2 צפייה בגלריה
ראשת עיריית לבוב במפגש עם עובדות סוציאליות בשדרות, עוטף עזה
ראשת עיריית לבוב במפגש עם עובדות סוציאליות בשדרות, עוטף עזה
הגיעו ללמוד את תוכניות החוסן שנבנו בעוטף עזה. קריסטנקו ודוידי במהלך הביקור
(צילום: הרצל יוסף)
בישראל נזהרים מאוד בכל מה שקשור במלחמה בין רוסיה לאוקראינה. מצד אחד מסייעים לנפגעים בצד האוקראיני, אך מצד שני נמנעים מלספק נשק, צעד שעלול לדרדר את היחסים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. אבל דבר אחד ברור לכולם: באוקראינה ישנם אזרחים חפים מפשע שחייהם הפכו לסיוט מאז פרוץ המלחמה - והם זקוקים לעזרה, בעיקר נפשית.
במובן הזה ישראל, כמו מדינות רבות בעולם, מסייעת. בימים אלה יוצאת לפועל יוזמה נוספת שבה יש לישראל לא מעט ניסיון: סיוע בחוסן נפשי וטיפול בפוסט טראומה. אתמול הגיעה לביקור בשדרות ויקטוריה קריסטנקו, סגנית ראש עיריית לבוב, שאליה נמלטו כ-120 אלף פליטים אוקראינים, יחד עם פסיכולוגים ואנשי חינוך. מטרת הביקור: לסכם את תוכניות העבודה לטיפול באזרחים אוקראינים על בסיס תוכניות חוסן שנבנו בעוטף עזה במשך יותר משני עשורים של ירי רקטות.
מנהלת מרכז החוסן הבינלאומי בשדרות, איילת שמואל, סיפרה ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" כיצד תיעשה העבודה עם האוקראינים, בשיתוף עם ארגון "לב אחד": "אנחנו מתחילים לעבוד מיד וללא דיחוי. בשלב הראשון נערוך מיפוי של הצרכים שלהם וניתן להם עזרה והכשרות, תוכניות עבודה ופתרונות כדי לחזק את הקהילה ואת מערכת החינוך. אנחנו נעבוד דרך בתי הספר ובכך נגיע לכל האוכלוסייה. בפגישה שלנו עם הצוותים משם הבנו שהם ממש במצב של דיכאון עמוק, כל הקהילה ובעיקר הילדים. אנחנו ניקח את הפעולות של חוסן ונכשיר אותם. אני מאמינה שזה יהיה שילוב, שהם יבואו אלינו ואנחנו נגיע אליהם".
2 צפייה בגלריה
ראשת עיריית לבוב במפגש עם עובדות סוציאליות בשדרות, עוטף עזה
ראשת עיריית לבוב במפגש עם עובדות סוציאליות בשדרות, עוטף עזה
"שגרת החירום אילצה אותנו ללמוד רבות על תחום החוסן". דוידי וקריסטנקו
(צילום: הרצל יוסף)
ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, סיכם: "לצערנו, העיר שדרות ויישובי העוטף מתמודדים יותר מ-20 שנה עם שגרת חירום בלתי נגמרת שאילצה אותנו ללמוד רבות על תחום החוסן וההתמודדות של עיר ותושבים בחירום. מטרת מרכז החוסן הבינלאומי שמוקם כעת היא לסייע למדינות ולערים כמו לבוב, להתנהל בחירום וליצור חוסן נפשי אצל תושביהן".
תומר דרור, מנכ"ל ומייסד שותף בארגון "לב אחד", שיזם את המפגש: "למדינת ישראל אין רק הייטק ונשקים לייצא, אלא גם ידע עצום בתחום החברתי והנפשי של התמודדות עם מצבי חירום. בתוך כך, בשנה האחרונה אנחנו מעבירים לאוקראינים בכלל, ולעיריית לבוב בפרט, את הידע והניסיון שצברנו לאורך שנים במדינת ישראל. הארגון שלנו פעל בשדרות בימים הקשים ביותר. חלק מרכזי ממה שעשינו באוקראינה נשען על הניסיון שלנו כאן בשדרות. לכן, המקום הראשון שאליו בחרנו לקחת את המשנה לראש העיר, הוא שדרות".