נשיא המדינה יצחק הרצוג השתתף הערב (חמישי) בעצרת הנעילה של אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בקיבוץ לוחמי הגטאות, וקרא בנאומו "לקדש את הערבות ההדדית" בציבור הישראלי לאור לקחי העבר ואתגרי השעה. הרצוג נאם בפני שורדי שואה, אנשי בית לוחמי הגטאות וחברי הנהלת מוזיאון אושוויץ, ואמר: "אל לנו להיבהל מהשונות והפסיפס. למנעד הדעות בתוכנו ערך רב - אבל מעל להכול יש מכנים משותפים, קווי מתאר וגבולות שעליהם אסור לוותר כשמדברים על לקחי השואה". ynet העביר את הטקס בשידור ישיר.
3 צפייה בגלריה
עצרת נעילת אירועי יום הזיכרון לשואה
עצרת נעילת אירועי יום הזיכרון לשואה
"יש גבולות שאסור לוותר עליהם כשמדברים על לקחי השואה". הנשיא הרצוג
(צילום: נחום סגל)
בטקס, שמתקיים ברצף מאז 1949, והשנה גם במתכונת הרגילה לאחר שנתיים של קורונה, אמר הרצוג כי הלקח הראשון הוא ש"מדינת ישראל, מגוונת ככל שתהיה, ויש בה מבחר עצום של קהילות ואמונות, היא ביתו התמידי של העם היהודי ונשמור על עצמנו בעצמנו". בהמשך ציין כי הלקח השני הוא קידוש הערבות ההדדית לאור לקחי העבר ואתגרי השעה שמחייבים את הציבור לפעול יחד, והלקח השלישי הוא אהבת האדם. "כי חביב האדם שנברא בצלם", ציטט הנשיא.
בנוסף אמר הרצוג כי "הגורל העיד אותנו ואת ילדינו להיות הדור האחרון שיזכה לשמוע מעדות ראשונה את זוועות השואה. זוהי זכות עצומה. אסור שהשואה תהפוך רק לתחום חקר היסטורי אסור להסתפק בזיכרון בלבד".
הנשיא קרא לזכור ולהזכיר את רוח הנספים, חסידי אומות העולם, הפרטיזנים ולוחמי הגטאות - ואת כל מי שפועל בשימור הזיכרון והמורשת. "זיכרון השואה מחייב אותנו לשמור על שלושת הערכים אותם ציינתי. אלה חובות שהן למעשה זכויות קדושות, שעלינו לשוב ולהחיות בליבנו עד דור אחרון", אמר הנשיא. "יהי זכרם של הנספות והנספים, ששת מיליונים מבני עמנו, זכור ונצור בלב עמנו מדור לדור כזיכרון חי, כואב, ויותר מכל - מלמד".
3 צפייה בגלריה
עצרת הנעילה של יום הזיכרון לשואה ולגבורה בבית לוחמי הגטאות
עצרת הנעילה של יום הזיכרון לשואה ולגבורה בבית לוחמי הגטאות
קיבוץ לוחמי הגטאות, הערב
(צילום: אסף מגל)
אחרי שהתקיימה היום לראשונה צעדת הגבורה מחוף הים באזור שבי ציון ועד למתחם העצרת שנערכת הפעם בסימן "מורשנתו לדורות הבאים", השיאו בטקס שש משואות לציון חייהם של 6 שורדי ושורדות שואה: יהודית מסד, בלה פיש, פרופ' יהושע זק, מיכאל ויגאל, בניהם של בוריה ונעמי יודקובסקי ז"ל, חוה לנג, נכדתו של אברהם קורצפלד ז"ל.
יו"ר הוועד המנהל של בית לוחמי הגטאות, נוגה בוטנסקי, אמרה: "היום אנחנו כבר יודעים שרצח העם היהודי לא התרחש בפלנטה אחרת. לא טרופי דעת חוללוהו, לא קטני דעת הגוהו. הכול פרי מעשיו של האדם. הם לא הצליחו, כי בני האדם הם שמיגרו תוכנית זו. אלה שמרדו ולו כדי לרשום 'שלוש שורות בהיסטוריה'. שלחמו בידיהם, בנשקם המועט. אלה ששרדו בגופם וברוחם. אלה שהסתירו, אלה שסיפרו לעולם כולו על חדלון ברואיו, אלה - ניצחו. לקחי השואה הם שמכתיבים לנו את עשרת הדברות שלנו לעצמנו כבני אדם, וברוח המקור - ייאמרו בלשון זכר, אך כוונתם לכולנו".
3 צפייה בגלריה
נוגה בוטנסקי בעצרת נעילת אירועי יום הזיכרון לשואה
נוגה בוטנסקי בעצרת נעילת אירועי יום הזיכרון לשואה
"בני אדם ביצעו את רצח העם היהודי, ובני האדם הם שמיגרו את התוכנית". נוגה בוטנסקי
(צילום: ניברן שירותי ברודקאסט)
יגאל כהן, מנכ"ל בית לוחמי הגטאות, אמר מוקדם יותר כי "העצרת השנה תעסוק במורשתם של שורדי השואה בעבר ובהווה, והמשא הערכי והחינוכי הגדול שממשיך ומנחה את עשייתנו היומיומית בית לוחמי הגטאות".
במהלך העצרת הונח גם זר חסידי אומות העולם, לזכרו של אלויזה פלבה מפולין, שהבריח לגטו סמבור שבמחוז לבוב בגדים ואוכל עבור משפחתו של חבר. ערב חיסול הגטו, האם של חברו ביקשה שיקח איתו את בתם היחידה בת השנתיים, וייקח אותה לבית הוריו בכפר קליני.
פלבה סיפר שמדובר בבתו שנולדה מחוץ לנישואים, והוריו העניקו לה את השם אנטושקה, על שם אביו של פלבה, אנטון, וגידלו אותה כנכדתם. בתום המלחמה הצליחו גוטה ויחזקאל שוורץ לאתר את בתם, ואספו אותה. בשנת 1978 הוכר פלבה כחסיד אומות עולם, והילדה אנטושקה, שנקראת היום רותי פרדס, תניח את הזר לזכרו. גם חברי הנהלת מוזיאון אושוויץ השתתפו בטקס.
את העצרת ליוו מוזיקלית שלומית אהרון, אניה בוקשטיין ומקהלת המועצה האזורית מטה אשר, ואת תפילת "יזכור" הקריא יפתח קרן, יו"ר ועד ההנהלה של קיבוץ לוחמי הגטאות. כמו כן הובאו דבר תנועות הנוער ודבריו של ראש המועצה האזורית מטה אשר משה דוידוביץ.
פורסם לראשונה: 20:01, 28.04.22