סעודיה מקימה במדבר עיר עתידנית שנחשבת לפרויקט הדגל של מוחמד בן סלמאן, ולפי דיווחים דורשת מכוחותיה לירות למוות בתושבי כפרים שמסרבים להתפנות מהשטח שעליו תוקם העיר.
קולונל רביע אלנזי, לשעבר קצין מודיעין בסעודיה, אמר ל-BBC כי הוא קיבל הוראה לגרש את תושבי הכפרים – ובמידת הצורך גם "לירות כדי להרוג". אלנזי, שברח לבריטניה וחושש שסעודיה תנקום בו, סיפר כי לפחות אחד הכפריים נורה למוות על כך שמחה על הפינוי, ואחרים נשלחו לכלא. הוא הסביר שמכיוון שהפרויקט חשוב כל כך ליורש העצר הסעודי, השלטון בממלכה החליט להפעיל יד קשה במיוחד נגד תושבי האזור שמסרבים לעזוב את בתיהם.
5 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן ועיר באורך של כ-170 ק"מ
מוחמד בן סלמאן ועיר באורך של כ-170 ק"מ
בן סלמאן והדמיה של The LIne
(הדמיה: NEOM / Evelyn Hockstein / POOL / AFP)
סעודיה מקימה במדבר את "ניאום", מטרופולין שלפי BBC עלות הקמתו מוערכת ב-500 מיליארד דולר. הקמתו היא חלק מ"חזון 2030" של בן סלמאן, שנועד להפסיק את התלות של הממלכה בנפט ולספק לה אפיקים כלכליים אחרים. בהקמת המטרופולין מעורבות עשרות חברות מערביות.
בלב המטרופולין תקום העיר The Line – עיר חכמה, ללא כבישים, וצרה במיוחד: מדובר למעשה ב"רצועה" באורך 170 ק"מ, וברוחב כ-200 מטר בלבד, שתכלול שני טורים של גורדי שחקים בגובה 500 מטר.
5 צפייה בגלריה
נאום סעודיה 4
נאום סעודיה 4
הדמיות של פרויקט "ניאום"
(צילום: האתר הרשמי של Neom)
5 צפייה בגלריה
הדמיה של העיר העתידנית ניאום שאמורה להיבנות על גדת הים האדום בסעודיה
הדמיה של העיר העתידנית ניאום שאמורה להיבנות על גדת הים האדום בסעודיה
(צילום: Neom)
5 צפייה בגלריה
אוקסיגון ניאום
אוקסיגון ניאום
(הדמייה: NEOM)
היעד של סעודיה הוא שב-2030 יגורו ב-The Line מיליון תושבים, כאשר לטווח הארוך היעד הוא תשעה מיליון. לפי דיווח של "בלומברג" סעודיה לא עומדת בקצב ההקמה, ונראה כי בתחילת העשור הבא יגורו בעיר 300,000 תושבים לכל היותר.
בן סלמאן הציג את The Line כעיר שתקום על קרקע לא מיושבת, אך לפי הדיווחים לצורך הקמת העיר פונו יותר מ-6,000 תושבי כפרים באזור. רשת BBC פרסמה תצלומי לוויין של כפרים שנהרסו – שבהם היו בתי מגורים, בתי ספר וגם בתי חולים. ממשלת סעודיה ומנהלי פרויקט "ניאום" סירבו להגיב לטענות של קולונל אלנזי.