5 צפייה בגלריה
עומסים בנתב"ג
עומסים בנתב"ג
עומסים בנתב"ג. תיירים לא הגיעו כבר שנה וחצי
(צילום: מוטי קמחי)
קרוב לשנה וחצי חלפה מאז הפעם האחרונה שבה נכנסו תיירים לישראל. מאז אותו יום, עולם התעופה והתיירות מתחיל להתרומם בכל העולם, תיירים ישראלים טסים לחו"ל בהמוניהם, אבל התיירים הזרים, גם אלה שמחוסנים, לא יכולים להגיע לארץ. בכירים בענף התיירות והתעופה טוענים כי אנשי משרד הבריאות מסכלים את חזרת התיירות הזרה ודורשים מהממשלה לעצור את חוסר הוודאות שאופף את הענף - שמתאפיין בפרסום מתווים לכניסת תיירים ודחייתם כעבור זמן קצר.
"ההתמודדות של ישראל מול הקורונה מיצבה את שמה, אבל היתרון הזה הפך לחיסרון כשהמדינה פתחה וסגרה את השמיים", אמר בכיר בענף התעופה ל-ynet. את האשמה לכך הוא בחר להטיל על ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס. "היא הפכה את ישראל למדינה שמגוננת על אזרחיה ללא כל פרופורציה", טען.
הבכיר, שסיפר שחזר לאחרונה מביקור באירופה, תיאר תמונה אחרת שמתרחשת ביבשת השכנה. שם, לדבריו, "הכול מתנהל כרגיל": "התיירות חזרה ובגדול לאירופה. שדות התעופה מפוצצים. הכול פועל תחת ברקוד התו הירוק, תחנות הרכבת הומות. רק ישראל הפכה את הקורונה לטירוף מערכות. זה לא קשור למה שקורה כאן. המדינה שבה ביקרתי הייתה מלאת תיירים ברחובות ובמלונות. כך יוצאים ממגפה עולמית".

לדברי הבכיר, במדינות אחרות כבר מתכננים קווי תעופה חדשים, בשעה שבארץ אין התקדמות לאור דרישות משרד הבריאות. "מדינת ישראל קרעה לא רק את התיירות, אלא גם את התעופה", הוא הוסיף. "לחשוב שאנחנו היחידים שמחוסנים שלוש פעמים ושמנו הולך לפנינו בעולם. איזה נכס מבוזבז".
אינדקס המדינות המשתפרות ביציאתן מהגל הרביעי של הקורונה ממקם את ישראל במקום ה-40. אף שמדובר בעלייה של תשעה מקומות בתוך ימים ספורים, ישראל עדיין רחוקה מאוד מהפסגה – שם נמצאות מדינות כמו סין, ארה"ב, קטאר ודנמרק.
5 צפייה בגלריה
מנהטן חוזרת לחיים
מנהטן חוזרת לחיים
חזרה לשגרה במנהטן. ישראל רחוקה מארה"ב בדירוג
(צילום: GettyImages)
5 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
המלונאים מצדם הודו כי אף שרבים מאתרי תיירות הפנים היו מלאים בחודשים האחרונים, סגירת השמיים לתיירים הותירה מלונות רבים מיותמים – בעיקר אלה שמשמשים לעסקים או משכנים צליינים. "מלונות הנופש היו מפוצצים, זה ברור. אבל מצבם של כל המלונות במרכזי הערים כמו בתל אביב או ירושלים על הפנים. רוב התיירות בארץ היא עסקית וצליינית – ובשנה וחצי האחרונה לא הגיעו אנשי עסקים ולא צליינים", אמר מלונאי שעובד בארץ ובעולם.
הוא הוסיף שבעיניו, ישראל נמנית על רשימה מצומצמת של מדינות שכשלו במה שהוא מגדיר חיים לצד הקורונה. "בדובאי, שמלאה בתיירים, כל אחד יכול להיכנס עם בדיקה", הוא אמר. "הם סוגרים את הטיסות רק למדינות אדומות, אבל בתי המלון שלהם מפוצצים עד אפס מקום. כך עובדת מדינה מתוקנת".
לטענת המלונאי, הסטטיסטיקה עובדת נגד ישראל. "מדינות שהשאירו את הגבול פתוח התאוששו מהר יותר מהקורונה, ובמדינות כמו ישראל או יפן שסגרו את הגבולות אין התאוששות והבעיות הרבה יותר גדולות", הוא הוסיף. רוב המדינות חיו עם הקורונה ולא עשו סגרים וזה משפיע לאורך זמן וגם בזמן היציאה".

