3 צפייה בגלריה
המטרה - לתמרץ את המוסדות להגיע להיקף גבוה יותר בלימודי ליבה
המטרה - לתמרץ את המוסדות להגיע להיקף גבוה יותר בלימודי ליבה
המטרה - לתמרץ את המוסדות להגיע להיקף גבוה יותר בלימודי ליבה
(צילום: יואב פרידמן)
שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון הודיעו הבוקר (שני) על יציאתה לדרך של תוכנית לעידוד לימודי ליבה במוסדות חינוך חרדיים לבנים, שלא מתוקצבים במלואם על ידי המדינה: מוסדות המלמדים כעת מקצועות יסוד בהיקף של 55% ו-75% ומתוקצבים בהתאם, יתוגמלו בהגדלת תקציב ככל שיעלו את ההיקף.
התוכנית, עליה הוחלט טרם ההכרזה על הקדמת הבחירות, תצא לפועל כבר בשנת הלימודים הבאה ותהיה בגדר רשות. כיום, מוסד חינוך במגזר החרדי המוגדר "מוכר שאינו רשמי" (מוכש"ר), מחויב בלימודי ליבה בשיעור של 75%, בעוד שתלמודי תורה מחויבים בשיעור של 55%. כאמור, המטרה היא לתמרץ את המוסדות להגיע לשיעור גבוה יותר בלימוד מקצועות היסוד – מתמטיקה, אנגלית ומדעים.
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן בישיבת הסיעה בכנסת
אביגדור ליברמן בישיבת הסיעה בכנסת
"המענקים יינתנו על פי מבחנים חיצוניים אובייקטיביים". ליברמן
(צילום: יואב דודקביץ)
במסגרת התוכנית יוקצה סכום כולל של עשרות מיליוני שקלים עבור המוסדות שיבחרו להצטרף אליה, וישתתפו במבחנים חיצוניים. לפי ההסכם בין משרדי האוצר והחינוך, כל מוסד חינוכי שיבחר להצטרף לתוכנית, יהיה זכאי בשנה הראשונה למענק בגובה של כ-6,000 שקל לתלמיד. בנוסף, המוסד החינוכי יקבל מענק שנתי באופן שוטף, בהתאם לשיעור התלמידים המשתתפים במבחנים. ככל ששיעורם יהיה גבוה יותר – המענק השנתי למוסד החינוכי יהיה גדול יותר.
על מנת לסייע למוסדות בתהליך, הצוותים החינוכיים יעברו הכשרה מקצועית, תחל העסקה של מורים מקצועיים ויותאמו תוכניות וספרי הלימוד. לשם כך, תוקצה מדי שנה תוספת של 4.5 מיליון שקלים. המשרדים סיכמו כי אם יתעוררו צרכים נוספים, מסגרת התקציב תורחב.
3 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
"תוכנית שנבנתה תוך שיח עם החברה החרדית". שאשא ביטון
(צילום: עמית שאבי)
ליברמן אמר כי "מדובר בצעד ראשון וחשוב לשילוב במקצועות הליבה במוסדות חינוך חרדיים. התוכנית תאפשר לתלמידים לשמור על אורח חייהם, תוך רכישת הכישורים הנדרשים ליציאה לשוק העבודה". לדבריו, "המענקים יינתנו על פי מבחנים חיצוניים אובייקטיביים, ולא יהיו עוד צינורות להעברת תקציבים ללא פיקוח".
שאשא ביטון חיזקה את דבריו והוסיפה כי "מקצועות היסוד הם חלק מארגז הכלים שאנו רוצים להקנות לתלמידי מערכת החינוך כהכנה לחייהם הבוגרים. התוכנית, אשר נבנתה תוך הידברות ושיח עם החברה החרדית, תאפשר גם לתלמידים החרדים לרכוש אותם, לצד שמירה על הערכים החשובים לאורחות חייהם".