החוברת המקוונת של מכבי שירותי בריאות לעידוד מראה עובדות החברה

זעם בקרב עובדות ועובדים בקופת החולים מכבי בעקבות חוברת שנשלחה על-ידי ההנהלה ועוסקת בלבוש ובמראה ייצוגי, לצד עצות כדי להדגיש את מימדי גופן של העובדות באופן "מחמיא". ל-ynet נודע כי בין העצות שניתנו לעובדות תחת הכותרת "טיפים להופעה מושלמת", נכלל בין היתר ללבוש שמלה שחורה והדוקה "שמדגישה ומחמיאה לקימורי הגוף קלאסית ואלגנטית", המלצה ללבוש בגדים שאורך השרוול הוא עד המרפק כדי "לטשטש זרועות", לבחור בג'קט סגור במותן כדי לצמצם את אזור החזה, ולהשתמש בחגורה שתדגיש את מבנה הגוף ותעניק "צללית שעון חול".
לאחר פרסום החוברת, שנשלחה לעובדי המנהלה ובהם המזכירים והמזכירות שמקבלים את הקהל, האשימו העובדים את הקופה בהחפצת נשים ובקידום מסרים סקסיסטיים. "לידי נציגות העובדים הגיעו מאות פניות מעובדים ועובדות במכבי אשר מלינים על התוכן הפוגעני, המשפיל והטורדני המצוי בקטלוג, תוכן בעל אופי מיני מובהק אשר פגע בהם, נועד לבזותם, להחפיץ את מיניותם וגופם, לרמוס את זכותם לכבודם ולכבוד גופם ולחירותם, שכן לא מדובר בדרישה עניינית העונה להגדרת תפקידם בסקטור המנהל", כתבו עורכות הדין מיכל קסלסי, רוית קרן רוזין ובטי מצר לוי, בשם ארגון עובדי מכבי שירותי בריאות - שנמצא בסכסוך עם ההנהלה בשל היעדר ההכרה בו - ודרשו מההנהלה לפרסם הודעת התנצלות ולהפיץ חוברת מתוקנת. בעקבות פניית ynet לקופת החולים - התוכן הוסר באופן מיידי.


יסמין סביצסקי, אחראית מחוז מרכז בארגון העובדים שמאוגד בהסתדרות הלאומית, אמרה בזעם כי המייל שנשלח "נראה כאילו שנכתב בשנת 1922". בשיחה עם ynet אמרה סביצסקי כי מדובר ב"מייל מחפיץ שגורם לעובדות מכבי להרגיש שאנחנו לא אדם, אלא כלי. לא סביר שבעידן הזה ארגון יפרסם כאלו הנחיות שמטרתן ברורה. זה משפיל וזה מביך. ארגון עובדות ועובדי מכבי בהסתדרות הלאומית שם לו למטרה לשנות את השפה הארגונית עמה אנחנו מתמודדים ביומיום".
גם עידית ליפוביצקי, שמנהלת את מרכז גאות של ההסתדרות הלאומית למניעת הטרדות מיניות, תקפה את ההחלטה לפרסם את החוברת. "הנהלת מכבי מבזה ומשפילה את עובדותיה ועובדיה", אמרה ליפוביצקי. "אלו אמירות שחלפו מזמן מן העולם, אמירות סקסיסטיות שאין להן מקום לא רק במקומות עבודה אלא בכלל בחברה הישראלית. אני לא מבינה איך המלצות מכבי לעובדות עברו את העין של הממונה למניעת הטרדות מיניות בארגון. אי-אפשר להסיר אחריות מהעומדים בראש הארגון".
חברת הכנסת נעמה לזימי (העבודה) מתחה ביקורת קשה בעקבות הפרסום ב-ynet, ואמרה: "איך קורה שמקום שאמון על בריאות הציבור ואקלים בריא ובטוח, מעודד סקסיזם שכזה? לידיעת מכבי שירותי בריאות אנחנו בשנת 2022, לא ב-1960. איך ייתכן שההמלצות האלו עברו את כל שרשרת הבקרה עד לכדי פרסומן לעובדות? האם הממונה על הטרדות מיניות לא נחשפה לנושא? האם אף מנהל/ת בדרך לא חשב לתהות על התוכן? יש לנו הרבה לתקן פה, הרבה מאוד". לזימי הוסיפה כי "טוב שהתוכן הוסר ומצפה שהפקת הלקחים תהיה אמיתית ויסודית".
גם חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן תקפה את פרסום החוברת: "מה חשבו במכבי כאשר הפיצו המלצות לעובדות ללבוש גזרות ש'יחמיאו לקימורים'? מי אחראי על ההנחיה והאם הוא שמע על החוק למניעת הטרדה מינית? ‏לאור הפרסומים הרבים על פגיעות והטרדות מיניות בשירותי הבריאות, הפגיעה הזו בעובדות מעידה על תרבות ארגונית בעייתית ומיושנת שמחייבת טיפול והתנצלות".
חברות הכנסת מיכל רוזין וגבי לסקי ממרצ הוסיפו: "החוברת המבזה, המשפילה והסקסיסטית שנשלחה לעובדות ועובדי מכבי מחפיצה נשים, ומנכיחה שיח שלשמחתנו חלף מהעולם. קופת חולים כמו מכבי, המעניקה שירותי בריאות לכלל האוכלוסייה בישראל צריכה לגלות רגישות יתר בכל נושא דימוי הגוף וההשלכות ההרסניות שהשיח המחפיץ הזה עלול לייצר. אף אישה לא צריכה להרגיש שבמקום העבודה שלה בוחנים את 'המותן הדקה' שלה, או מצפים ממנה ללבוש 'שמלה שחורה והדוקה שמחמיאה לקימורי הגוף'. אנחנו נפעל להעלות את הנושא בוועדה לקידום מעמד האישה על מנת להזכיר שאין מקום לתופעות הללו בשנת 2022".
אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אמרה: "העובדה שקופת חולים מכבי העזה לתת הוראות מחפצנות, מבזות ומשפילות לגבי לבושן של נשים, היא הזויה ובלתי מתקבלת על הדעת. אמנם ההנחיות הללו הוסרו, אך מן הראוי שקופת החולים תתנצל בפני עובדותיה על הפגם שנפל בחוברת זו".
מקופת החולים נמסר בתגובה: "מכבי שירותי בריאות דוגלת בשיח שוויוני ומכבד וללא כל הבדל מגדרי. יצוין כי מעל ל-80% מעובדי מכבי שירותי בריאות הן נשים, כולל בהנהלה הבכירה של הארגון. אנו מסכימים שהדברים לא ראויים ושאין מקום לשיח כזה לא במכבי ולא בשום מקום אחר. מבדיקתנו, העמוד המדובר שורבב לקטלוג שנעשה ע"י עובדות בארגון בתום לב וללא כוונה להעביר מסרים לא ראויים. עם זאת, משהדבר הובא לידיעתנו, הדברים הוסרו במיידית ובוצעו שיחות הבהרה כדי ששיח מסוג זה לא יישנה".