מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש אמר היום (חמישי) כי הוא מעריך שהאוכלוסייה בישראל נמצאת במחוסנות גבוהה נגד קורונה, בין אם מחלימים או מחוסנים, וכי העלייה בתחלואה לא הייתה גבוהה במיוחד. בריאיון לאולפן ynet אמר פרופ' אש כי לא צפויות מגבלות נוספות בקרוב, וכי ייתכן שהשבועיים הקרובים מראים כי ישראל עוברת לחיות לצד המגפה, ולא בצלה.
3 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש בתדרוך לעיתונאים
פרופ' נחמן אש בתדרוך לעיתונאים
פרופ' נחמן אש
(צילום: לע"מ)
"לא נחזיר את הבדיקות לבתי ספר, כך שמהבחינה הזו המצב יישאר כמו שהוא", אמר אש. "לגבי המסכות, אנחנו עדיין עם המסכות בחללים סגורים, אולי נשקול בעתיד את ההורדה שלהן, אבל כרגע אנחנו עומדים על 10,000 נדבקים". על החג המתקרב ציין מנכ"ל משרד הבריאות כי הוא לא יכלול מגבלות בכלל.
יש חשיבה לוותר לגמרי גם על בידוד ועל בדיקות מוסדיות, כלומר לייתר אותן? "אנחנו עדיין לא שם, אבל מתקדמים לכיוון הזה. המספרים עדיין גבוהים, הדבר החשוב ביותר הוא שהתחלואה לא תהיה קשה. זה אפשרי ואנחנו שואפים לזה: חלית, אז תישאר בבית בלי כל האופרציה".
3 צפייה בגלריה
אין תור בהבימה
אין תור בהבימה
תור לבדיקת קורונה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
אש התייחס לנושא המשמרות הארוכות של המתמחים, ולמתווה החדש שאמור להיכנס מחר לתוקף. "יש חשיבות גדולה בקיצור משך תורנות, אנחנו מאוד רוצים שזה יקרה. המתווה שיצרנו הוא מתווה מעשי, שאפשר להוציא אותו לפועל. מהיום למחר זה לא קיים ללא משאבים, ולכן אנחנו צריכים לקיים את המשאבים הללו ואני מקווה שהדברים ייסגרו. יש הרבה עיסוק סביב הנושא הזה".
הבטחתם משהו שאתם לא יכולים לעמוד בו. "אנחנו עדיין חושבים שניתן להוציא את זה לפועל. יש לנו שותפים - משרד האוצר, ההסתדרות הרפואית. אי אפשר לעשות את זה בלעדיהם. אני מקווה שנוכל להתחבר ביחד ולצאת לדרך. אין שום בעיה לאייש את המתמחים שצריך לאייש. זה כמובן ייקח זמן. אנחנו מדברים על 170 תקנים, זה משהו אפשרי שצריך לעשות אותו. זה נכון שצריך פה אינטגרציה ממשלתית כדי להוציא את זה לפועל ושידחפו את זה קדימה. האוצר רואה את זה אחרת וצריך שיבוא מישהו שיעשה סדר".
לדבריו, "בחנו את המתווה לאחר עבודה יסודית. אין דרך אחרת. היו הצעות אחרות שהן לא באמת מעשיות והן לא מקצרות את משמרות המתמחים. המתווה הזה לא קל ופשוט לשימוש, אבל קבענו את המתווה הזה ואנחנו סגורים בסופו של דבר על המשאבים הנדרשים, האוצר צריך לתקצב את זה וזה מה שאנחנו מבקשים".
מנכ"ל משרד הבריאות התייחס לנושא הבדיקות סביב הנסיעות לחו"ל. "הבדיקה לפני הטיסה כבר בוטלה לישראלים והבדיקה בנחיתה נשארה, ולדעתנו חשוב שתישאר", אמר אש.
3 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים מול ביתו של שר הבריאות הורוביץ
הפגנת המתמחים מול ביתו של שר הבריאות הורוביץ
הפגנת המתמחים מול ביתו של שר הבריאות הורוביץ
(צילום: מוטי קמחי)
אנחנו כחודש אחרי המקרה הראשון של פוליו שהתגלה בישראל, עד עכשיו אובחנו בסך הכל 6 ילדים עם הנגיף. אפשר להגיד שההתפרצות נעצרה? לא לא, אי אפשר עוד להגיד את זה, אנחנו עדיין מזהים את הנגיף בביובים ומאחר שקשה לאתר את זה אצל הילדים או המבוגרים, אז אנחנו לא יכולים להסתמך על זה שלא היו מקרים נוספים. החשש הוא שיש מקרים נוספים ואנחנו לא מזהים אותם. לכן השלמנו את החיסון הראשון והוא הצליח מאוד, מרבית הילדים הגיעו להתחסן. עכשיו אנחנו נכנסים לשלב השני של חיסון חי מוחלש שניתן דרך טיפות לפה. אנחנו מתחילים בירושלים מיום ראשון ונמשיך אחרי זה למבצע ארצי".