דקה חלפה מסיום נאומו של נשיא המדינה, ובליכוד כבר מיהרו לדחות את תוכנית הפשרה שהציע. שר התקשורת שלמה קרעי אמר מיד אחרי תום נאום הנשיא יצחק הרצוג כי "צביעות היא שם המשחק ואנחנו מזמן סיימנו להשתתף בו. להמשיך עם הרפורמות בכל הכוח".
"בזמן ממשלת ההונאה, כאשר חירפו וגידפו מערכות אלוקים חיים, לא שמעתי אף אחד מציע פשרה", אמר קרעי. "כאשר רדפו אברכים ולומדי תורה, כאשר רמסו ליכודניקים באשר הם, את המסורת, את הציונות, לא הייתה שום קריאה להידברות".
4 צפייה בגלריה
משבר המהפכה המשפטית: הצעת הפשרה של הנשיא הרצוג
משבר המהפכה המשפטית: הצעת הפשרה של הנשיא הרצוג
משבר המהפכה המשפטית: הצעת הפשרה של הנשיא הרצוג
4 צפייה בגלריה
תכנית חוק וצדק מסיבת עיתונאים ציונות דתית בצלאל סמוטריץ
תכנית חוק וצדק מסיבת עיתונאים ציונות דתית בצלאל סמוטריץ
"זה לא שיש לנו אינסוף זמן לעשות דברים". יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן ויו"ר ההסתדרות בר-דוד
(צילום: מוטי קמחי, טל שחר)
גם שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן לא הביעה תמיכה כלשהי בדבריו: "יש כאן חצי עם שזועק את הנשמה שלו כבר שבעה עשורים, ואף אחד לא מקשיב. איפה שתניחו אצבע תראו את תת הייצוג, את הניכור, האפליה, הדיכוי, הלעג. מהאולפן הממוזג ועד היכל המשפט - אנחנו נוכחים-נפקדים. הרפורמה רק מציפה את הבעיה האמיתית: החצי שיש לו הכול פשוט לא מוכן לשוויון".
סגן ראש כממשלה ושר המשפטים יריב לוין לא שלל לחלוטין את מתווה הרצוג. "יש בהצעתו מרכיבים חיוביים, ויש בה גם מרכיבים שמנציחים את המצב הלא תקין הקיים", כתב. "כפי שאמרתי לכל אורך הדרך, אני מוכן ומעוניין לקיים הידברות אמיתית עם חברי אופוזיציה שיסכימו לכך, וכדאי להתחיל בהידברות זו מיד".
עם זאת, הבהיר לוין כי אין בכוונתו לעצור את החקיקה: "על מנת שההידברות לא תהפוך לאמצעי לגרירת רגליים כדי לעכב ולמנוע רפורמה מהותית ומשמעותית במערכת המשפט, אין לקשור בין ההידברות והתקדמות הליכי החקיקה. לצד קידום החקיקה יש לכולנו מספיק זמן כדי שנוכל להידבר ולהגיע להבנות טרם הקריאה השנייה והשלישית".
מנגד, כמה מראשי האופוזיציה קיבלו את התוכנית שהציע הרצוג. ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי המתווה שהציע הנשיא הוא ראוי, ופירט: "עצירה מיידית של החקיקה לפני הקריאה הראשונה כתנאי לכל הידברות; הדיון במתווה יתקיים במשכן הנשיא, במסגרת ועדה נשיאותית; מסגרת חמשת העקרונות שהציב הנשיא תשמש כבסיס למתווה". עם זאת, הרצוג כלל לא הזכיר ועדה נשיאותית בדבריו.
בכל מקרה, לפיד אמר כי עד שהמתווה יתקבל, "המאבק לא ייפסק, המחאה לא תיעצר. אנחנו נלחמים על ערכי מגילת העצמאות, ועל עצם הרעיון של חיים משותפים והיותנו עם אחד".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לפיד. "מתווה ראוי. עד שיתקבל - המאבק לא ייפסק"
(צילום: שלו שלום)
4 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה המחנה הממלכתי
ישיבת סיעה המחנה הממלכתי
גנץ. "מחזק את הנשיא על דבריו החשובים"
(צילום: יואב דודקביץ')
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר כי הוא "מחזק את הנשיא על דבריו החשובים". לדבריו, "‏חבריי למחנה הממלכתי ואני נכונים, כפי שהודענו, לשיח של הסכמות על רפורמה אמיתית שבבסיסה אי פוליטיזציה ושמירה על עצמאות הרשות השופטת ומערך הייעוץ המשפטי, חקיקת חוק יסוד: החקיקה רחב וטיפול בסוגיות שיתנו מענה לצורכי האזרחים ולא לגחמות הפוליטיקאים. אם תיעצר החקיקה ונוזמן כולנו לבית הנשיא לשיח אמיתי נהיה מראשוני המתייצבים".
מס' 2 במפלגה, ח"כ גדעון סער, אמר כי הצעת הנשיא היא "בסיס הגון להידברות". הוא חזר על עמדתו של גנץ, כשהוסיף: "תנאי להידברות כנה ואמיתית הוא עצירה מיידית של החקיקה".
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר כי הוא "קורא לכל אזרחי ישראל להתאחד מאחורי דברי הנשיא". בר-דוד, שנפגש מוקדם יותר היום עם הרצוג, ושההסתדרות בראשותו אינה משתתפת בשביתת המחאה נגד נגד המהפכה המשפטית, אמר: "סיפור חיינו במדינה שאליה ייחלנו אלפיים שנה נכתב בעמל, ביזע, בכאב ובנחישות, אולם יותר מהכול – הוא התאפשר בזכות האחדות שלנו כחברה. אין כאן מנצחים או מפסידים. בואו נעצור לפני שהשסע הפוליטי יפרק את החברה הישראלית לגורמים".
"נפגשתי הערב עם הנשיא הרצוג, העמדתי את עצמי ואת ההסתדרות לרשות כבוד הנשיא וסיכמנו על שיתוף פעולה לטיפול במשבר", אמר יו"ר ההסתדרות וסיכם: "אעשה כל שביכולתי כדי להביא לשיח בין הצדדים למען שלמות המדינה והחברה הישראלית. אין לנו ארץ אחרת".
במטה המאבק בתוכנית נתניהו-לוין, המייצג את השובתים מחר, בירכו את הרצוג על נאומו: "נאום מעומק הלב של נשיא המדינה, שמבין את עומק השבר שמביאה הדיקטטורה. מחר שביתה, ניפגש בשעה 12:00 מחוץ לכנסת - עד אשר קואליציית הדיקטטורה תודיע שהיא מסירה לחלוטין את האיום להרוס את הציונות והדמוקרטיה".
יושבי ראש ומנכ"לי הבנקים פועלים, לאומי, מזרחי טפחות, דיסקונט והבינלאומי פרסמו הודעה חריגה ומשותפת: "אנו תומכים ביוזמת הנשיא וקוראים לביצוע רפורמה במערכת המשפט בהידברות ובהסכמה רחבה שתשמור על אחדות העם ותבטיח שמירה על ישראל יהודית ודמוקרטית והמשך שגשוג של כלכלתה".
לפי גורמים בקואליציה, בעקבות נאום הרצוג, ההצבעה במליאה שתוכננה ביום רביעי הקרוב תתקיים ביום שני הבא.