"עם הטרללת אי אפשר לעבוד"

גורם נוסף בענף התיירות הנכנסת הטיל את האשמה על משרד הבריאות. "משרד הבריאות השתלט על הדיאלוג ומשתק את המערכת", אמר. הוא ציין כי ענף התיירות נחשב לענף הייצוא השישי בגודלו בישראל, שמעסיק 40% מהעובדים בפריפריה.
אחת הבעיות לשיטתו היא חוסר היכולת לחוקק חוקים ברורים. "במקום שיעשו פרוטוקול שיהיה ברור, עשו פיילוט שעצרו אותו ובו לא היה חולה אחד. כשאומרים לאמריקני או צרפתי מה לעשות הוא עושה, אבל פה חושבים שלא עושים וככה הוא נגמר", הוא אמר.
5 צפייה בגלריה
מטיילים בספרד
מטיילים בספרד
מטיילים בספרד. "מלא תיירים ברחובות ובמלונות"
(צילום: רויטרס)
"אנחנו כבר 21 חודשים ללא תיירים ורק עכשיו מתחילים לחשוב על פיילוט חדש בזמן שבעולם מטיילים. מתחילה להיווצר אכזבה מישראל ומרמור מבחוץ ובתוך הארץ. יש תסכול ואבטלה של סקטור שלם. אם הם רוצים להגיד שישראל סגורה לתיירים שיגידו, אבל עם הטרללת הזו שכל שבועיים משתנה מתווה אי אפשר לעבוד. אנחנו צריכים לספק לעולם הנחיות ברורות איך להיכנס לפה, מעין תקנון שלא ישתנה כל יומיים".
הגורם טען כי משרד הבריאות יכול היה לאשר כניסת תיירים בטיולים מאורגנים, מאחר שמדובר בכאלה שמתוכננים מראש – ושבהם התיירים כמעט ולא באים במגע עם ישראלים, כלשונו. "זה מכניס כסף, במיוחד לפריפריה", הוא הוסיף. "כבר הפסדנו כמה 'פיקים' תיירותיים – ואם לא יפנימו את זה, יהיה נמק בעולם התיירות. אם לא יפתחו – מערך התיירות יהיה בבעיה. נגמר החל"ת ואי אפשר ככה לחיות לצד הקורונה".
5 צפייה בגלריה
מטיילים בתאילנד
מטיילים בתאילנד
תאילנד. גם לשם התיירים כבר חזרו
(צילום: AFP)
קברניט מידן בר, יו"ר איגוד הטייסים הישראלי, אמר כי "אין ספק שמאז הקיץ האחרון עולם התעופה הבינלאומי מתאושש בקצב גבוה מאוד. וזה בגלל התמודדות טובה יותר עם המגפה, והצורך של הכלכלה העולמית בהתאוששות של התעופה. מדינת ישראל, שיש בה מקומות קדושים לשלוש הדתות ויש בה את המקום הנמוך בעולם, מדינה שביום חורף אתה יכול לעשות בה סקי שלג וסקי מים באותו יום, לא משכילה למנף את זה".
הוא הוסיף: "אחת הדרכים של ישראל לצאת מהמשבר הכלכלי של הקורונה זה להכניס תיירים, בצורה מסודרת ומבוקרת כמו שעשינו בשנתיים האחרונות, ויש לנו למה להכניס אותם, אבל אנחנו לא עושים את זה לצד העולם שכן מכניס תיירים. יש לנו את כל הכלים והמידע, נמל תעופה בינלאומי אחד. אנחנו יכולים להכניס את מי שאנחנו רוצים, איך ומאיפה. זה יתרון שנתב"ג הוא שדה אחד מרכזי – אפשר לשלוט בזה".
במשרד הבריאות לא הגיבו לטענות.