, גוף לוגיסטי איראני שאחראי בין השאר על תיאום העברת ציוד, כולל אמצעי לחימה, מאיראן. לפי הדיווח, צה"ל יכול היה לחסל שלושה מאנשי המפתח בלשכה באותה תקיפה – אך בחר להעביר מסר בתקיפת נכסי הלשכה בלבד.
2 צפייה בגלריה
האנשים שעומדים מאחורי העברת אמל'ח מאיראן לסוריה
האנשים שעומדים מאחורי העברת אמל'ח מאיראן לסוריה
אנשי המפתח מימין לשמאל: מיית'ם כתבי, סייד רזא ועבדאללה עבאדי. "מסר בדמות תקיפת הנכסים בלבד"
ב"איראן אינטרשיונל" דווח כי בראש הלשכה עומד האחראי, סייד רזא, שהוא למעשה אחראי לשכת הסיוע בסוריה ואחראי סניף דמשק. לפי הדיווח, הוא נמצא באזור שנים רבות, ובעבר שימש גם אחראי לשכות הסיוע בטהרן במשך כמה שנים. איש מפתח אחר שנחשף באתר האופוזיציוני האיראני הוא עבדאללה עבאדי, שעובד תחת סייד רזא ועוסק בתכלול ציר ההעברות של כבודות יד מאיראן לסוריה.
פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי ציין בסוף השבוע האחרון כי איראן מנסה להבריח למפעלים בסוריה ערכות GPS קטנות יחסית, שמאפשרות להפוך רקטות וטילים "טיפשים" לטילים מדויקים. אותם טילים נועדו לשמש גם את חיזבאללה וגם את המיליציות השיעיות שפועלות מסוריה בשירות משמרות המהפכה. ההברחות הללו נעשות במטוסים אזרחיים, וישראל מנסה לשבש זאת.
איש המפתח השלישי שנחשף ב"איראן אינטרנשיונל" הוא מיית'ם כתבי, שלפי הדיווח משמש אחראי העברות בלשכה. תפקידו הוא לתכלל את כלל ההעברות מאיראן ולקלוט אותן בצד הסורי. בעבר, לפי הדיווח, שירת כתבי ביחידה 190 של כוח קודס – שאחראית גם היא על העברות.

לשכת הסיוע לגיס לבנון, לפי "איראן אינטרנשיונל", הוקמה בשנת 1990. מטה הלשכה יושב בדמשק, אבל קיימות לה נציגויות נוספות באזורים שונים בסוריה – ובהם לטקיה, חמה, חלב ודיר א-זור שבמזרח סוריה. הלשכה אחראית על תיאום העברות ציוד (בתוכו גם אמצעי לחימה וציוד מסוכן אחר) ואנשים מאיראן, ועוסקת גם בקליטת הציוד שמגיע מאיראן ובאחסנתו.
מלבד זאת, הלשכה עוסקת בניהול נכסי גיס לבנון ומלווה ומארחת בכירים איראנים ואת משפחותיהם בהגעתם לסוריה, בתיאום מול בכירי משטרו של בשאר אסד.
בתקיפה, כאמור, נפגעו נכסי הלשכה בלבד – ולא אותם אנשי מפתח שנחשפו. לפי הדיווח אתרי אחסנה, חניונים ומפקדות של לשכת הסיוע נפגעו. חלק מאותם אתרי אחסנה משמשים בשגרה לאחסון ציוד מסוכן, גם בלב שכונות סוריות אזרחיות, ונחשבים סיכון לאוכלוסייה המקומית.
2 צפייה בגלריה
תקיפה בסוריה סוריה דמשק
תקיפה בסוריה סוריה דמשק
טילי הגנה אווירית סוריים בשמי דמשק. ארכיון
(צילום: EPA)
לפי מקור צבאי סורי, בתקיפה שאירעה בלילה שבין שישי לשבת בשעה 00:45, ישראל תקפה בטילים מכיוון הכינרת את נמל התעופה בדמשק וכמה מטרות מדרום לבירה הסורית. "מערכות ההגנה האווירית פעלו נגד הטילים והפילו כמה מהם", נמסר. אחד היעדים שהותקפו לפי הדיווחים, א-סיידה זינב, הוא אזור שקיימת בו נוכחות שיעית רבה ובה של אנשי חיזבאללה. בעבר נהרגו לחיזבאללה לוחמים בתקיפות באתר זה, בין היתר בתקיפה באוגוסט 2020 שעליה הבטיחו בארגון "לנקום את מות השהיד" שחוסל באותו אתר.