הכאוס במערכת החינוך: תוקפו של מתווה "הכיתה הירוקה" פג הלילה (בין ראשון לשני) - מה שאומר כי מעתה ועד שיוחלט אחרת, כיתה שיימצא בה חולה קורונה מאומת תעבור ללמידה בזום.
הורים ברחבי הארץ מתמודדים משעות הבוקר עם חוסר ודאות באשר לשליחת ילדיהם למוסדות החינוך עקב פקיעת הצו, שהתרחש ברקע מחלוקת משרד החינוך והשרה העומדת בראשו יפעת שאשא ביטון לבין גורמי המקצוע במשרד הבריאות. לפי עמדת המשרד, במציאות שבה ההדבקה באומיקרון רחבה כל כך, אין עוד טעם ביישום המודל.
משמעות סיום המתווה היא שאלפי תלמידים, שהיו יכולים לקבול פטור מבידוד באמצעות בדיקות אנטיגן ו-PCR לאחר שנחשפו לתלמיד או תלמידה מאומתים, יחויבו כעת בבידוד - ויעברו ללמוד מרחוק.
4 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון בריאיון באולפן
יפעת שאשא ביטון בריאיון באולפן
שאשא ביטון: "הביטול פוגע גם בילדים וגם בהורים"
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים במשרד הבריאות
מסיבת עיתונאים במשרד הבריאות
ד"ר שרון אלרעי פרייס ופרופ' אש
(צילום: עמית שאבי)
השרה שאשא ביטון מתחה ביקורת חריפה על משרד הבריאות. "ביטול הכיתה הירוקה נעוץ בהתנגדות נחרצת של גורמים מקצועיים במשרד הבריאות", אמרה ל-ynet. בימים האחרונים ביקשה שרת החינוך לקיים את מודל הכיתה הירוקה לפחות ביישובים צהובים וירוקים שבהם התחלואה נמוכה, אבל בקשתה נדחתה לפי שעה.
"ביטול המתווה פוגע בילדים שנשלחים הביתה ובכיתות הנמוכות, וישנן גם השלכות להורים שנדרשים להישאר בבית ועל המשק", הוסיפה שרת החינוך. "אין שום דבר שמצדיק את הביטול של המתווה". על פי נתוני משרד הבריאות מאתמול, מעל ל-12 אלף תלמידים מאומתים כרגע עם הנגיף וכ-62 אלף תלמידים בבידוד.
בתיכון הרב-תחומי "עמל" במעלה אדומים חוו התפרצות של הקורונה עוד בשבוע שעבר, אז התגלו כ-50 מאומתים לנגיף. "איך שהתחיל הגל הראשון, הוא הגיע למעלה אדומים - והגיע חזק", סיפר ל-ynet מנהל התיכון שמעון אש. "היום כבר ניתן להגיד שזה היה גל, אבל בשלב הראשוני, בכל פעם היו בידודים של עוד ועוד תלמידים, בדיקות וכיתות שנכנסות לשגרה של זום. מהר מאוד התייצבנו על שגרת חירום".
4 צפייה בגלריה
תלמידים עוטים מסיכות במהלך יום לימודים
תלמידים עוטים מסיכות במהלך יום לימודים
"מהר מאוד התייצבנו על שגרת חירום". בית ספר בימי קורונה, ארכיון
(צילום: יריב כץ)
ובכל זאת, הבלבול והבלגן של ההנחיות הגיעו גם למי שמצליח להתנהל בשיאו של הגל החמישי. לדבריו של אש, העובדה שהנחיות חדשות יוצאות "חדשות לבקרים", כלשונו, "לא מסייעת לייצר שגרת למידה. אני חושב שלפי ההודעות האחרונות היו מבינים שהמצב מצריך איזושהי התגייסות וכניסה לתוך בתי הספר.
"אם בתיכון שלי או בעיר אדומה צריכים לשלוח את התלמידים לבדיקות אחת ליומיים כי הם נחשפים למאומתים, ואין לכך פתרון בתוך בתי הספר - זה פער עצום. כלומר, אם היה נאמן (קורונה) ובדיקות אנטיגן - כאלה שאפילו המוסד החינוכי עצמו יכול לייצר לצוות, זה היה מייצר יציבות. היום אנחנו עובדים מול מוסדות הבריאות הקיימים, ואם צריכים לשלוח בכל יום 1,200 תלמידים לבדיקות בכל מיני מקומות - זה לא מסייע לייצר שגרת למידה".
"אני חושב שכן הבינו שאנחנו באירוע מורכב", הוסיף אש, שציין כי המערכת העניקה עד כה "מענים פרטיים ותוספת של פסיכולוגים. אולם, אף אחד לא בא ואמר 'נכנסנו למצב חירום במערכת החינוך וצריך לתת לזה מענה כולל'. בעיניי, זה לא קרה ברמה האסטרטגית. יש פתרונות טקטיים - הרי כל הזמן נותנים כאלה, ועדיין אף אחד לא בר ואמר 'בואו נבין איך - אסטרטגית - הולכים לתקופה של כשבועיים בתוך מערכת החינוך, איך מתמודדים איתה".
4 צפייה בגלריה
 תור בדיקת קורונה רמת גן
 תור בדיקת קורונה רמת גן
"לשלוח 1,200 תלמידים לבדיקות - לא מייצר שגרה". תור לבדיקת קורונה
(צילום: רן רימון)
בבית הספר היסודי "הרצל" בחיפה, המצב נראה הבוקר דווקא חיובי. "ממש רגוע פה, נכון להיום", אמרה מנהלת בית הספר תמר רבינר. "התלמידים מגיעים, אנחנו במטרה שהם יגיעו כמה שיותר ימים, בשגרה, ברצף. אנחנו מאמינים שזו הדרך הנכונה והטובה ביותר". בבית הספר - שם 30% מהתלמידים מחוסנים, אין אף כיתה, נכון לרגע זה, שלומדת בזום. "אנחנו מאוד משתדלים וגם הילדים וההורים. אנחנו מקפידים מאוד על שגרת לימודים בטוחה, עם מסכות ואוורור בכיתות".
עד אתמול, רגע לפני שפג המתווה, שלוש כיתות מבית הספר היו ירוקות. "הילדים הפסידו בסך הכול יום לימודים אחד בתקופה הזאת של הימים המאתגרים הללו", הוסיפה המנהלת, והדגישה: "אני מקווה שיחזירו את מתווה הכיתה הירוקה כי הוא תמך בשגרת לימודים - והדבר הכי נכון לילדים הוא להיות בתוך שגרת הלמידה בבתי הספר. אני כמנהלת רוצה לאפשר להם להיות כמה שיותר בתוך השגרה הזו. הילדים זקוקים לחוסן, לגיבוי החברתי של הסביבה שלהם - ולא טוב שהם ישבו בבית".
פורסם לראשונה: 11:52, 03.01.22