7 צפייה בגלריה
הצד הפלסטיני של מעבר ארז
הצד הפלסטיני של מעבר ארז
גידול של 311% בכמות התנועות במעבר השנה. הצד הפלסטיני של מעבר ארז
(צילום: EPA)
מתחת לאף של חמאס - המדיניות הישראלית מול רצועת עזה נחשפת: זה כשמונה חודשים שמערכת הביטחון בהובלת השר בני גנץ, נוקטת צעדים אזרחיים חד-צדדיים מקלים מול האוכלוסייה ברצועת עזה. כתוצאה מכך, ישנם סימנים ראשוניים מעודדים של שיפור קל בכלכלה השבורה תחתיה חיים 2.2 מיליון תושבי הרצועה. המדיניות החדשה היא חד-צדדית, ללא קשר להתנהלות חמאס וגם לא בעקבות משא ומתן להפסקת אש בעקבות מבצע או תחת הסדרה כלשהי, כבעבר.
היום (א') הוצגו לכתבים עיקרים מגישה זו, ששונה ממה שהוכר בעשור האחרון בגישת המצור הישראלית מול הרצועה. מדיניות חדשה זו עמדה במבחן משמעותי ראשון לפני כשבוע, כאשר חמאס לא הצטרף לסבב הלחימה בין צה"ל לג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני, וישראל מצידה מיהרה לפתוח מחדש את מעבר ארז לכ-14 אלף הפועלים העזתים שעובדים בישראל מתוך מכסה של כ-20 אלף. בשלב זה, לפי גורם ביטחוני בכיר, מכסה זו לא צפויה לעלות עד שתוכח התקדמות בניסיונות לקדם עסקה להחזרת השבויים והנעדרים הישראלים מידי חמאס.
7 צפייה בגלריה
סיוע הומניטרי לרצועת עזה
סיוע הומניטרי לרצועת עזה
פועלים עזתים בכניסה לישראל
(צילום: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
סיוע הומניטרי לרצועת עזה
סיוע הומניטרי לרצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל )
המדיניות החדשה כוללת הגדלה של כמות הפועלים העזתים שעובדים בישראל בפעימות קצובות אך באופן מיידי בכל פעם, הגדלה של היקף הייצוא והיבוא מהרצועה ולרצועה, כולל של מוצרים שהיו תקועים בעבר כמזון מעובד מתוצרת עזתית, לאוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון והגדלת הכנסת התרופות והציוד הרפואי לרצועה.
המדיניות כוללת גם הגדלה של היקף המים לחקלאים העזתים בכמות של כחמישה מיליון קו"ב, הסדרת רישום המעמד של כ-7,000 עזתים במרשם האוכלוסין הפלסטיני, באופן שיוכר על ידי ישראל על מנת שיוכלו לצאת מהרצועה בעתיד בכפוף לאישור ישראלי, הכנסת דשן לחקלאים העזתים בכפוף לפיקוח הדוק של האו"ם ותחת מעורבות הרשות הפלסטינית ותמיכה בהקמת שלוש שכונות מגורים חדשות ברצועת עזה על ידי המצרים.
7 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה
המדיניות החדשה עמדה במבחן משמעותי ראשון. תקיפת צה"ל בעזה במבצע "עלות השחר"
(צילום: רויטרס)

התוצאות שכבר נראות בנתוני הרבעון האחרון, לפי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, הן ירידה של 5.5% באבטלה ברצועה ל-44.7%, עלייה של כ-14% במועסקים ברצועה, ירידה של כ-11% בכמות המוחלטת של המובטלים ועלייה קלה בשכר הממוצע היומי ברצועת עזה, מ-60 ל-61.7 שקלים. 14 אלף הפועלים העזתים שנכנסים לעבוד בישראלים משתכרים מדי חודש ב-7,000 שקלים לכל הפחות, פי 6 מהשכר החודשי הממוצע בעזה.
מבחינת המעברים, השנה חל גידול של 311% בכמות התנועות במעבר ארז עם 672 אלף פעמים שבהם עבר עזתי במעבר המפוקח ובמעבר כרם שלום חל גידול של 27% בהיקף היצוא לאיו"ש. במערכת הביטחון מציינים בעידוד כי לראשונה בהיסטוריה האלימה מול עזה, במהלך סבב לחימה שהו בישראל כ-7,000 עזתים לאורך שלושת ימי מבצע "עלות השחר" בגלל סגירת מעבר ארז, ושהות זו הסתיימה ללא אירועים חריגים.
7 צפייה בגלריה
סיוע הומניטרי לרצועת עזה
סיוע הומניטרי לרצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
מעבר כרם שלום
מעבר כרם שלום
גידול של 27% בהיקף היצוא לאיו"ש. מעבר כרם שלום
(צילום: רויטרס)
"המצב החדש גורם להלך רוח חיובי ברצועה, עם סימנים להתרחקות של עזתים מחמאס, וכבר 250 אלף עזתים שנרשמו אצל גורמי הרשות הפלסטינית בעזה כדי להתקבל לעבודה בישראל", אמרו גורמי ביטחון ישראלים. "כל אישור ניתן לאחר סיווג ביטחוני קפדני של שב"כ. שנים ניסינו גישה אחרת שהביאה אותנו לאותו מקום. ביהודה ושומרון במקביל נכנסים רק כמה מאות שב"חים לעבוד בישראל בעקבות הפעילות בקו התפר ואנחנו מסדירים מעמד לכ-170 אלף פלסטינים מהגדה כדי שיהפכו משב"חים לחוקיים, כאלה שייכנסו לעבוד בישראל במעברים המפוקחים".
באשר לרצועת עזה, מתכוונים במתאם פעולות הממשלה בשטחים להתחיל בפיילוט שיכלול הכנסה לעבודה בישראל גם של כמה מאות נשים עזתיות כחלק ממכסת 14 אלף ההיתרים. לרצועת עזה מוכנסות בשבועות אלה, במשורה, גם מחרטות לכמה מפעלים חדשים, בהם של קוקה קולה, לאחר בחינה ואישור מהנדסים בגופי הביטחון הישראליים.
בתוך כך, הבהירו היום גורמי ביטחון ישראלים כי חמאס הזהיר את הג'יהאד האיסלאמי שלא ייכנס לעימות עם ישראל בימים שלפני המבצע האחרון, והבהיר לו שלא יתערב אם יפרוץ סבב חדש. בימי המבצע נהרגו ארבעה פעילי חמאס, אך כולם נהרגו מירי רקטות של הג'יהאד.
בימים הקרובים יגבשו בפיקוד הדרום ובמתאם פעולות הממשלה בשטחים הערכת מצב שתוגש לשר הביטחון גנץ באשר למדיניות החדשה, כדי לבחון האם כדאי להמשיכה על רקע המשך בחינת הפסקת האש ומצבו של עציר הג'יהאד ששובת רעב לסירוגין. במערכת הביטחון הבהירו כי סוגיית שחרור העצירים, ובהם בכיר הג'יהאד בשומרון באסם אל-סעדי, לא עלתה על השולחן כתנאי להפסקת האש, אך ישראל צפויה לאשר להם ביקורים של גורמי או"ם. במערכת הביטחון מזהים עוד כי הג'יהאד מנסה למזער נזקים בעקבות המבצע מול הציבור העזתי, בדמות מענקים של מאות דולרים למשפחות עזתיות שנפגעו – גם מאש הארגון.