אגד מסיטה קווים מאזור העימותים בשער שכם של העיר העתיקה בירושלים, והנוסעים נאלצו ללכת דקות ארוכות בדרכם לכותל, כך פרסם לראשונה הערב (יום ב') לירן תמרי ב-mynet ירושלים. אגד טענה שהדבר נעשה לפי הנחיות המשטרה, אך במשטרה טענו מנגד - לא הוצאנו הנחיה כזו.
עם זאת, היום כבר אמרו באגד כי בעקבות פניית ynet המשטרה "מצאה נכון להקצות כוח משימה שיאפשר את המעקף הנדרש לכותל". מנגד אמרו במשטרה כי ההסטה שקיימת עתה היא פתרון נקודתי בעת הפרות סדר.
לטענת אגד, הסיכום עם המשטרה ומשרד התחבורה הוא שאוטובוסים יוסטו היכן שישנם אירועים אלימים וכאשר יש חשש לפגיעה בנוסעים ובנהגים. אך ככל הנראה, החברה פעלה על דעת עצמה כשהחליטה להסיט לסירוגין את הקווים 1 ו-3 בשבועיים האחרונים. כתוצאה מכך, האוטובוסים נוסעים לממילא במקום דרך שער שכם ורחוב סולטן סולימאן, והנוסעים שיעדם הכותל המערבי - לרבות אנשים מבוגרים ואנשים עם מוגבלות - צריכים לצעוד כ-12 דקות ליעדם.
2 צפייה בגלריה
נהג אגד תעבורה באזור ירושלים הותקף- נוסעים שברו בקבוק על ראשו ונפצו את שמשות האוטובוס
נהג אגד תעבורה באזור ירושלים הותקף- נוסעים שברו בקבוק על ראשו ונפצו את שמשות האוטובוס
אוטובוס אגד שהותקף, בחודש שעבר
(צילום: כוח לעובדים)
באגד טענו תחילה כי המשטרה הורתה על הסטת הקווים, אך במשטרה הכחישו זאת ובאגד לא אמרו מי הגורם במשטרה שהנחה אותם לעשות כן.
המשטרה טענה כי "טענת החברה חסרת כל אחיזה במציאות, שכן המשטרה לא נתנה כל הוראה כאמור. צר לנו על כך שהחברה מנסה להעביר את האחריות להחלטותיה ומעשיה, שנעשו שלא על דעתנו ובוודאי שלא בהוראת גורם משטרתי מוסמך כלשהו. נמשיך לפעול בנחישות לשמירה על הסדר הציבורי באזור למען שלומם וביטחונם של משתמשי הדרך באשר הם".
דובר אגד רון רטנר הגיב לטענות המשטרה ואמר: "האוטובוסים של אגד מצויים בשבועות האחרונים תחת מתקפה יומיומית של גורמי טרור קיצוניים מקרב ערביי ירושלים. מדי ערב, עם רדת החשיכה, האוטובוסים של אגד סופגים מטר של אבנים במתקפה חסרת רסן של אלימות, המסכנת תדיר את אלפי משתמשי התחבורה הציבורית העושים את דרכם לכותל באזור שער שכם, תוך סיכון ממשי לחיי הנוסעים והנהגים גם יחד".
2 צפייה בגלריה
שוטר מכה צעיר בשער שכם
שוטר מכה צעיר בשער שכם
שוטר מכה צעיר בשער שכם
(, בשבוע שעבר)
לדבריו, "מערך התפעול של אגד מצוי בקשר תמידי עם משרד התחבורה ומשטרת ירושלים ואין הוא פועל בחלל ריק. לא נאפשר לסכן לשווא את נוסעי ונהגי האוטובוסים בתחומי העיר ירושלים ומצופה ממשטרת ירושלים שתמלא את תפקידיה במקצועיות ובקפידה, תוך מתן מענה ופתרונות למציאות ביטחונית קשה זו".
הדובר גם האשים את המשטרה: "משרד התחבורה המליץ למשטרת ישראל לפתוח ציר עוקף שער שכם, שבו נדרשת המשטרה להציב שוטרים ולפתוח לאוטובוסים ציר נסיעה מאובטח. משטרת ירושלים לא מצאה לנכון להקצות כוח משימה שיאפשר את המעקף הנדרש לכותל עד אשר ynet נכנס לעובי הקורה ופנה לדוברות משטרת ירושלים בעניין חשוב זה".
כאמור, בנוגע לכך אמרו במשטרה שמדובר בפתרון נקודתי בלבד עקב ההתפרעות היום, ובהמשך על האוטובוסים לנסוע במסלול הרגיל. רטנר הוסיף: "אנו קוראים למשטרת ירושלים לשנס מותניים ולהיחלץ להבטחת הביטחון של תושבי העיר, ולא להמתין כמשקיפים מנגד עד אשר עלול להתרחש אסון".
בכל מקרה, מי שמשלם את המחיר בעימות בין אגד והמשטרה הם נוסעי התחבורה הציבורית והנהגים. האוטובוסים סופגים מטחים של אבנים בידי מתפרעים ונהגים חוששים לבצע את הנסיעות, ואילו הסטות הקווים פוגעות בנוסעים. אלו נאלצים - מבלי שנמסר להם מידע מראש - לצעוד דקות ארוכות בדרך ליעדם.
גורם במשטרה ציין בהמשך לטענות, כי חברת אגד אחראית על הסעת אנשים לכותל, ולא "על סיפורי מעשיות. מן הראוי שיעמדו מאחורי ההחלטות שהם מקבלים שלא על דעת המשטרה. מבחינתנו אין מציאות שבה אוטובוסים לא מגיעים כדרך קבע לכותל המערבי, ואם חברת אגד החליטה לא לעשות את זה מיוזמתה בתקופה האחרונה, הרי שהדבר מנוגד לחלוטין לעמדתנו ושלא על דעתנו. הניסיון לגלגל אחריות הוא זלזול בציבור ואנו קוראים לחברה לממש את תפקידה".
"מבחינת המשטרה, ב-99% מהמקרים, האוטובוסים רשאים לנסוע בציר נסיעתם המקורי ללא כל הפרעה. רק במקרים נקודתיים וחריגים שבהם יש הפרת סדר חריגה בתווי הנסיעה שעלולה לסכן נוסעים - מתבצעת הסטה לדרך חלופית, שגם ממנה ניתן להגיע לכותל", הדגיש הגורם.ה "כשהשוטרים פועלים באזור לילות כימים למען שלום הציבור ובטחונו ובכלל זה משתמשי הדרך, מוטב יהיה אם החברה ונציגיה יעסקו במימוש ייעודה".
גם היום אירעו התפרעויות באזור שער שכם, שכללו זריקת בקבוק וידויי אבנים לעבר כוחות המשטרה שפעלו במקום. במהלך הפרת הסדר, פעלו השוטרים לפיזור המתפרעים תוך שימוש באמצעים לפיזור הפרות סדר. שלושה חשודים נעצרו לחקירה.