נתנאל אזולאי (32) חי בברלין עם בן הזוג שלו, דניאל, כבר חמש שנים והם הורים לאוליבר בן הארבעה חודשים, שנולד בארה"ב בתהליך פונדקאות. נתנאל רוצה להגיע לארץ כדי לבקר את אביו, שנאבק בסרטן - אבל מדינת ישראל לא מאפשרת לו להיכנס עם הילד, אלא בתנאי שבני הזוג יהפכו את בנם לאזרח ישראלי. זאת בשל החלטה של שר הפנים הקודם אריה דרעי שנכנסה בחודש אפריל לתוקף.
"אין שום קשר לקורונה", סיפר היום (ראשון) אזולאי לאולפן ynet. "עד לפני חודש אפריל, ילדים של ישראלים שגרים בחו"ל, ויש כמיליון כאלה, הורשו להיכנס לישראל עם הדרכון הזר שלהם, אף פעם לא עשו להם בעיות. אבל בגלל שר הפנים דאז דרעי, מחודש אפריל נכנס חוק מ-1952, שבעצם אומר שילדים להורים ישראלים שחיים בחו"ל חייבים להתאזרח. בנות 60 שחיות בארצות הברית וילדו לפני 30 שנה, צריכות למצוא את המיילד שלהן בבית החולים כדי להוכיח הורות - ואלו סיפורים אמיתיים. הייתי עושה את תהליך האזרוח בשמחה, אבל הוא עולה עשרות אלפי שקלים".
2 צפייה בגלריה
נתנאל אזולאי ובנו
נתנאל אזולאי ובנו
נתנאל אזולאי, בן זוגו ובנם
2 צפייה בגלריה
נתנאל אזולאי ובנו
נתנאל אזולאי ובנו
נתנאל אזולאי ובנו אוליבר
אזולאי, שעובד כמורה לעברית והיסטוריה, הסביר כי "ישראל לא מאפשרת לנו להיכנס לארץ, אלא בתנאי שנאזרח את בננו - דבר שהוא לא אפשרי, כי היא לא מכירה בו כבן שלנו. צריך לעבור תהליך משפטי יקר. אנחנו נמצאים במלכוד שבו ישראל אומרת לנו: 'הילד שלכם חייב להיות אזרח ישראל', ומצד שני אומרת לנו: 'אתם לא ההורים של הילד".
"אנחנו אמנם מתגוררים בברלין כבר יותר מחמש שנים, אך אנחנו אזרחי ישראל, מגיעים כל כמה חודשיים לארץ, מצביעים פה והמשפחות שלנו חיות בישראל", אומר נתנאל. "אנחנו אזרחים מאוד פעילים וגם ציונים. חבל שסגן שר החוץ עידן רול, שהיה במצב שלי, ירד זה עתה מהשידור שלכם, כי הייתי שואל אותו את השאלות האלה".
אזולאי אף טען שסגן שר החוץ רול לא סייע להם. "דווקא עידן רול התעלם מהסיפורים שלנו, יש כמה זוגות גייז שפנו אליו. אם זה היה אמיר אוחנה אז ישר היו מתנפלים", טען אזולאי. "לא ענו מהלשכה של רול. ציפינו לאיזה שיתוף פעולה. הסיפור שלי הוא סיפור של עשרות אלפי ישראלים, אני נמצא בקבוצה עם סיפורי זוועה, של אנשים שרוצים להיות אזרחים, לאזרח את ילדיהם, אבל המדינה לא מאפשרת ואומרת שהם לא ההורים של הילד. הייתי מצפה ליחס אנושי נוכח המצב של אבא שלי, ועזוב את הסרטן - נולד לי ילד, נולד לאבא שלי נכד שהוא רוצה לראות אותו לראשונה".
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "ראשית, אזרח ישראלי רשאי להגיע לכאן ללא כל עיכוב ואם טרם הגיע, על אף הדחיפות, הרי שההחלטה נתונה בידיו. שנית, הנושא נמצא בדיונים מחודשים וככל שתתקבלנה החלטות, אנו נפרסם אותן".
במשרד החוץ מסרו בתגובה כי "אנחנו דוחים לחלוטין על טענתו של נתנאל כי משרד החוץ התעלם מפנייתו. ההיפך הוא הנכון. משרד החוץ הורה להנפיק לו אישור חריג חהגעה לישראל כבקשתו, בכפוף לחתימה על תצהיר (כפי שמקובל בכל מקרה דומה), וזאת במקום לבצע הליך ארוך כמתחייב בחוק, מתוך הבנה למצוקה. מצער שנתנאל בחר להפנות את הביקורת הלא מוצדקת שלו אל משרד החוץ למרות הטיפול שקיבל".