יום העצמאות תשפ"ד תופס אותנו שפופים מאי פעם, לנוכח מאות חללי צה"ל שהתווספו ללוח הזכרון של מדינת ישראל, המלחמה המדשדשת, החטופים שעוד שם והיעדר ההנהגה, חגיגות המציינות עצמאות יהודית נחוות כמפוקפקות מאי פעם. אם היה אפשר להעלים את היום הזה מלוח השנה לבטח הממשלה הנוכחית הייתה חותמת על זה פה אחד.
ואף על פי כן, כאשר שר החינוך יואב קיש הכריז על ביטולו של טקס פרס ישראל, היה ברור שלגזול מאיתנו את מעט הנחת שמעניק הטקס הממלכתי בהוקרת נשים וגברים מעוררי השראה הוא דבר שלא יעשה - עוד השחתה של אחד מסמלי הממלכתיות הישראלית, מבית מדרשה של הממשלה הנוכחית. מאז, ובעקבות הלחץ הציבורי, אומנם הוחזר הטקס, אבל העננה הכבדה שריחפה מעליו לא הוסרה - כשהסתבר שהרב יצחק יוסף, מי שהגיב על חוק הגיוס בקריאה לירידה מהארץ, נמנה בין מקבליו.
1 צפייה בגלריה
הרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסף
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אי אפשר להגזים בחומרת דבריו של מי שעומד בראש מוסד ממלכתי - הרבנות הראשית לישראל - ומכהן מטעם המדינה, ובה בעת מסית, מפלג ופוגע בחוסנה בזמן מלחמה, מאיים וקורא להמשך המצב שבו מגזר שלם ההולך וגדל ישתמט מחובת גיוס – וגם יזכה על כך בפרס. אלא שהפעם החץ שירה הרב יוסף לליבת קיומנו כאן היווה קריאת השכמה עבור המגזר הציוני-דתי.
הציונות הדתית, שכבר שנים מציבה מודל של שילוב בין תורה לצבא כחלק בלתי נפרד מהחזון של שגשוג רוחני, סירבה לקבל את הטלת הדופי ברבבות לומדי התורה שעזבו את ספסלי הישיבה והתגייסו למלחמה. הציונות הדתית, שכבר שנים רבות סופגת את ההשתלטות החרדית על מוסדות הרבנות הראשית ובתי הדין, שמבליגה מול רבנים המייצגים את המדינה בעוד שהם וילדיהם מעולם לא שירתו אותה, שינתה את הלך רוחה מאז 7 באוקטובר - כשהקולות הדורשות מהחרדים להיות שותפים בנטל נשמעים מכל חלקי המגזר, מאחדים בין ראשי ישבות, מחנכות, בעלי דעה ואמהות לחיילים.
מנגד, מפלגת "הציונות הדתית" הממשיכה בהצהרות על גיוס החרדים מתוך הידברות ולא בכפייה, שותפה לחקיקות ששום שינויי אמיתי של גיוס חרדים לא יצא מהם, ומבהירה לרבים מאנשי הציונות הדתית כי למרות שמפלגה זו נושאת את שמם למעשה אין להם כל ייצוג בממשלה - וכי הבסיס שעליה הוקמה קואליציית "הימין על מלא", כניעה לחרדים בנושאי הליבה, מותירה אותם בבדידותם.
כדאי לחזור כעת אל מה שהיו מטרותיו של פרס ישראל בעיני מי שייסד אותו, שר החינוך פרופ' בנציון דינור: "מתן פרסי ישראל ביום העצמאות בא להדגיש את הקשר הפנימי האורגני בין עצמאות מדינית ובין עצמאות רוחנית"
כדאי לחזור כעת אל מה שהיו מטרותיו של פרס ישראל בעיני מי שייסד אותו, שר החינוך פרופ' בנציון דינור: "מתן פרסי ישראל ביום העצמאות בא להדגיש את הקשר הפנימי האורגני בין עצמאות מדינית ובין עצמאות רוחנית". אין ספק - מי שיעניק השנה פרס ישראל לרב יוסף פוגע ברבבות המתגייסים, בחוסן הישראלי ובצדקת הדרך. לחיצת היד של שר החינוך וראש הממשלה לרב יוסף מעל בימת הכבוד תעניק תמונת ניצחון למי שלא רוצים לראות אותנו כאן - לא כישות מדינית, לא כלומדי תורה, ולא כמרכז רוחני.
שר החינוך קיש - חזור בך, עוד לא מאוחר מדי. חסוך לנו את הבושה.
עו"ד בתיה כהנא דרור היא אמא לחיילת קרבית במילואים, חייל בסדיר וחייל במסגרת ישיבת הסדר. עתירה שהגישה למניעת פרס ישראל מהרב יוסף תידון כשבוע לפני יום העצמאות