השליח הקטארי לרצועת עזה, מוחמד אל-עמאדי, הודיע הערב (יום ו') כי הרשות הפלסטינית חזרה בה מההסכם ולפיו תעביר את החלק מהמענק הקטארי המיועד לתשלום משכורות פקידות חמאס. הרשות הודיעה על ביטול ההסכם בשל חשש שהבנקים שנמצאים תחת אחריותה, ואשר היו אמורים להעביר את תשלום המשכורות, יהיו חשופים לתביעות בינלאומיות בגין סיוע ומימון טרור.
1 צפייה בגלריה
חלוקת המענק הקטארי
חלוקת המענק הקטארי
ישראל מסרבת להמשיך העברת המענק בדולרים. המענק הקטארי ב-2019
ההסכם שהושג בחודש שעבר בין קטאר לאו"ם בנוגע להעברת המענק הקטארי לרצועת עזה היה חלקי, וכלל תשלום למשפחות נזקקות בעלות כוללת של 10 מיליון דולר בחודש, שיועברו לבנקים ברצועה ולא באמצעות כסף מזומן. חלקו השני של ההסכם כלל קניית דלקים מחברה ישראלית להפעלה של תחנת הכוח בעזה שמועברים לרצועה, גם חלק זה בעלות של 10 מיליון דולר.
החלק השלישי והבעייתי הינו תשלום משכורות פקידי ממשל חמאס בעזה, מעובדי הוראה, רופאים ועד עובדי תברואה וניקיון - בעלות מוערכת של עוד 10 מיליון דולר. חלק זה בעייתי משום שמדובר בתשלום ישיר לאנשי חמאס, שמוגדר במדינות רבות ארגון טרור. עד כה שולם חלק זה במזומן באמצעות מזוודות הכסף, ולכן לא היה גורם שאפשר היה לתבוע אותו.
כעת, כשישראל מסרבת להעביר את מזוודות המזומנים דרכה, ניסתה קטאר להגיע להסכמות עם בנקים פלסטינים שיעבירו אותו לסניפיהם ברצועה. אלא שכעת כאמור, הרשות ביטלה את ההסכם בשל חשש מתביעות - וקטאר תיאלץ לבדוק אפשרויות אחרות. חמאס צפוי להסלים את פעולותיו על הגדר לאור ביטול ההסכם כדי ליצור לחץ על השחקנים - ובלבד שימצאו פתרון לסוגיה.