4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו סיור קבינט מדיני ביטחוני צפון גבול לבנון
בנימין נתניהו סיור קבינט מדיני ביטחוני צפון גבול לבנון
נתניהו וגלנט מסיירים בגבול לבנון, ארכיון
(צילום: חיים צח, לע"מ,רויטרס)
חשיפת ynet הבוקר (יום רביעי) על הכוונה לשנות את מפת יישובי קו העימות בצפון ובדרום, המסווגים כ"צמודי גדר", עוררה סערה ביישובי הצפון. גורמים בכירים בממשלה ניסו להתנער מהמבוכה סביב ההחלטה שירדה לעת עתה מהפרק בעקבות הפרסום, ואמרו כי "מדובר בטיוטה שאינה מדויקת והופצה בטעות, זה לא יקרה". בלשכת ראש הממשלה הכחישו כי החלטה כזו מתוכננת לעלות, וטענו כי "מדובר בפייק ניוז מוחלט".
אלא שבפועל, ל-ynet נודע כי הוחלט להסיר כעת את ההצעה מסדר היום ולעדכן אותה בהמשך, כך שיישובים המוכרים כ"צמודי גדר" יישארו ככאלה ולא יפגעו כתוצאה מהכוונה לשנות את מפת אזורי העדיפות הלאומית.
בפורום יישובי קו העימות אומרים כי התוודעו כבר ביום רביעי שעבר להחלטה, שהייתה צפויה לעלות כמחטף ביום ראשון הקרוב להצבעה בישיבת הממשלה. הם פנו בתחילת השבוע למנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי ולשרים, אך לא זכו מהם לכל התייחסות.
בממשלה ביקשו לקדם את ההחלטה שהוגשו בשמו של רה"מ בנימין נתניהו, ומטרתה לשנות את הגדרות התיעדוף ביישובים הסמוכים לגבולות סוריה, לבנון ורצועת עזה, כך שתוגדר קטגוריה חדשה של יישובים "קדמיים" ממרחק קילומטר, ועד ארבעה קילומטר מגדר הגבול. בכך, עשרות אלפי תושבים שמתגוררים בכעשרים יישובים, שהוכרו עד היום כ"צמודי גדר" מאחר והם מצויים במרחק של עד שני קילומטרים מהגבול, לא יוכרו עוד במעמד הזה שזיכה אותם בהטבות מוגדלות במס, קדימות בפרויקט למיגון הצפון, סבסוד גבוה יותר בעלויות קרקעות והטבות נוספות.
למרות ההכחשה לעצם קיומה של ההחלטה הצפויה, טענו בנוסף בלשכת רה"מ כי "המתווים הנבחנים לא יפגעו לאף יישוב בהקלות הקיימות, אלא יוסיפו יישובים חדשים לזכות בהקלות המס". ברשויות הנפגעות חוששים כי מעבר לפגיעה האפשרית בהטבות שמוענקות להן כעת, לא יהיה להן חלק בהחלטות עתידיות שייקבעו למען יישובים "צמודי גדר".
באשר לתגובת לשכת רה"מ, שטוענת כי מטרת ההחלטה הייתה להיטיב ולהוסיף עוד יישובים למעגל הטבות המס, הרי שאלה יכולים לבוא על חשבון שאר היישובים שזכאים להטבות. בתגובה לפרסום, בעיריית שדרות טענו כי מנכ"ל משרד רה"מ הבטיח להם שלא יפגעו בתקציבים שמגיעים להם, מכוח החלטת הממשלה שהעניקה להם אותם במיוחד, ולכן אין להם סיבה לחשוש מאיבוד הגדרת "יישוב סמוך גדר". עם זאת, ל-ynet נודע כי לא הובטח להם כי יזכו גם בעתיד להטבות שמהם נהנים יישובים צמודי גדר.

"אני מתכוון להקים מדינה נוספת. יש ישראל, יהודה, ואנחנו נקים את מדינת הגליל והגולן", טען בכעס דוד אזולאי, ראש מועצת מטולה, בתגובה לכוונה לשנות את ההכרה ביישובי הגבול. הוא הפנה אצבע מאשימה לממשלה וטען כי בכוונתה "להמשיך ולפגוע ביישובים צמודי הגדר בכל הארץ".
