תחקיר צה"ל בעקבות נפילתו של לוחם מג"ב בראל חדריה שמואלי ז"ל קבע כי נכון היה לפרוס את הכוחות אחרת - אבל לצד זאת נכתב כי הוראות הפתיחה באש לא שונו, ונוהל הקרב בוצע בצורה יסודית ומקיפה. בנוסף, לא הוחלט לנקוט צעדים נגד קצינים באוגדת עזה. עורך דינה של המשפחה אמר בעקבות זאת כי "המשפחה לא מקבלת את מסקנות התחקיר, ולא את השורה התחתונה - לפיה אף אחד לא ייתן את הדין". לדבריו, ההורים דורשים הקמת ועדת חקירה.
מסקנות הביניים בתחקיר שערך צה"ל בפרשה הוגשו היום למשפחה, שבועיים לאחר הירי מטווח אפס בגבול עזה. מפקד פיקוד דרום, אלוף אליעזר טולדנו, הגיע לבית המשפחה בבאר יעקב והציג להורים יוסי וניצה את התחקיר, שעיקריו פורסמו הבוקר ב"ידיעות אחרונות".
3 צפייה בגלריה
לא נמצאו עדויות לרשלנות. בראל חדריה שמואלי ז"ל
לא נמצאו עדויות לרשלנות. בראל חדריה שמואלי ז"ל
לא נמצאו עדויות לרשלנות. בראל חדריה שמואלי ז"ל
(צילום: EPA)
מהתחקיר עלה כי נוהל הקרב וההיערכות המבצעית להתפרעויות האלימות בוצעו בצורה יסודית ומקיפה וכללו תגבור של כוחות כשירים ומאומנים, ובהם קלעים וצלפים. עם זאת, לפי התחקיר נכון היה לפרוס ולהפעיל את הכוחות באופן שונה מרגע הגעת ההמון האלים לקיר המגן - ולמעשה הודו בצבא כי מיקום הצלפים היה שגוי.
לצד זאת, לא נמצא כל פער ביחס להוראות הפתיחה באש, והן לא שונו בשום שלב לפני האירועים או במהלכם. הרמטכ"ל קבע כי ההוראות אפשרו את ביצוע המשימה המבצעית והסרת כל איום מסכן חיים. עוד נמצא כי גם באירוע זה בוצע ירי משמעותי בתגובה להתפרעויות.
על פי צה"ל, במהלך האירועים המפקדים נכחו בקו המגע ופיקדו על הכוחות מלפנים. הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי הדגיש כי "מפקדי צה"ל הולכים בראש חייליהם ומובילים אותם בקרב, כך גם באירוע זה". הרמטכ"ל הנחה להמשיך בתהליכי התחקור, עד להשלמת התחקיר המלא. כמו כן, הנחה ליישם את הלקחים שהופקו בשלב זה ולהנחילם עד לאחרון המפקדים והלוחמים בשטח. בצה"ל אמרו כי הצבא ממשיך בהיערכות להתפרעויות אלימות נוספות ופעולות טרור אפשריות בימים הקרובים, תוך יישום הלקחים שהופקו בשלב זה.

"היה מפגש סוער וטוען, המשפחה כאובה ופגועה"

