הפגנות נגד המהפכה המשפטית נערכו אמש (שבת) עם כ-150 אלף מוחים בעשרות מוקדים ברחבי הארץ בשבוע ה-20 למחאה. לפי הערכות, כ-100 אלף בני אדם הפגינו במוקד המחאה המרכזי ברחוב קפלן בתל אביב. ההפגנות נערכו אמש לאחר שבשבוע שעבר חלקן בוטלו בעקבות מבצע "מגן וחץ" ברצועת עזה.
10 צפייה בגלריה
הפגנה נגד ההפיכה המשפטית בחורב, חיפה
הפגנה נגד ההפיכה המשפטית בחורב, חיפה
ההפגנה בחיפה, אמש
(צילום: עמרי רוזנברג - Omri Rosenberg)
10 צפייה בגלריה
אמנון ריבק
אמנון ריבק
"ההידברות הייתה חשובה מההתחלה, חבל שלא התחילו איתה". ריבק
(צילום: אביהו שפירא)
10 צפייה בגלריה
יהודית ברוך
יהודית ברוך
"אלחם עד הסוף". ברוך
(צילום: אביהו שפירא)
בצומת חורב בחיפה הפגינו כ-15 אלף בני אדם. "צריך לצאת מהבית ולא להתייאש ולא להתעייף כי הממשלה מחכה שנתעייף כדי לחסל את הדמוקרטיה ואין לנו ברירה", אמרה גלי אשד שהפגינה בחיפה. "אנשים ממשיכים לבוא כי הם מבינים מה קורה".
אמנון ריבק סיפר שהיה ברוב ההפגנות. "יש שחיקה אבל יש מי שמעודד את האנשים לבוא ואנחנו כל הזמן צריכים לשים את הרגל על הברקס כדי לעצור את בליץ הממשלה. לכן, צריך לא להתעייף. יש פחד שהשחיקה שלנו תאפשר פריצה של הבליץ הזה מחדש", אמר. הוא הוסיף שהוא מקווה שהמשא ומתן בבית הנשיא יביא להסכמות. "ההידברות חשובה והייתה חשובה מההתחלה, חבל שלא התחילו איתה".
יהודית ברוך סיפרה: "אני מתקרבת ל-69, אני זוכרת טוב את הדמוקרטיה, את הסטטוס קוו בחיפה בין דתיים לחילונים, זה היה נפלא, את זה אני רוצה להחזיר. אני רוצה את מגילת העצמאות כפי שהיא התחילה. יש את יוקר המחייה, הכספים שלא מחולקים בצורה שווה בין החילונים לחרדים, יש עוד דברים שהממשלה הזאת גוזלת מאיתנו, חינוך, קהלת נכנסים לבתי הספר. על כל הדברים האלו אני נלחמת מההתחלה כבר בערך חמישה חודשים ואני אלחם עד הסוף". על השיחות בבית הנשיא, היא אמרה: "עובדים עלינו בעיניים, אני לא נותנת לזה סיכוי".
10 צפייה בגלריה
הפגנה נגד ההפיכה המשפטית בקפלן, תל אביב
הפגנה נגד ההפיכה המשפטית בקפלן, תל אביב
מפגינים ברחוב קפלן בתל אביב, אמש
(צילום: יובל חן)
10 צפייה בגלריה
תומר רזני
תומר רזני
"הסכנה לא חלפה". רזני
(צילום: עידו ארז)
10 צפייה בגלריה
עופר
עופר
"החקיקה היא קטסטרופה, המדינה מידרדרת". עופר
(צילום: עידו ארז)
גם תומר רזני, שהפגין בתל אביב, אמר שהוא מגיע למחות מדי שבוע. "הסכנה לאופי הדמוקרטי של המדינה לא חלפה. נכון יש רגיעה, אבל זו רגיעה שעשויה להיות מדומה וזה התפקיד שלנו האזרחים להפגין, להיות כאן כל שבוע, להמשיך להפגין כדי שהמהפכה לא תחזור", אמר רזני. "אני חושב שיש ביזה, זו ממשלה שעובדת בשביל 30%-25% מהציבור, אפילו לא כל המצביעים שלה, זו הסיבה שהיא עושה את כל החוקים האלו, כדי לייצר כאן משטר לא דמוקרטי שיטיב עם קבוצות קטנות מאוד של מתנחלים וחרדים קיצונים שרוצים לבטל את השוויון וכדי לבטל את השוויון צריך לבטל את בית המשפט".
עופר, שגם הפגין בתל אביב, אמר כי "החקיקה היא קטסטרופה, המדינה מידרדרת. בגלל זה אנחנו פה. כל שבוע אני פה ולא בגלל הכספים הקואליציוניים, הם סימפטום ולא הבעיה. אני לא מתנגד לשיחות, אני מאוד חושש שהן לא יובילו לשום דבר ושהן ישמשו כתירוץ להמשך החקיקה".
10 צפייה בגלריה
הפגנה נגד ההפיכה המשפטית בירושלים
הפגנה נגד ההפיכה המשפטית בירושלים
מפגינים בירושלים, אמש
(צילום: אלכס קולומויסקי)
10 צפייה בגלריה
דוד הדרי
דוד הדרי
"אסור להתייאש". הדרי
(צילום: משי בן עמי)
10 צפייה בגלריה
דוד בראיון
דוד בראיון
"אין אחים יותר". בראון
(צילום: משי בן עמי)
10 צפייה בגלריה
רועי בר
רועי בר
"צריך שומרים על החומות". בר
(צילום: משי בן עמי)
מוקד נוסף של המחאה אמש היה ליד בית הנשיא בירושלים, לשם הגיעו אלפים. "אסור להתייאש, אני לא מתייאש, המצב לא פשוט, חייבים לנצח בסוף, אין ברירה אחרת, דמוקרטיה מתגוננת פירושה להילחם כמה שאפשר", אמר דוד הדרי. על התקציב והכספים הקואליציוניים הוא אמר: "כל הקומבינציה הזאת היא כולה מכוערת, עם רוב של 64 מול 56 יש פה כאילו איזה חלון הזדמנויות לצד של הקואליציה לחמוס, לבזוז, להעביר בחטף כל מיני חוקים שהדעת לא סובלת".
דוד בראון אמר כי "המדינה שלנו ואנחנו לא אחים יותר, אין אחים יותר, אנחנו לא אחים של בן גביר ולא אחים של סמוטריץ', אנחנו נילחם בהם עד הסוף. אנחנו נמשיך לדבר על הרפורמה ונמשיך לדבר על כל מה שחשוב לנו במדינה הזאת".
גם רועי פר הפגין ליד בית הנשיא בירושלים. "לא מתייאשים. הכספים הקואליציוניים, נעלמה הבושה, נעלמו המחסומים, הכול מותר, על זה אנחנו מפגינים. כל מי שרואה את ההתנהלות הזאת מבין שצריך שומרים על ירושלים, על החומות".
פורסם לראשונה: 23:33, 20.05.23