בקזחסטן נמשכים בצהריים (שבת) המאמצים של משפחתו של לֶבָן קוג'יאשוילי בן ה-21 שנהרג אמש מירי במהומות האלימות בעיר אלמטי להביא את גופתו לישראל. לאור ההפגנות האלימות במדינה, הופסקו רוב טיסות הנוסעים אליה - ובמשפחה מנסים להשיג אישור להביא את גופתו לקבורה בארץ בטיסת מטען.
5 צפייה בגלריה
לבן עם אשתו
לבן עם אשתו
לבן ואשתו. עבר ב-2018 כדי ללמוד רפואת שיניים
(באדיבות המשפחה )
לבן, שאמור היה לחגוג את יום הולדתו ה-22 בעוד שבועיים, עבר עם הוריו לקזחסטן ב-2018, שם החל ללמוד רפואת שיניים. הוא התחתן עם אישה קזחית ונולד לו ילד שכיום בן שמונה חודשים. במשפחתו של קוג'יאשוילי אומרים שהוא לא לקח חלק בהפגנות בקזחסטן בשום צורה, וסיפרו כי לא ברור מי ירה בו. הוריו נלקחו לאזור ריכוז גופות, שם זיהו את גופתו בין מה שהוגדר "מחזה מחריד של מאות גופות".
אלי נכט, סגן ראש העיר אשדוד, שם מתגוררת רוב משפחתו של לבן, סיפר כי הוא מנסה לסייע למשפחה בהבאת הגופה לארץ יחד עם משרד החוץ. לבן נהרג אמש בזמן שנסע ברכבו יחד עם שני בני אדם בעיר אלמטי, העיר הגדולה בקזחסטן. קרוב משפחתו אמר שהוא נסע ברכב כשעתיים לפני תחילת העוצר שהוטל באלמטי ב-23:00 ונורה ליד הבית. לפי שעה לא ברור מי ירה בו - בין אם המוחים נגד השלטון או כוחות הביטחון. "ממש סמוך לבית נורה לעבר רכבו צרור יריות", אמר רוסטיסלב אדלשטיין, קרוב משפחתו של לבן. מהירי נפצעו שני הנוסעים האחרים באורח קל.
5 צפייה בגלריה
מפגינים ב מהומות הפגנות מחאה ב קזחסטן בעיר אלמטי
מפגינים ב מהומות הפגנות מחאה ב קזחסטן בעיר אלמטי
מפגינים באלמטי. הנשיא מכנה אותם "טרוריסטים"
(צילום: AFP)
"הוא היה בחור לבבי מאוד, תמיד היה נחמד לכולם ואהב לעזור לאנשים", סיפר גבריאל בן משה, קרוב משפחה אחר של לבן. "אנחנו לא סגורים על כל הפרטים כי אין תקשורת". ממשלת קזחסטן סגרה את הגישה לאינטרנט במדינה ביום רביעי האחרון במטרה לשבש את התקשורת של המפגינים ולמנוע את ההתאגדויות.
אתמול אמר נשיא קזחסטן קסים-ג'ומרט טוקאייב כי "הסדר החוקתי הושב ברובו בכל המדינה". לפי הנתונים הרשמיים בקזחסטן, 26 מפגינים, "פושעים חמושים", כלשון הודעת משרד הפנים הקזחי, נהרגו במחאות. מהצד השני נהרגו 18 שוטרים. כ-4,400 בני אדם נעצרו.
טוקאייב ציין בנאום בטלוויזיה הממלכתית שהוא הורה לירות במפגינים "ללא אזהרה כדי להרוג". בהודעה שפרסמה אתמול המשטרה באלמטי, העיר הגדולה בקזחסטן, נטען כי "כוחות קיצוניים" ניסו להסתער על כמה מבנים ממשלתיים בעיר – כולל מטה המשטרה ותחנות מקומיות שלה. נטען כי זהות המפגינים שנהרגו ידועה לשלטונות. אלמטי היא הבירה הכלכלית של קזחסטן השוכנת בדרום-מזרחה, ועד התפרקות ברית המועצות שימשה גם כבירתה הממשלתית.
בימים האחרונים הגיעו לקזחסטן יחידות צבא רוסיות, וברוסיה דווח כי הן "מוטסות לקזחסטן מסביב לשעון" כדי להגן על נמל התעופה בעיר אלמטי ועל העיר עצמה יחד עם הכוחות המקומיים. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחח בימים האחרונים כמה פעמים עם הנשיא טוקאייב, ובהודעת הקרמלין אתמול נאמר כי פוטין שוחח גם עם מנהיגי מדינות שחברות בברית הצבאית "ארגון האמנה לביטחון משותף" (CSTO) - ארמניה, בלארוס, טג'יקיסטן וקירגיזסטן. טוקאייב קרא למדינות לסייע לקזחסטן להתמודד עם "איום טרור".
5 צפייה בגלריה
נשיא קזחסטן קסים ג'ומרט טוקייב עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא קזחסטן קסים ג'ומרט טוקייב עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
טוקייב ופוטין. שוחחו כמה פעמים בימים האחרונים
(צילום: AP)

גם היום שוחח פוטין עם טוקאייב. לפי הקרמלין, האחרון אמר לנשיא שהמצב בקזחסטן מתייצב - והודה לו על שליחת החיילים לארצו. הקרמלין מסר כי פוטין הביע תמיכה בהצעתו של טוקאייב לקיים שיחה וירטואלית של ארגון האמנה לביטחון משותף כדי לדון בצעדים להחזרת הסדר לקזחסטן. בלשכתו של טוקאייב אמרו כי קזחסטן עדיין נמצאת תחת מתקפת "טרוריסטים".
ההפגנות בקזחסטן פרצו ביום ראשון האחרון. המחאות חסרות התקדים, שהתרחשו בניגוד לחוק הקזחי, פרצו על-רקע עלייה חדה במחירי הדלק, אך הפכו במהרה למחאות בעלות סממנים פוליטיים שמכוונות בעיקרן נגד הנשיא לשעבר נורסולטן נזרבייב בן ה-81, שממשיך להחזיק בהשפעה אדירה על השלטון בבירה נורסולטן. הבירה בעבר כונתה אסטנה, אך לאחר שפרש נקראה על שמו.
הבוקר הודיעו כוחות הביטחון במדינה כי עצרו את מי שעמד עד לפני ימים בודדים בראש סוכנות המודיעין הקזחית, קארים מסימוב, שפוטר מתפקידו עם פרוץ ההפגנות האלימות במדינה. בהודעה שפרסמה הוועדה לביטחון לאומי של קזחסטן, שבראשה עמד מסימוב, נמסר כי הוא נעצר ביום חמישי האחרון בגין בגידה בביטחון המדינה. מסימוב מוכר בקזחסטן בתור בעל ברית קרוב מאוד של נזרבייב. הוא היה ראש ממשלת קזחסטן בשתי קדנציות תחת נזרבייב, ושימש גם ראש מנהל הנשיאות תחתיו.