2 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
שר החינוך קיש
(צילום: אבי מועלם)
מנהלי מחוזות משרד החינוך הונחו לא לאשר לגורמים פוליטיים להיכנס לבתי הספר ללא אישור לשכת שר החינוך יואב קיש.
בהודעה שנשלחה השבוע למנהלי המחוזות תחת הכותרת "הבהרה בנוגע לממשק מול גורמים פוליטיים" על-ידי ראש מטה לשכת שר החינוך, עו"ד אסף קזולה, צוין: "אבקש להבהיר כי בכל פנייה אליכם או אל כפופים אליכם, של גורם פוליטי מהכנסת או מהממשלה מכול קצות הקשת הפוליטית, יש לעדכן את לשכת השר".
עוד ציון בהודעה למנהלי המחוזות כי "יתרה מכך, אין אישור לאף גורם פוליטי להיכנס לשטחי מוסדות השייכים למשרד החינוך במישרין או בעקיפין ללא אישור לשכת השר".
מנהלי בתי ספר שקיבלו את ההודעה הביאו פליאה לנוכח הדרישה, ואמרו בתגובה כי עד כה לא נדרשו לדווח ללשכת שר החינוך על כניסת גורם פוליטי למוסדות החינוך. בנוסף, אותם מנהלים ציינו כי ההנחיות היו להקפיד על כניסת גורמים פוליטיים שמייצגים עמדות שונות ולא צד אחד בלבד.
2 צפייה בגלריה
פאנל הבחירות בתיכון
פאנל הבחירות בתיכון
פאנל פוליטי בתיכון בדרום (ארכיון)
(צילום: מיקה לוי)
ח"כ יפעת שאשא ביטון (המחנה הממלכתי), שרת החינוך הקודמת, אמרה: "החלטתו של השר קיש לפיה הוא היחיד שיאשר כניסת פוליטיקאים לבתי ספר, ויחליט מי כן ומי לא, היא שערורייתית ומקרבת אותנו בצעדי ענק לדיקטטורה גם במערכת החינוך.
"קיש פוגע בעצמאות אנשי המקצוע, בסמכותם ובמעמדם. בעצם ההחלטה מכניס פוליטיזציה מפלגתית למערכת שאמונה על חינוך הילדים. ההפיכה המשטרית נותנת אותותיה גם במערכת החינוך ומעכשיו כל החלטה בנושא תיצבע בצבעים פוליטיים".
אודליה שינדורף, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אמרה בתגובה למהלך: "הורי ישראל היו מאוד רוצים שהפוליטיקה לא תחדור אל בתי הספר, אולם המציאות בישראל אינה מנותקת מבית הספר. בהודעת המשרד יש אי אמון במנהלים, איבוד עשתונות ורצון לשלוט בכל תנועה בעשייה החינוכית.
"אנחנו סומכים על מנהלי בתי הספר ואגפי החינוך כי יש ביכולתם לקיים ולנהל שיח פוליטי מורכב, מאוזן ומתווך לתלמידי ישראל כחלק מלימודי האזרחות ומעורבות. להודעה המבקשת לעדכן את לשכת השר אין מקום במשטר דמוקרטי. בהמשך בשנה יש בחירות לרשויות המקומיות, נשמח לראות איך ראשי הערים נמנעים מלהשתמש במעמדם כדי לא לעשות פוליטיקה וניצול הזדמנות בתוך בתי הספר".

"חידוש מסוכן, שערורייה"

מנשה לוי, מנהל ותיק עד השנה החולפת, אמר: "בכל שנותיי כמנהל בית ספר, במשך 25 שנה, מעולם לא היינו צריכים לעדכן את שר החינוך ו/או לקבל את אישורו להזמנת פוליטיקאים לבית הספר. זהו חידוש מסוכן, שר החינוך התבלבל. המכתב שיצא בהנחייתו למנהלות ומנהלי בתי ספר הוא לא פחות משערורייה.
"שר החינוך חושב שאנו בשנות השישים של המאה הקודמת, שנים בהן הדרג הפוליטי הכתיב למנהלי מוסדות חינוך את הקו הפוליטי 'הנכון'. שר החינוך מבלבל גם בין מוסדות חינוך יסודיים בבעלות משרד החינוך לבין מוסדות חינוך על יסודיים שבבעלות הרשויות המקומיות. במצב רגיל היה לשר החינוך מנכ"ל שהיה יכול לכוון ולהדריך אותו, אולם, הבעיה היא שגם למנכ"ל שהשר בחר לו אין מושג מה זה מערכת חינוך".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "תפקיד משרד החינוך הוא בראש ובראשונה לשמור, להגן ולקדם את כלל ילדי ישראל. אף הורה במדינת ישראל לא מוכן ואינו רוצה שפוליטיקאים מימין או משמאל ייכנסו לבית ספר או לגנים של ילדינו ללא אישור מראש.
"הודעת ראש מטה השר נועדה לתזכר בדבר הדין הקיים, על מנת למנוע הפיכת מוסדות החינוך לזירה פוליטית מימין ומשמאל ועל מנת לשמור על התדמית הציבורית הניטרלית של מוסדות החינוך ועובדיהם, כראוי. הדבר היחיד אשר עומד לנגד עינינו הוא טובתם וקידומם של כלל ילדי ישראל".