5 צפייה בגלריה
כיהן כראש האגף החקירות במשטרה. מזרחי ב-2012. ארכיון
כיהן כראש האגף החקירות במשטרה. מזרחי ב-2012. ארכיון
כיהן כראש האגף החקירות במשטרה. מזרחי ב-2012. ארכיון
(צילום: ירון ברנר)
חבר הכנסת לשעבר משה מזרחי, שבעבר כיהן כראש אגף החקירות במשטרה, הלך הבוקר (א') לעולמו בגיל 72 מדום לב. מזרחי, שפרש מהמשטרה בדרגת ניצב, היה חבר כנסת מטעם מפלגת העבודה מ-2013 למשך שנתיים, ולאחר מכן למשך עוד חצי שנה, מ-2018. הלווייתו תתקיים מחר.
אתמול, בפוסט האחרון שפרסם בפייסבוק, כתב על רקע סערת החוק המכפיף את המשטרה לשר לביטחון לאומי המיועד איתמר בן גביר: "עכשיו הכול תלוי בעמוד השדרה של מובילי המערכות, 'הסיביל סרבנט', עד כמה עמוק יהיה הנזק בטרם יחזור האור למקומותינו".
שבוע לפני כן כתב: "כמי שהיה שם, בסוף המערכות השונות שעליהן בנוי המשטר הדמוקרטי שלנו חזקות יותר מהמוטציות החולפות על פניהן". מזרחי עסק באמנות פלסטית ובציור, ולאותם פוסטים שכללו ביקורת חריפה הוא הוסיף ציורים משלו. יצירותיו אף הוצגו בעבר בכמה תערוכות, בהן בכנסת.
5 צפייה בגלריה
משה מזרחי
משה מזרחי
"מפקד נחוש, עם אומץ לב אישי וציבורי". מזרחי ב-2017
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
משה מזרחי
משה מזרחי
כיהן בכנסת ה-19 וה-20. מזרחי ב-2012
(צילום: מוטי קמחי)
מזרחי התגייס לצה"ל ב-1968, והתנדב לסיירת אגוז. הוא נפצע בתאונת אימונים לאחר קורס מ"כים, ואיבד את עינו הימנית. ב-1976 הצטרף למשטרה כתובע, ולאחר ששימש בתפקידים שונים הוא מונה ב-1993, לקראת סוף האינתיפאדה הראשונה, למפקד מרחב יהודה. שנתיים אחר כך מונה למפקד המכללה לקצינים בכירים במשטרה, וב-1997 היה לראש היאחב"ל. בתקופתו בין היתר נחקרו אביגדור ליברמן, מנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז, והשר לביטחון פנים אביגדור קהלני.
בסוף שנת 2000 מונה לראש אגף החקירות. במהלך כהונתו נפתחה חקירת מח"ש נגדו, והיועץ המשפטי לממשלה דאז אליקים רובינשטיין קבע כי התנהלותו בפרשות שנחקרו הייתה בעייתית, וכי הוא לא כיבד צווי בתי משפט. מזרחי ננזף, ותפקידו האחרון במשטרה היה כמפקד אגף קהילה ומשמר אזרחי.
במהלך כהונתו בכנסת הוא היה יו"ר השדולה למאבק בשחיתות הציבורית, וקידם הצעת חוק לפי נבחר ציבור שהואשם בעבירה שיש עמה קלון לא יכול לשוב ולהיבחר לתפקיד ציבורי בעתיד.
5 צפייה בגלריה
משה מזרחי
משה מזרחי
עם יו"ר העבודה לשעבר אבי גבאי ב-2017
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד למזרחי: "משה היה איש שפיו וליבו שווים, אשר הקדיש את כל חייו למדינת ישראל בשלל תפקידים ושליחויות ציבוריות. שלטון החוק ויסודותיה הדמוקרטיים של מדינתנו היו לנגד עיניו יום וליל, והוא יחסר בנופנו הציבורי".
גם השר לביטחון הפנים היוצא עמר בר-לב ספד למזרחי: "קיבלתי בתדהמה ובצער את הבשורה המרה על פטירתו של חברי, ניצב בדימוס וחבר הכנסת לשעבר משה מזרחי. את משה הכרתי לראשונה בראשית שנות ה-90', אז כיהנתי כמפקד חטיבת הבקעה והוא מפקד יהודה של המשטרה. כבר אז הרשים אותי ביכולותיו, במקצועיותו ובחדוות מחשבתו.
"במהלך השנים עקבתי אחר התקדמותו במשטרה. משה היה מפקד נחוש, עם אומץ לב אישי וציבורי, שטובת מדינת ישראל והמאבק בשחיתות עמדו תמיד לנגד עיניו - גם כאשר שילם על כך מחיר אישי כבד. הלב הזה נדם היום, ומותיר אותנו חסרי מילים. משה יחסר לי מאוד ברמה האישית, ויחסר מאוד למדינת ישראל. משתתף באבלה הכבד של המשפחה".
המפכ"ל לשעבר משה קראדי, שהיה מפקדו של מזרחי במרחב ירקון, סיפר: "הוא היה מבריק, ישר דרך, ופיו ולבו היו שווים. אהבתי אותו מאוד. יהי זכרו ברוך, תנחומיי לשרית רעייתו ולילדים". ניצב בדימוס אריה עמית, ששירת לצדו של מזרחי במשטרה, סיפר: "משה היה בעל עמוד שדרה, איתן, מטובי המפקדים הבכירים של המשטרה. דווקא עכשיו כשהגיע למנוחה ולנחלה הוא נלקח מאיתנו. הוא לחם בשחיתות, שילם על כך מחירים אישיים ולא ויתר על עמדותיו. איש מיוחד, חכם וחוקר מדהים".
5 צפייה בגלריה
משה מזרחי ז"ל
משה מזרחי ז"ל
פרש בדרגת ניצב. מזרחי בעת שירותו במשטרה
(צילום: דוברות משטרת ישראל)
בתנועה לאיכות השלטון סיפרו על מאבקו בשחיתות של מזרחי: "לחם בפשיעה ובשחיתות לאורך כל חייו. עשה זאת בתפקידיו במשטרה, לחם בשחיתות במהלך כהונתו בכנסת שם כיהן כיו"ר השדולה למאבק בשחיתות במינהל ציבורי, וכן כחבר הוועדה לביקורת המדינה, והמשיך להילחם גם לאחר שפרש מהחיים הפוליטיים, כשהעביר הרצאות לבני נוער על השחיתות השלטונית".
השר לביטחון לאומי המיועד איתמר בן גביר ספד גם הוא למזרחי: "קיבלתי בצער את ההודעה על פטירתו של חבר הכנסת לשעבר, ניצב בדימוס משה מזרחי, שהלך לעולמו בגיל 72. משתתף באבלה הכבד של המשפחה ושלא יידעו עוד צער".
הלווייתו של מזרחי, שהותיר אחריו רעיה וחמישה ילדים, תתקיים מחר בשעה 15:30 בבית העלמין חדיד ליד היישוב שוהם שבו התגורר.