לדבריו, "לאחרונה חווים תושבי הצפון את חוסר המשילות, מקרי הרצח במגזר הערבי, הקיצוץ המתמשך בתקציבי מיגון לצפון, איבוד ההרתעה והפיכת תושבי גבול לבנון לבני ערובה של חיזבאללה, והפרוטקשן שמשתולל בצפון ובמדינה כולה, את חוסר קבלת ההחלטה על הקמת אוניברסיטה בגליל, הפניית תקציבי העתק של הממשלה למגזרים ואזורים מסוימים במקום לתושבי הגליל, והיום התבשרנו על בשורת איוב נוספת".
אזולאי הוסיף: "אני קורא לכל מנהיגי האזור לפעול יחד בדיוק כמו שעושים במגזרים אחרים בחבלי ארץ אחרים, על מנת שנקבל את המגיע לנו ונגרום לממשלת ישראל להתעורר ולהבין כי חייהם של תושבי הגליל והגולן אינם הפקר".
יו"ר אשכול גליל מזרחי וראש מועצה אזורית מבואות החרמון בני בן-מובחר אמר: "אני קורא לראש הממשלה נתניהו, לשר הביטחון גלנט ולכל שרי הממשלה שלא להפקיר את המגן האנושי של המדינה בגבולה הצפוני של המדינה. פגיעה בסבסוד מגרשים למגורים, שאנחנו מבצעים תוך מאמצים גדולים בסיוע משרד השיכון להבאת בנים ובנות חוזרים ומשפחות צעירות לגבול הצפון, תהווה פגיעה במגן האנושי שלנו כאן על הגבול.
"נתניהו, עמדת כאן בגליל והבטחת לנו כי 'תוכנית מיגון הצפון' תתבצע, אתה חייב לעמוד במילתך. אני מבקש ממך היום, אל תפגע בפרויקט הזה ובתושבי הגליל. לא ניתן לעשות מסחרה על גב יישובי קו העימות".
4 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה המחנה הממלכתי
ישיבת סיעה המחנה הממלכתי
"אם הפרסום נכון, הממשלה החליטה לחסל את החוסן של תושבי קו העימות. גנץ
(צילום: אלכס קולמויסקי )
תגובות זועמות מהמערכת הפוליטית הגיעו מימין ומשמאל. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ תקף: "הממשלה הנוכחית קיצצה את תוכנית המיגון ליישובי הצפון מ-500 מיליון ל-100 מיליון, דווקא עכשיו כשאנו מאותגרים והחזית הצפונית מתחממת. אם הפרסום על שינוי הקריטריונים של היישובים צמודי הגדר נכון, המשמעות היא שממשלת ישראל החליטה לחסל את החוסן של תושבי קו העימות ולהפקיר אותם. אני קורא לראש הממשלה ולשר הביטחון להחזיר את תקציבי המיגון, ולהשקיע במי שהם קו החזית הראשון מול אויבינו. אם לא נחזק אותם - מדינת ישראל כולה תהיה חלשה יותר מול אויביה".
ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) צייצה בחשבון הטוויטר שלה: "ממשלת ישראל, אנא הוציאי הודעה בהולה ודחופה המבטלת את הפרסום ולפיו תשונה הגדרת יישובי קו העימות. בשם כל השמות אנחנו ממשלת ימין. עד מתי אצטרך לגבות החלטות הזויות שכאלה?". ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי) השיב לה: "רק עד סוף הקדנציה".
יו"ר סיעת ישראל ביתנו ח"כ עודד פורר אמר: "ממשלת ישראל מפקירה את היישובים צמודי הגדר, שהם השכפ"ץ של המדינה והראשונים שיחטפו את המכה בזמן עימות. ההגדרה מחדש של היישובים והוצאת קרית שמונה, שדרות, קיבוצים ויישובים נוספים, שמצטרפת לקיצוץ של 80% שביצעה הממשלה בתוכנית "מגן הצפון", תוביל להגירה שלילית ולהזנחה של יישובי הגבול וקוי העימות".
יו״ר סיעת המחנה הממלכתי ח"כ זאב אלקין הצטרף לביקורת על הממשלה ואמר כי "דווקא בזמן ששר הביטחון מדבר על החשש לעימות עם החיזבאללה, הממשלה המנותקת הזאת מקצצת בתוכנית מיגון הצפון ורוצה עכשיו גם לפגוע בתושבי קריית שמונה ויישובי הגליל ושדרות ויישובי עוטף עזה. ‏מנותקים, תתעוררו!". יו"ר שדולת קו עימות ח"כ אלון שוסטר (המחנה הממלכתי) הוסיף כי "בושה לממשלת ישראל שבצל המתיחות הביטחונית מרשה לעצמה לדון בפגיעה באזרחיה שקבעו את חייהם על גבול המדינה".