מהומה בוועדה לביקורת המדינה: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פוצץ בצהריים (שלישי) דיון בוועדת הביקורת של הכנסת בנושא רגולציה ומתן רישיונות לנשיאת נשק אישי. התקרית התרחשה לאחר שדוד בבלי, יועצו לענייני חקיקה, הפריע ליו"ר הוועדה מיקי לוי, אמר לו "מה הפאניקה?" והוצא מהדיון.

לאחר שיצא היועץ מהישיבה, הורה בן גביר לכל אנשיו במשרד ובמשטרה לצאת מהדיון ולא לשתף פעולה. בשל כך, הודיע ראש האגף לכלי ירייה במשרד לביטחון לאומי ישראל אבישר, תוך כדי סקירה שנשא בדיון, כי בן גביר דרש ממנו לסיים את הופעתו בישיבה - לפני שהסתיימה. לוי השיב לו: "תקשיב טוב, אתה יושב בדיון הזה. אתה כרגע נמצא בוועדה לביקורת המדינה. הנחיות כאלה לא יגרמו להפסקת הדיון. אתה תמשיך בדבריך, אם לא אני מוציא לך צו הבאה (שמחייב נציג ממשלתי להגיע לדיון בכנסת, ס"ח)". אבישר, בכל זאת, עזב.
הכותרת
המסרים השקטים של מוחמד בן סלמאן
21:52
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בשדרות
איתמר בן גביר בשדרות
הורה לאנשי משרדו לצאת. בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
ישראל אבישר
ישראל אבישר
לוי בדיון: "בושה וזלזול בפרלמנט הישראלי"
(צילום: ערוץ כנסת)
הדיון עסק בפיקוח ובקרה על הליכי הנפקת הרישיונות לנשיאת נשק בעקבות המלחמה, ובמהלכו אמורה הייתה להיות מוצגת העלייה בביקוש לכלי נשק מאז 7 באוקטובר. בהמשך, לאחר שאבישר יצא מהדיון - ובעקבותיו גם נציגי המשטרה שזומנו לדיון - אמר לוי כי לצערו הרב "הדיון ללא הנציגים הרלוונטים הוא עקר", ולכן נסגרה הישיבה. לדבריו, "זו בושה וזלזול בפרלמנט הישראלי. שר שאינו מסוגל לעמוד מול ביקורת בכנסת ומונע את הופעת נציגיו יעשה זאת מכוח החוק בצו הבאה שנוציא עבורם. אנחנו נקיים את הדיון הזה פעם נוספת".
נציגת ארגוני הנשים השיבה ללוי בכעס: "סליחה אדוני יושב הראש, לנשים שמאוימות תחת אלימות אין זמן לחכות - מדובר בחיים שלהן. אקדחים נמצאים על השולחן ונשים הולכות להיפגע". לוי הסביר כי אין היגיון לקיים את הדיון ללא האחראי על רישוי כלי הנשק.
4 צפייה בגלריה
מיקי לוי יו"ר הוועדה לביקורת המדינה
מיקי לוי יו"ר הוועדה לביקורת המדינה
"בן גביר דרש שאצא מהדיון". ראש האגף לכלי ירייה במשרד לביטחון לאומי
(צילום: ערוץ כנסת)
לפני שהדיון הסתיים אמר אבישר כי מפרוץ המלחמה הוגשו 225 אלף בקשות לנשיאת נשק - יותר מכל 20 השנים האחרונות. ארגוני נשים ששלחו נציגות לדיון רצו לדבר על הסכנה הטמונה מאישורים מהירים לנשיאת נשק, וכן על החשש מפני אלימות כלפי נשים. הנציגות לא הספיקו לדבר, וכך גם אורחים נוספים שהוזמנו לדיון.
בונות אלטרנטיבה מסרו: "כך נראה שר שהצגות לתקשורת חשובות לו יותר מחיי אדם. שר שמעוניין לחלק נשקים למצביעיו, ללא הבחנה, תוך שהוא מסכן בבירור את חייהן של נשים רבות שנמצאות במערכות יחסים אלימות. גם בזמן מלחמה - הביטחון של נשים מופקר".
4 צפייה בגלריה
דוד בבלי  מוצא מהוועדה לביקורת המדינה
דוד בבלי  מוצא מהוועדה לביקורת המדינה
יועצו של בן גביר יוצא מהישיבה
נציגי ארגונים נוספים טענו כי השר בן גביר שלח את היועץ שלו כדי לפוצץ את הדיון במטרה להימנע מהשמעת הביקורת על מדיניותו, שמאפשרת חלוקה קלה יותר של רישיונות נשק. עו"ד מירית שרעבי מהמרכז לביטחון לאומי במכון הישראלי לדמוקרטיה נכחה בדיון ואמרה אחרי שהסתיים במפתיע כי "הוועדה לביקורת המדינה, שיש לה סמכויות על פי חוק לבחון את התנהלות המדינה, ופעילותה חשובה במיוחד בימים אלו, הפכה היום לקרקס בחסות המשרד לביטחון לאומי. לא נערך כל דיון ענייני בהשלכות הדרמטיות הנובעות מההרחבה המסיבית של הזכאות לנשיאת נשק. בכך נפגעו כולם: הפיקוח הפרלמנטרי וזכותו של הציבור, נפגעו הנשים והאנשים שמושפעים מכך הכי הרבה ומכל קצוות האוכלוסייה".
גם ארגון משפחות נרצחים ונרצחות נדהם מהנחיית השר בן גביר. יו"ר הארגון, לרה צינמן, התריעה כי "בתום המלחמה החיים יחזרו למסלולם, אולם הנשק שיגיע עקב ההקלות בנוסח הנוכחי של התקנות יסכן חיי אזרחים. במצב שבו אפילו לא נדרש ביקור אישי אצל רופא המשפחה על מנת לקבל חתימתו על הצהרת הבריאות, קיים סיכון רב. אנו דורשים שיתקיים דיון בהקדם ושאישור לנשיאת נשק יהיה חייב באבחון מסוכנות ואבחון הפרעה נפשית על ידי גורמי מקצוע".