המשלחת הישראלית בראשות ראש המוסד דוד (דדי) ברנע הגיעה אמש (שישי) לדוחא, בירת קטאר, לטובת חידוש השיחות במסגרת המשא ומתן לשחרור חטופים. זו הפעם השנייה תוך שבוע שראש המוסד מגיע לקטאר. להגעתו קדם דיון בקבינט המלחמה בעניין המנדט של צוות המו"מ - ובסופו הוחלט על הרחבה מסוימת של המנדט.
2 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
המשלחת בדוחא, עם מנדט מורחב מעט
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
ההחלטה על הרחבת המנדט התקבלה אחרי שראש השב"כ רונן בר ואלוף במיל' ניצן אלון הזהירו מפני חוסר התקדמות - אם לא תינתן הרחבת המנדט. בשלב מסוים הוזעק לדיון יו"ר ש"ס אריה דרעי, והקבינט החליט על הרחבה מצומצמת של המנדט - שאפשרה את יציאת המשלחת של ראש המוסד ברנע, ראש השב"כ בר והאלוף במיל' אלון. המשלחת נפגשת עם ראש ה-CIA וויליאם ברנס, ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-ת'אני ושר המודיעין המצרי עבאס כמאל.
גורמים המעורים במגעים הבהירו כבר שלשום כי הפסגה בדוחא לא מעידה על פריצת דרך. עם זאת, הם ציינו כי יש התקדמות מדודה וחשובה בשיחות.
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
דרעי. הוזעק לדיון
(צילום: שלו שלום)
"יש הידברות, וראש ממשלת קטאר, ראש ה-CIA וראש המודיעין מגיעים לקטאר כולם כדי לתת רוח גבית לתהליך, לדחוף ולסייע במהלך שמתחיל להתקדם. הדבר לא מעיד על פריצת דרך. יש עוד דרך ארוכה ומורכבת, אבל בהחלט יש התקדמות", ציינו הגורמים. הם הוסיפו: "הייתה הצעה של חמאס שלא מקובלת לחלוטין. הייתה תשובה ישראלית שלא מקובלת על החמאס. המו"מ נועד לצמצם פערים. עדיין יש דרך ארוכה, יהיו עוד משברים. צריך להחזיק אצבעות שההתקדמות - גם אם לא גדולה - תימשך עד להבשלה של עסקה".
מוקדם יותר אתמול נפגש מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שהגיע לביקור בזק נוסף בישראל, עם חברי קבינט המלחמה, וקרא להם "לתת הזדמנות אמיתית למו"מ, כיוון שחמאס בכיוון הנכון". בלינקן הוסיף בפגישה כי אובדן הלגיטימציה של ישראל ייגבר כל עוד לא תקודם חלופה שלטונית. לדבריו, בישראל יודעים שחיסול חמאס זה גם במעשה מדיני ולא רק צבאי, לכן יש לפעול בנושא "היום שאחרי".
גם דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, נשמע אופטימי אמש. "אנחנו מאמינים שהפערים מצטמצמים ואנחנו מתקרבים לעסקה", אמר בתדרוך לכתבים.


לאחר הפגישה של בלינקן עם נתניהו, שבה התמקדו בסוגיית המו"מ לשחרור חטופים, אמר מזכיר המדינה כי "בשבועיים האחרונים הייתה התקדמות במשא ומתן ונסגרו פערים, אך החלקים האחרונים הכי קשים. יש עוד עבודה רבה לעשות, עבודה קשה, אבל אנחנו נחושים לעשות את זה". גורם מדיני טען כי מטרת ביקורו של בלינקן היא לשכנע את ראש הממשלה בנימין נתניהו לאפשר מעבר בטוח של עזתים בחזרה לצפון הרצועה. למעשה, מדובר בדרישה המרכזית של חמאס במגעים לעסקה.
לאחר הפגישות עם נתניהו וחברי הקבינט, בלינקן נועד עם שתי משפחות חטופים בעלי אזרחות אמריקנית שביקשו ממנו "לעשות הכול כדי להחזיר את כולם הביתה". בתום הפגישה יצא בלינקן מהמקום, לחץ את ידיהם של בני משפחות חטופים שהמתינו בחוץ ושוחח איתם גם כן. "אמרנו לו שאנחנו סומכים עליהם שיעשו הכול להחזיר אותם הביתה", אמרה ל-ynet יפעת קלדרון, בת דודה של עופר קלדרון שעדיין מוחזק בשבי חמאס.
היא הוסיפה כי "הם בשבי 168 ימים יותר מידי, אני מרגישה שאין על מי לסמוך. המנהיגים שלנו מסכלים כל עסקה אפשרית. אם אנחנו לא יכולים לקבל תשובות מנתניהו אז אין לנו ברירה ועלינו לפנות למבוגר האחראי, נשיא ארצות הברית ביידן שיעזור להחזיר את החטופים הביתה". לדבריה, "להמשיך להגיד שהלחץ הצבאי יחזיר את החטופים, זה פשוט לא נכון. עד היום חזרו רק שלושה בחיים בפעולה צבאית".
פורסם לראשונה: 20:07, 22.03.24