יותר מ-72 שעות אחרי מתקפת הפתע - מסתמן שהפוליטיקאים בדרך להקמת ממשלת חירום, אך יש עיכובים: גורמים פוליטיים העריכו הבוקר (יום שלישי) שהבשילו התנאים להקמת ממשלת חירום לאומית, ובצהריים התכנסו ראשי הקואליציה לישיבה. כל המשתתפים, מלבד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, תמכו בהקמת ממשלת החירום. כעת תתואם פגישה בין ראש הממשלה נתניהו ליו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ. לא ברור אם מפלגות נוספות באופוזיציה יצטרפו לממשלה.
אף שבן גביר לא תמך, בסוף הישיבה נמסר מהליכוד כי "כל ראשי הקואליציה, בלי יוצא מן הכלל, תמכו בהקמת ממשלת חירום לאומית והסמיכו את ראש הממשלה בנימין נתניהו לפעול להקמתה".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
גנץ ונתניהו. כלל לא בטוח שתיערך פגישה היום
(צילום: שלו שלום)
בישיבה אמר נתניהו לשותפיו, "אני מבקש מכם את המנדט לנהל את הקמת ממשלת החירום". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב: "מה פתאום שגנץ ואיזנקוט שהחזיקו בקונספציה שחמאס מורתע ינהלו את המלחמה, שיבואו בלי תנאים". גולדקנופף אמר לנתניהו: "מה שתחליט, אנחנו איתך".
תחילה אמר בן גביר שהוא תומך בממשלת חירום, אך הוסיף כי הוא מתנגד למתווה שהציע גנץ על "פורום מצומצם" של קבלת החלטות שאינו הקבינט. ההתנגדות של בן גביר נובעת מכך שאם יוקם פורום כזה - הוא יודר מקבלת ההחלטות.
בן גביר טען כי הרמטכ"לים לשעבר גנץ ואיזנקוט "לא הפגינו יכולות שמצדיקות הישענות עליהם", ואף האשים אותם במחדל: "זו אחריות של כל הצמרת הביטחונית והם חלק ממנה". בתגובה לדבריו הללו כתב השר מיקי זוהר: "בן גביר, זה לא הזמן לפוליטיקה. זה הזמן לממשלת אחדות מיידית ובלי תנאים שתוביל את עם ישראל לניצחון מכריע מול החלאות בעזה. מספיק לבזבז זמן על שטויות, עם ישראל נלחם על הקיום שלו".
באמצע הישיבה בן גביר יצא החוצה, וחזר זועם על ההודעה שהוא מתנגד לממשלת החירום. "מה אתם מתדרכים לי על הראש?", הוא אמר. סמוטריץ' השיב לו: "היינו צריכים לעשות את זה לפני 48 שעות, צריך לעשות את זה בשביל הציבור", ודרעי חיזק את דבריו: "אין לנו בכלל אלטרנטיבה, זה חייב להתבצע עכשיו". למרות הזעם במהלך הישיבה, אחריה צייץ בן גביר בטוויטר: "מלחמה מנצחים יחד. אחדות!".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גורם בכיר בליכוד טען היום כי הצורך בהקמת ממשלת חירום הוא משמעותי. "זה לא סוד שיהיה לנו קשה לנהל מלחמה כזו עם הרכב הקבינט הקיים", אמר, "גם ברמת קבלת ההחלטות וגם מבחינה ציבורית". לדברי הגורם, קיימת הבנה שנתניהו חייב נוכחות של אנשי אופוזיציה בקבינט כדי לקבל לגיטימציה למלחמה שעלולה להיות ארוכה וקשה.
מוקדם יותר שר המשפטים יריב לוין פרסם הצהרה, הראשונה מאז שהחלה המלחמה, ובה קרא להקים ממשלת חירום. "אזרחיות ואזרחי ישראל היקרים, הלב של כולנו קרוע ומרוסק נוכח הטרגדיה העצומה שאנו עוברים. אלו ימים קשים, שבהם נדרשת לכידות, נדרש חוסן ונדרש להמעיט בהצהרות. בימים אלה נדרש דבר נוסף - הקמת ממשלת חירום לאומית באופן מיידי, ואני עושה בימים האחרונים מאמץ גדול כדי שכך יקרה", כתב לוין.
"אלו ימים של מלחמה ובזכות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, ובזכות עמידה איתנה של העורף - ננצח בה", הוסיף לוין. "אני מחבק ומחזק את משפחות הנופלים והנרצחים. מאחל החלמה מהירה לפצועים, ומייחל לשובם המהיר של החטופים הנמצאים בעזה. אני שולח חיזוק לחיילי צה"ל ולכוחות הביטחון. כולנו איתכם".
גם דרעי פרסם הודעה לפני הישיבה: "בדרכי כעת לקריית הממשלה בתל אביב, לפגישת ראשי הקואליציה אצל ראש הממשלה נתניהו. אני קורא לכל המעורבים והנוגעים בדבר - הקימו ממשלת חירום לאומית מיידית. אין לנו זמן לעיכובים נוספים, מדינת ישראל זקוקה כאן ועכשיו לקבינט חירום".
3 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
"נדרשת לכידות". לוין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
רוב שרי הממשלה הבהירו בימים האחרונים שהם תומכים בהקמת ממשלת אחדות. מלבד לוין, שעסק בנושא מאחורי הקלעים והיום גם שיגר קריאה פומבית ראשונה, הצטרפו לקריאה גם יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין, שר הכלכלה ניר ברקת, שר האנרגיה ישראל כץ ושרים נוספים.
בקרב הימין וגם בשטח בליכוד גבר הלחץ על נתניהו והקריאה אליו לקדם את ממשלת האחדות ללא דיחוי. בליכוד אמרו שנתניהו מבין שאין ברירה אחרת אלא ללכת למהלך שכזה נוכח המצב. גם הציונות הדתית הביעה תמיכה בממשלת חירום, אם כי שם ישנה דריכות וחשדנות ורצון לוודא שהדבר לא יבוא על חשבונן.
גנץ, נזכיר, התנה את הצטרפותו בהקמת קבינט מצומצם לניהול המלחמה. לפיד דורש את הוצאת בן גביר וסמוטריץ' מהקבינט, ואילו ליברמן הודיע שיצטרף אם מטרות המבצע יוגדרו כמיטוט חמאס. עם ליברמן ולפיד, נציין, אין בשלב זה שיחות מטעם הליכוד.
נתניהו התייחס אתמול בדבריו לצורך בהקמת ממשלת חירום: "הפילוג בתוכנו נגמר. כולנו מאוחדים וכשאנחנו מאוחדים אנחנו מנצחים. העם מאוחד ועכשיו ההנהגה צריכה להתאחד. אני קורא למנהיגי האופוזיציה להקים מיד ממשלת חירום לאומית כפי שהוקמה עם מנחם בגין במלחמת ששת הימים". כוונתו בכך היא הצטרפות ללא תנאים מוקדמים לממשלה.
פורסם לראשונה: 07:38, 10.10.23