מבחינת צה"ל ומבחינת השב"כ, המבצע לחיסול ההתארגנות של חוליית הג'יהאד האיסלאמי אתמול (חמישי) בג'נין הצליח מאוד. שלושה מחבלים מרכזיים ניצבו על הכוונת של הימ"מ והיחידה המבצעית של השב"כ ובסופו של המבצע נהרגו תשעה חמושים ואזרחית אחת, ככל הנראה בלתי מעורבת.
מדובר במכה קשה מאוד לג'יהאד האיסלאמי שמציבה את הארגון בדילמת התגובה מול ישראל, הרושמת בחודשיים האחרונים הישגים יפים בסיכול הטרור בשטחים, מבלי נפגעים לכוחותינו מאז הפיגוע בירושלים ב־23 בנובמבר. וזאת למרות עשרות ניסיונות פיגוע מאז, כשרק החודש נהרגו 29 פלסטינים חמושים שרובם עסקו בטרור או שניסו להוציא פיגועים. לצד הרבה מזל, צה"ל מציג גם עקומת למידה מאירועים קודמים וכוחות מדויקים ודרוכים יותר בחוד המבצעי שמסיימים אירועים כפי שמצפים מהם.
במבצע האחרון התייצבו בקצה השב"כ והימ"מ. הם הגיעו מסוערבים, באור יום, לנקודה שהיא מרכז מחנה הפליטים הצפוף וסגרו על הבית שבו הסתתרו שלושת המחבלים. בפעולת "סיר הלחץ" על הבית נהרגו שניים מהמבוקשים ואחר הסגיר את עצמו. מכאן החל המחנה להתעורר. שני כוחות סייעו לימ"מ משני צידיו: יחידת מגלן וסיירת חרוב. במשך שלוש שעות התנהלו חילופי אש מול המחבלים מטווחים קצרים. בפעולת החילוץ והיציאה החוצה ובקרבות הללו נהרגו יתר המחבלים. הלוחמים נכנסו אחרי נוהל קרב מסודר, היו מדויקים וחדים, פעלו בקור רוח וצריך להעריך אותם על היכולת שהפגינו. אין ספק שיציאה ממבצע כזה בלי שריטה היא הישג ראוי להערכה.

את הכוחות ליווה גם סיוע אווירי זמין, אבל מפקד חטיבת מנשה, אל"מ אריק מויאל, בחר שלא להפעיל אותו כיוון שמבחינתו לא היה בכך צורך או דרישה. "אם היינו צריכים להפעיל סיוע אווירי, היינו עושים זאת", אמר קצין בכיר שהוסיף כי כמות ההרוגים בקרב המחבלים נמוכה מול פוטנציאל הירי שחטפנו. מבחינת צה"ל, פיקוד מרכז ואוגדת איו"ש, המבצע הזה היה אמירה ברורה כי לארגוני הטרור לא יהיה מקום מסתור שלא ניכנס לפעול בו. גם אם זה בלב מחנה הפליטים ג'נין ובאור יום. ג'נין לא תהיה עיר מקלט.
מבחינה זו, הפעולה אתמול יוצרת תחושת נרדפות לחוליות הטרור שתקשה עליהן לפעול ולהוציא פיגועים נגד כוחות צה"ל ואזרחים במרחב ומהדהדת היטב בשטחים. כולם יפעלו מעתה לאט יותר ובזהירות, יחשדו בכל פעיל ויחששו בכל מקום התכנסות, שנראה פעם חסין.
עם זאת, הג'יהאד האיסלאמי יחפש נקמה שעלולה להגיע מכל מקום, מיהודה ושומרון, ירושלים וגם מעזה. לגבי הזירה בעזה, צריך להפחית את ההיסטריה ולהרגיע. ירי של רקטות אינו מסוכן כבעבר, כמו שלמדנו ממבצע עלות השחר שבו נורו כאלף רקטות שכיפת ברזל סיפקה מפניהן הגנה הרמטית. הגנה שאף מייצאת מבחינת צה"ל הזדמנויות לגביית מחיר מחמאס. לפיקוד הדרום יש כבר בנק מטרות מוכן של מפעלי ייצור של רקטות והוא ממתין להזדמנות לתקוף אותם.

כעת, האתגר הקשה ביותר העומד על הפרק הוא טרור באיו"ש וטרור בפנים הארץ. 31 נרצחים היו בשנה החולפת בפיגועים הללו, מחיר כבד שחייב לקבל משקל רב יותר מרקטות שנורות ומיורטות, גם אם הן גורמות להפעלת אזעקה מבהילה. בפיקוד מרכז עובדים כעת על הגנה מפני תרחיש כזה, מתגברים את הכוחות ונערכים לסיכול פיגועים. לפני ביקור מזכיר ההגנה אנתוני בלינקן באמצע השבוע הבא יורידו ככל הנראה את הרגל מהגז ויוותרו על מבצעים התקפיים, אבל כן יפעלו נגד פצצות מתקתקות אם יהיו כאלה שיידרשו לאישור דרג מדיני. המבצע אתמול למשל אושר ברמת הרמטכ"ל. בשעות הללו מתנהלים מגעים מול האמריקנים להרגעת הרוחות כך גם מול המצרים שפועלים מול חמאס.
בעקבות המבצע הודיע דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, נביל אבו רודינה, על הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל. זה דבר שעדיף היה שלא יקרה מבחינת מערכת הביטחון, אבל גם כאן אסור להיבהל יותר מדי ולזכור שהיו כבר הצהרות כאלה בעבר וצה"ל המשיך למרות הכל לשמר מנגנון תיאום וכשלא הצליח, לקח את היוזמה לידיו. בג'נין למשל המנגנונים האלו לא פועלים, והיא הפכה להאנגר תשתיות טרור וכאן ישראל צריכה לומר בקול ברור, בקו הסברתי, שהיא נאלצת להיכנס לפעול שם רק בגלל חידלונה של הרשות.
הפעולה אתמול תהדהד היטב בשטחים ותקשה על חוליות הטרור לפעול ולהוציא פיגועים נגד כוחות צה"ל ואזרחים. כולם יפעלו מעתה לאט יותר ובזהירות, יחשדו בכל פעיל ויחששו בכל מקום התכנסות, שנראה פעם חסין.