עו"ד רן כהן רוכברגר אמר כי "המשפחה הפנתה שאלות קשות מאוד למפקדים ולא קיבלה תשובות מספקות למרבה הצער. היה מפגש סוער וטעון, המשפחה בסערת רגשות גדולה. היא מאוכזבת, כאובה, פגועה, לא מקבלת את הממצאים של התחקיר, לא את המסקנות שמתהוות, בוודאי לא את השורה התחתונה שלפיה אף אחד מהגורמים הפיקודיים לא ייתן את הדין, לא ייקח אחריות".
3 צפייה בגלריה
מפקד פיקוד הדרום אליעזר טולדנו מגיע להגיש למשפחתו של בראל חדריה שמואלי ז"ל את תחקיר התקרית בה הוא נהרג
מפקד פיקוד הדרום אליעזר טולדנו מגיע להגיש למשפחתו של בראל חדריה שמואלי ז"ל את תחקיר התקרית בה הוא נהרג
משלחת צה"ל בכניסה לבית המשפחה
(צילום: מאיר תורג'מן)
3 צפייה בגלריה
מפקד פיקוד הדרום אליעזר טולדנו יוצא לאחר הגשת תחקיר התקרית שבו נהרג  בראל חדריה שמואלי ז"ל למשפחתו
מפקד פיקוד הדרום אליעזר טולדנו יוצא לאחר הגשת תחקיר התקרית שבו נהרג  בראל חדריה שמואלי ז"ל למשפחתו
האלוף אליעזר טולדנו
(צילום: טל שחר)
"צריך לזכור, בראל נפל לא במסגרת פעילות מבצעית בתוך עזה, לטיהור קני מפקדים", הוסיף פרקליט המשפחה. "הוא נפל בעומדו בשטח ישראל מאחורי חומת בטון אל מול הפרת סדר. היערכות מתאימה מקדימה וטיפול נכון וראוי תוך כדי היו יכולים למנוע את הטרגדיה הנוראה. לכן אנחנו תובעים מהצבא לא להסתפק בתחקיר הפנים-פיקודי, ודורשים ועדת חקירה צבאית, מקצועית ואובייקטיבית. רק כך יוסקו המסקנות הנכונות, הראויות, גם בצד האישי וגם בצד המערכתי".
פרקליט המשפחה אמר כי "לא מדובר בכשל נקודתי טקטי אחד שנוגע להוראות הפתיחה באש בזמן האירוע. מדובר כפי שאנחנו הבנו בכשל שקדם לאירוע בהיערכות המקדימה של הכוחות, בהעברת הנהלים וההנחיות וגם תוך כדי האירוע, בראש ובראשונה בהעמדת כוח לא נכון למשימה הזאת אל מול המוני פורעים צמודי גדר כשבראל עומד בטווח אפס משם ולא מסוגל לתת מענה לאיום הקשה הזה. והאיומים האלה לא טופלו כפי שצריך. מתחייבת הסתכלות ביקורתית כללית לא רק בהקשר הזה, אלא בהקשרים רחבים יותר וגם הסקת המסקנות המתחייבות".
הרמטכ"ל כוכבי ואלוף פיקוד הדרום לא מצאו רשלנות בהתנהלות המפקדים אלא שגיאות מקצועיות. "החיילים והמפקדים מצוידים בכל הכלים ובהוראות פתיחה באש חדות וברורות. כל טענה אחרת משוללת כל יסוד והיא אינה אלא שקר מוחלט", אמר אמש הרמטכ"ל בטקס החלפת מפקד חיל הים היוצא אלי שרביט.

"כל חייל הניצב בפני איום וסכנת חיים, בשגרה או בלחימה, רשאי, צריך ומחויב לפעול בחדות, לחתור למגע ולסכל את האיום", הוסיף הרמטכ"ל וגיבה את המפקדים: "מפקדי צה"ל לא שולחים חיילים לקרב – הם יוצאים איתם ומובילים אותם. גם באירוע זה המח"ט והמפקדים הובילו מלפנים ושהו עם החיילים בקו המגע עם האויב".
חדריה שמואלי נפטר ביום שלישי האחרון מפצעיו אחרי שנלחם על חייו במשך עשרה ימים. הוא נפצע אנושות מפגיעה בראשו במהלך ההתפרעויות בגבול בעזה, כתוצאה מירי מחבל מעבר לחרך בחומה המפרידה.
ביום שלישי האחרון ליוו אלפי ישראלים את בראל למנוחות. "אני אלחם את המלחמה שלך ואנקום", ספדה לו האם ניצה. "המדינה, צה"ל ומשמר הגבול שלחו אותך להיות קרדום מול מחבלים של חמאס. התשובה היחידה שקיבלתי מכולם בקור רוח הייתה שלא ידענו שהמחבל החביא את האקדח בתחתונים", היא אמרה. "אני רוצה לשמוע שאחד יגיד לי מתי מחבל הגיע עם סוכריות טופי. יום אחרי סגרו את החור, אבל אני את החיים שלי לא יכולה להמשיך. אין לנו חיים".
מפקד הפלגה שבה שירת בראל הגדיר אותו מפקד בלי דרגות. "היית תמיד מוביל ונרתם, צלף מוביל ביחידה", הוא אמר. "אתה גיבור. באותו יום פגעת בחמישה מחבלים. תודה על מי שאתה, מי שהיית. הייתה לנו זכות להילחם לצידך". מפכ"ל המשטרה, יעקב שבתאי שספג קריאות גנאי ושריקות בוז מהקהל בהלוויה, אמר כי "השוטרים הטובים ביותר נקטפים בשנים האחרונות לצערנו. היית ערכי, חבר ששם את המשימה לפניו. מספרים ששמחת החיים סחפה את כולם. משטרת ישראל מרכינה את ראשה עם לכתו של בראל".
פורסם לראשונה: 08:51, 03.09.21